اخبارخارجی

جزئیات تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا

گزارش خلیج آنلاین درباره دورنمای توافق

آوای سنت : توافق تهران و واشنگتن  درزمینه آزادی بازداشت‌شدگان و آزادی دارایی های ایران،امیدها را برای ادامه بیشتر این جنس اقدامات افزایش می‌دهد،این امر ممکن است منجر به احیای توافق در مورد پرونده هسته‌ای ایران شود که به افزایش ثبات امنیتی در منطقه کمک می‌کند.

براساس بیانیه‌ وزارت امورخارجه ایران،واشنگتن وتهران توافق کردند که آمریکا درازای مبادله زندانیان بین دو کشور،میلیاردها دلار بایکوت شده به نفع ایران را آزاد کنند،مشروط براینکه این پول به حساب‌های قطر واریز شود.

دراین بیانیه آمده است:آزادسازی میلیاردها دلار ازپول تهران آغاز شده است،دراین بیانیه تاکید شده است که ایران تضمین های کافی برای اجرای تعهدات واشنگتن در این توافق را دریافت کرده است و اینکه زندانیانی که ایالات متحده خواستار آزادی آنها به عنوان بخشی از توافق است، هنوز در ایران هستند

بر اساس گزارش نیویورک تایمز،آمریکایی‌هایی که درایران بازداشت شده‌اند و قرار است آزاد شوند عبارتنداز: سیامک نمازی (۵۱ ساله)عماد شرقی (۵۸ ساله)و مراد طاهباز (۶۷ ساله) که دارای تابعیت بریتانیاست.

درمورد دو شخصیت دیگر اطلاعاتی دردست نیست. اما یکی از آنها دانشمند و دیگری تاجر است.نمازی درسال ۲۰۱۶ به اتهام جاسوسی دستگیر و بیش از هفت سال است که در بازداشت به سر می‌برد.

طاهباز که از سال ۲۰۱۸ دربازداشت به سر می برد،اوبه اتهام توطئه علیه امنیت ملی ایران و جاسوسی برای آمریکا به ۱۰ سال زندان محکوم شد.شرقی درسال ۲۰۲۰ به اتهام جاسوسی وهمچنین به ۱۰ سال زندان محکوم شد.ریشه این آمریکایی ها همگی ایرانی هستند اما تهران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسد.

شبکه آمریکایی ای بی سی به نقل ازیک منبع آگاه گزارش داد،واشنگتن انتظار آزادی سریع زندانیان در ایران را ندارد و این روند ممکن است هفته ها طول بکشد.

انتظارات واشنگتن براساس روش آزادسازی و شرایط ایران است که به این امر دست می یابد.شبکه خبری الجزیره به نقل از یک منبع آگاه ایرانی اعلام کرد که گام بعدی واریز وجوه مسدود شده به حساب های متعلق به دولت قطر است.او آن را یک فرآیند پیچیده توصیف می کند.

دکتر فراس الیاس تحلیلگر سیاسی درگفت وگو با الخلیج آنلاین،توافق اخیرایران و آمریکا را برجسته‌ترین تغییردرمسیر روابط ایران و آمریکا به ویژه پس از توقف دورهای مذاکره برسرتوافق هسته‌ای از سال گذشته توصیف کرد.

الیاس می گوید:شکی نیست که هم آمریکا و هم ایران در تلاش برای دستیابی به یک پیروزی دیپلماتیک هستند تا از آن در داخل کشور بهره برداری کرد،به ویژه اینکه هردوکشور درآستانه انتخابات سرنوشت ساز پیش رو هستند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن