اخبارداخلی

تلاشی از جنس خدمت؛ اسکان ۶۴۵ سیلزده در بلوچستان

آوای سنت : کمک‌های شبانه روزی نیروهای هلال احمر به آسیب دیدگان سیلاب اخیر ناشی از فعالیت سامانه مونسون در جنوب سیستان و بلوچستان آنهم در گرمای طاقت فرسا و در شرایط سخت منطقه آنان را به یاری رسانان روزهای سخت تبدیل کرده است.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام حوادث مختلف و هنگامی که همه فکر می کنند دیگر از دست کسی کاری بر نمی آیند و سرنوشت را باید دست تقدیر داد، که یاری رسانانی سرخ پوش از راه می رسند و جانفشانانه وارد عمل می شوند.

استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار است که در نقشه‌های هوایی بلندی های کوه ها، پستی دشت ها و نیز آبگیرها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر اینکه سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

در شمالی ترین قسمت سیستان و بلوچستان، منطقه سیستان قرار گرفته است، این زادگاه اسطوره ای ایران، زمین های مسطح و خشک را در خود جای داده و هوای گرم و خشن آن به گونه‌ای بر منطقه غالب شده که تابستان های گرم آن دمای هوا گاه تا ۶۰ درجه و بادهای دائمی همراه با گرد و خاک و توفان های شن را تجربه می‌کند و زمستان‌های آن نیز سوز سرمایی دارد که استخوان را خشک می کند.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده اما هم اکنون پس از گذر سال ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک توفان شن تبدیل شده است.

در کنار توفان های شن، در این منطقه تل ماسه های چند تنی نیز خفته اند که با اندک بادی راه خود را دیوانه وار به هر سویی باز می کند و همه چیز را در کام خود می کشند.

وجود گرد و خاک غلیظ و همجواری این منطقه با کشور افغانستان، آن را به مرکز سل ایران تبدیل کرده و بیماری های تنفسی را در آن به طور چشمگیری افزایش داده است. در بسیاری از مواقع سال به دلیل آلودگی هوا و به منظور کمک به مردم بسته های غذایی و ماسک درب منازل افراد در منطقه سیستان توزیع می شود.

از منطقه سیستان به جنوب استان در نواحی مرکزی کوه های سر به فلک کشیده ای وجود دارد که هوای خنک و معتدلی را برای این مناطق فراهم کرده و نمونه شاخص آن را می توان در شهرستان خاش مشاهده کرد به طوری که شرایط مطلوب آب و هوایی باعث رشد انواع میوه ها در این منطقه شده است.
در قلب این کوه ها «تفتان» نیمه خواب قرار گرفته و گاه غرشی چند سر می دهد، از دهانه این آتشفشان نیمه فعال گازهای گوگردی بیرون می آید و در اطراف آن نیز چشمه های آب گرم بسیاری وجود دارد.

مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب های ویران کننده‌ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می کند.

از عمده فجایع این سیلاب ها، آسیب به مسیرهای عبور مرور و ویران کردن روستاهای در حاشیه آبراه ها است.

شرایط در این بخش ها زمانی بیشتر سخت می شود که در کوران این مخاطرات راهی برای امداد رسانی از بین کوه ها و سیلاب ها به مردم وجود ندارد.
در جنوب استان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس های جهان یعنی دریای عمان قرار گرفته است، این ساحل بدیع و بی نظیر علاوه بر ایجاد در آمد و تبدیل این منطقه به مرکز تجارت ملی و بین المللی و جذب گردشگران بی شمار برخی مخاطرات را نیز به دنبال دارد.

در شرایط توفانی، این دریا سیمایی خشن و مهوش از خود نشان می دهد و لنج های بزرگ را همچون پر کاهی به تکان وا میدارد، توفان های بزرگ یکی دیگر از مخاطرات دریایی محسوب می شوند.

گاه در برخی فصول از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان به یکباره درگیر بلایای طبیعی هستند به طوریکه توفان های شن در شمال، سیلاب‌ها در مرکز و توفان در دریا وجود دارد.

در میان همه حوادث طبیعی سیستان و بلوچستان هلال احمر استان به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی و عضوی از نهضت بین المللی «صلیب سرخ و هلال احمر» همواره در همه حوزه های بهداشت، درمان، توانبخشی، داوطلبان، امور جوانان، امداد و نجات در حوادث طبیعی و غیر طبیعی پیشتاز بوده است که نمونه بارز آن را می توان در سیلاب اخیر جنوب استان مشاهده کرد.

امدادرسانی به ۹۱۷ سیلزده بلوچستان

سرپرست جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از امدادرسانی به ۹۱۷ نفر آسیب دیده از سیل و آبگرفتگی در شهرستان‌های فنوج، سرباز، مهرستان و نیکشهر از هفته گذشته تاکنون خبر داد.

سیدمحمدمهدی سجادی اظهار کرد: امدادرسانی به سیلزدگان در شهرستان‌های مذکور توسط ۲۰۰ نفر نجاتگر در قالب ۴۰ تیم عملیاتی انجام شده است.

وی افزود: ۶۴۵ آسیب دیده از سیل در جنوب سیستان و بلوچستان در چادرهای هلال احمر اسکان داده شدند.

سرپرست جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۸۷ دستگاه چادر امدادی، ۱۸۵ تخته موکت، ۳۹۸ تخته پتو و ۳۷۲ کیلوگرم نایلون سنگری،۷۵دستگاه چادر مسافرتی، ۱۸۰ سبد غذایی ۱۰ روزه، ۲۶ بسته غذایی یک ماهه و ۹۱۰ کیلوگرم برنج از جمله اقلامی بودند که بین آسیب دیدگان در این مدت توزیع شده است.

وی بیان کرد: تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان به طور ۲۴ ساعته در ۱۸ شعبه هلال احمر آماده خدمت رسانی به آسیب دیدگان هستند.

سجادی خاطر نشان کرد: ندای امداد ۱۱۲ هلال احمر به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به حادثه دیدگان است و نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان آماده امدادرسانی به هموطنان حادثه دیده هستند.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس برآوردهای اولیه تاکنون سیلاب اخیر در جنوب این استان خسارت یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی به زیر ساخت‌های وارد کرده است.

مجید محبی اظهارکرد: بیشترین خسارت‌های وارده این مدت به بخش راه و کشاورزی در جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان‌های فنوج، قصرقند، سرباز، نیکشهر و مهرستان بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به تداوم بارندگی و احتمال خسارت های بیشتر همچنان تیم های ارزیاب ستاد بحران در منطقه حضور دارند و در حال بررسی و برآورد نهایی خسارت‌های وارده هستند.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: همچنان راه ۴۲ روستای در محدوده رودخانه کاجو در جنوب استان به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی بسته است و تلاش راهداران برای بازگشایی مسیر با قوت ادامه دارد./ایرنا

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن