اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مخاطرات به تاخیر افتادن سن ازدواج

آوای سنت: امام جمعه سنت نوغاب، به تاخیر افتادن سن ازدواج را از دلایل شیوع فساد و بی بند و باری در میان نسل جوان توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا خلیل الله مرتضایی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه نوغاب، ازدواج را از دیدگاه آئین اسلام امری مقدس خواند و با اشاره به تاکید قرآن کریم در اینباره گفت: متاسفانه در میان برخی قبایل و طوائف در مسئله ازدواج زنان و به خصوص ازدواج مجدد ایشان قوانین سختگیرانه ای وضع شده و در صورت طلاق به زن مطلقه اجازه وصلت دوباره را نمی دهند که این موضوع با آن چه که اسلام می گوید مطابقت ندارد. نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم نیز در اینمورد حدیث ارزشمندی را بیان فرموده است که اگر کسی با وجود استطاعت مالی تن به ازدواج ندهد در دایره امت آخر زمان قرار نخواهد گرفت.

آموزه های دین مبین اسلام ازدواج را در هنگامی که شهوت بر انسان غلبه کند، جزو واجبات می دانند، لذا در دیگر احادیث آن حضرت نیز آمده است که زنان بالغ در صورت عدم ازداواج و همچنین طفره رفتن مردان بالغ از ازدواج، دلالت بر مسکین بودن ایشان دارد گرچه که از مال و اندوخته دنیا بی نصیب باشند.

مولانا مرتضایی، ازدواج را یک نیاز طبیعی برای مرد و زن دانست و افزود: فطرت بشر بر پایه علاقه به ازدواج پایه ریزی شده است. هر فردی در سن جوانی تمایل به همسر اختیاری پیدا می کند و اگر دیدیم که فرزند برنامه ای برای ازدواج کرد بر آنها خرد نگرفته و خواست اولاد برای تشکیل به بهانه های مختلف سرکوب نکنیم. اگر موردی را در نظر داشته و صحبت ازدواج را پیش می کشیدند. بدون مطالعه و تحقیق از در نصیحت وارد نشده و دلسوزی بیمورد بخرج ندهیم، زیرا ازدواج یک دوره مشخص دارد و هر چه بگذرد مشکلاتی را در سر راه فرزندان ایجاد خواهد کرد.

امام جمعه سنت نوغاب یکی از دلایل شیوع فساد اخلاقی و اجتماعی در میان جوانان مسلمان را تاخیر در ازدواج عنوان کرد و اظهار داشت: سابق بر این و در دهه های گذشته پسران و دختران بالغ در عنفوان جوانی زندگی تشکیل می دادند، اما زمانی که مشکلات اقتصادی رخ نشان دادند ازدواج یک دهه به تاخیر افتادند و امروز متاسفانه بسیاری، چهل سالگی را سن مناسب برای ازدواج می دانند. در رفع موانع ازدواج نه خانواده ها و نه مسئولین دولت سیاست مفیدی را در پیش نگرفتند.

چشم و هم چشمی از یک سو و فقر و بیکاری از سوی دیگر تاثیر زیادی در به تاخیر افتادن تشکیل زندگی های مشترک دارند. نداشتن خانه و تهیه لوازم و مایحتاج خانه مستقل از مواردی هستند که یک جوان را مجبور می کند تا بهترین دوران زندگی اش را در تجرد بگذراند.

مولانا مرتضایی در توصیه ای کنار گذاشتن ترس بی دلیل و استقبال از یک ازدواج سالم را مهمترین فاکتور لازم برای تشکیل زندگی مشترک برشمرد و یادآور شد: پدران ما در گذشته با اندک هزینه و مراسم آبرو مند پای سفره عقد می نشستند. با حداقل امکانات نیز می توان زندگی تشکیل داد. برای یک شب خوشگذرانی خود را گرفتار هزینه های سرسام آور نکنیم. استقبال از ازدواج ساده و سالم بسیار بهتر از تشکیل زندگی زیر فشار وام و بدهی های سنگین خواهد بود.

همه کسانی که در گذشته به مسئله ازدواج به عنوان اجرای سنت نبی مکرم اسلام نگاه کرده و با اندوخته خود پای سفره عقد نشستند، امروز چه از لحاظ شخصیتی و چه اقتصادی انسان های موفقی هستند. هدف و مبنای ازدواج را در تجملات برگزاری عروسی ندانیم، زیرا عروسی نهایتا در یک یا دو شب تمام می شود و یک عمر زندگی سعادتمند با همسر و شریک زندگی ملاک عمل می باشد. فرزندانی که امور تربیت ایشان به مدیریت ما وابسته و تامین معیشت سالم و آبرومند را مد نظر بدانیم. سال ها به دنبال هم خواهند گذشت و از شب عقد و عروسی تنها خاطره ای باقی خواهد ماند که به تذریج کهنه شده و از ذهن مردم فراموش می شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن