اخبارداخلی

دیدار مدیران و مدرسان حوزه های علمیه اهل سنت خراسان

مولانا مطهری :دعوت و تبلیغ از کبر و غرور پرهیز کنید

آوای سنت : مولانا مطهری در دیدار با اساتید و طلاب دوره حدیث انوارالعلوم خیرآباد تایباد: تقاضای وراثت علم و مقام انبیاء، می‌طلبد که بر روش رسول الله و اصحاب بزرگوار ایشان باشیم.

به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفترمولانا مطهری، شامگاه سه‌شنبه سی ام مهرماه ۱۳۹۸ مولوی حافظ رجبعلی‌زاده مدیریت حوزه علمیه انوار العلوم خیراباد به همراه تعدادی از اساتید و طلاب دوره حدیث در دفتر حوزه علمیه احناف خواف با مولانا مطهری دیدار و گفتگو کردند.

دراین دیدار، مولانا مطهری برای اساتید و طلاب، مواعظ و پندهای اصلاحی را ایراد کردند.
مولانا مطهری در ابتدا، آیه شریفه “وَاصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاهِ وَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَیْنَاکَ عَنْهُمْ تُرِیدُ زِینَهَ الْحَیَاهِ الدُّنْیا” را تلاوت فرموده و سپس به مدیریت، اساتید و طلاب حوزه علمیه انوارالعلوم خیراباد که به حوزه علمیه احناف خواف تشریف آورده بودند خیرمقدم گفتند.

ریاست حوزه علمیه احناف خواف، این گونه ملاقات‌ها را که فقط برای رضای خداوند صورت می‌گیرد، بسیار ارزشمند برشمرده و افزود خدای متعال برکات و اثراتی را که شاید حس نکنیم بر این رفت و آمدها مرتب می‌کند.

ایشان فرمودند: همانطور که در روایات آمده است کسی که به ملاقات برادر دینی خود برود خداوند گناهانش را عفو می‌کند و از او راضی می‌شود، لذا وقتی اهل علم با یکدیگر رفت و آمد داشته باشند به طریق اولی خداوند متعال برایشان اجر و ثواب در نامه عمل‌شان درج خواهد نمود.
مولانا مطهری خطاب به اهل علم فرمودند: اهل علم و طلاب، باید بسیار خداوند را شاکر باشند که آنها را در این راه قبول نموده و آنان را وارثین انبیا قرار داده است.

مولانا مطهری در ادامه به اهل علم توصیه‌هایی فرمودند و افزودند: نظر به اینکه اهل علم، وارثین انبیاء هستند بعد از شکر پروردگار، باید بسیار متواضع باشند و خدای ناخواسته غرور به آنان دست ندهد و فخر و تکبر نکنند که ما وارثین انبیا هستیم. چرا که این مقام را خداوند به آنها عنایت کرده و می‌تواند این مقام را از آنها بگیرد و خداوند برای تقویت دین خود می‌تواند از افراد فاسق و یا حتی از تار عنکبوت که بسیار سست و ناچیز است کار بگیرد و دینش را تقویت نماید؛ چنانچه با همین تار عنکبوت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم و یار غارشان حضرت ابوبکر صدیق رضی الله تعالی عنه را محافظت و از دید کفار مخفی کرد.

توصیه دیگر مولانا مطهری به اهل علم، سعی در دعوت و تبلیغ بود. ایشان فرمودند: اصحاب پاک رسول الله با همه آزار و اذیت مشرکان دست از دعوت و تبلیغ بر نداشتند و همیشه در خدمت دین خدا و رسول پاکش بودند که در نهایت، نتیجه و ثمره آن مشقت‌ها طبق پیش بینی پیامبر(ص) که فرموده بودند روزی خواهد آمد که گنج‌های کسری و روم در دست مسلمین باشد و این گونه هم شد؛ لذا اهل علم هم باید اینگونه باشند، گرچه شاید برخی اوقات مشکلاتی هم برایشان بوجود بیاید و در راه دعوت و تبلیغ دین اسلام اذیت شوند. اما نباید دست از دعوت و تبلیغ بردارند که انشاءالله زحمت و تلاش‌شان به ثمر برسد.

ایشان افزودند: در زمینه دعوت و تبلیغ در صورتی موفق هستیم که در ما حس خیرخواهی به مردم وجود داشته باشد و وقتی که می‌گوییم ما وارثین انبیاء هستیم این را تقاضا می‌کند که اخلاق و کردار رسول الله و اصحاب پاکش را سرلوحه کار خود قرار دهیم و بر روش پیامبر و اصحاب پاکش حرکت کنیم و خیرخواه مردم باشیم.

حفظ عزت نفس
از دیگر توصیه‌های مولانا مطهری عزت نفس در اهل علم بود.
ایشان فرمودند: برای اهل علم لازم است که از حرص و طمع پرهیز کنند و عزت نفس داشته باشند و حتی از اموری که برای مردم شبهه برانگیز است که شاید برخی فکر کنند این عمل به خاطر حرص و طمع بود کاملاً پرهیز کنند. چنانچه هنگامی که حاکم بخارا از حضرت امام بخاری(رحمه الله) خواست که در قصرش بروند و به فرزندانش درس و علم بیاموزند حضرت امام بخاری(رح) این کار را نکردند و فرمودند: علم من برای عموم است و اگر واقعاً فرزندانت قصد فراگیری علم را دارند بیایند و در کنار دیگر شاگردانم در درسهایم شرکت کنند.

ریاست نشست فقهی خراسان فرمودند: اگر عزت نفس داشتید و از کبر و غرور پرهیز نمودید و تواضع داشتید و سپس دعوت و تبلغ نمودید، خداوند در علمی که به شما عنایت کرده است برکت خواهد فرمود.

ایشان افزودند: توصیه دیگر بنده به شما این است که آمر بالمعروف و سابق بالخیرات باشید. این طور نباشد که فقط دیگران را امر به معروف بکنید اما خود شما از دیگران در انجام اعمال، عقب باشید چرا که عوام به اعمال علما می‌نگرند.
مولانا مطهری در پایان از حضور مهمانان گرامی در حوزه علمیه احناف خواف تشکر کردند و برای همگی دعای خیر کردند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن