اخبارداخلی

دیپلماتهای ایرانی هفته آینده در جده مستقر می شوند

توضیحات وزیر امور خارجه درباره آخرین تحولات مناسبات ایران و عربستان

آوای سنت : حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه الجزیره به سوالاتی در ارتباط با مذاکرات وین، گفتگو‌های ایران و عربستان، موضوع یمن، سفر رئیس‌جمهور به روسیه و … پاسخ داد.

بخشی از مصاحبه وزیرخارجه با الجزیره درباره مذاکرات اخیر ایران و عربستان بود.وی در این زمینه بر موارد ذیل تاکید کرد.

ما چهار دور مذاکره مثبت و سازنده با مقامات ذی ربط عربستان سعودی در کشور عراق داشتیم. به دلیل برگزاری انتخابات پارلمانی در کشور عراق و اینکه هیئت حاکمه عراق و رؤسای سه قوه همه درگیر آن هستند که در آینده بتوانند دولت جدید را شکل دهند، طبعاً نقشی که عراقی‌ها ایفا می‌کردند تحت تاثیر فضای انتخاباتی قرار گرفت.

آن چه را که ما به عنوان موضع رسمی خودمان اعلام کردیم این است که هر زمان که طرف سعودی مایل باشد روابط دو کشور به حالت طبیعی بازگردد، ما آمادگی داریم و از بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری هایمان استقبال می‌کنیم. به زودی هم دیپلمات‌های ما در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده مستقر می‌شوند. فکر می‌کنم هفته آینده دیپلمات‌های ما مستقر خواهند شد که این یک نشانه مثبت و خوب است.

ما در موضوع اعزام زائران خود برای حج تمتع نیز چنانچه شرایط کرونایی اجازه بدهد، در حال برنامه‌ریزی هستیم و باز در صورتی که شرایط اجازه بدهد حتی برای حج عمره. سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران هم دستورالعمل‌های لازم خود را برای این موضوع دارد. من شخصا فکر می‌کنم که طرف سعودی هنوز نیاز به زمان بیشتری دارد برای اینکه بتواند به یک جمع‌بندی و تصمیم برسد. ما آمادگی خودمان را برای دور جدید گفتگو‌ها در بغداد اعلام کرده ایم.

با توجه به سابقه‌ای که از دو دور اول مذاکرات داریم، گمان می‌کنم طرف سعودی علاقمندی‌هایی دارد که در خصوص بعضی از موضوعات منطقه‌ای هم گفتگو کند، ولی فعلا مذاکرات ما متمرکز بر موضوعات دوجانبه است و این که در چه زمانی می‌توان روابط را به حالت طبیعی خود برگرداند. اما واقعا من معتقدم این بسیار مهم است که دو کشور عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل مشکلات منطقه‌ای وارد یک گفت و گوی نزدیک شوند.

این بسیار مهم است که در راستای تأمین امنیت و رشد و توسعه منطقه مهم غرب آسیا، کشور‌های بزرگ منطقه از جمله عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عربی مصر و ترکیه بتوانند در سازوکار‌هایی مورد توافق، کمک کنند که مشکلات منطقه از مسیر گفتگو به دور از مداخلات خارجی حل و فصل شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن