زن و خانوادههمسرداری

مولوی مرتضایی:اسلام احیاگر جایگاه زنان در جامعه

آوای سنت: امام جمعه نوغاب نجات زن از دوران جاهلیت را مرهون نعمت اسلام و قرآن کریم برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی خلیل الله مرتضایی در گفتاری ضمن اشاره به جایگاه زن از نگاه اسلام و تشریح مشکلات زنان در دوران جاهلیت گفت: قریش پیش از اسلام زن را بعنوان یک انسان نمی شناخت و هیچگونه ارزشی برایش قائل نبود. زن طی دوران بت پرستی تنها در حد یک ابزار برای پاسخ به تمایلات جنسی مرد به حساب می آمد و از ارث سهم نمی برد. در آن زمان دختر جزو فرزند خانواده شمرده نمی شد و اکثرا آنها را زنده به گور می کردند. در میان هندوها زن را همراه شوهر فوت شده اش، زنده در آتش می سوزاندند و متاسفانه در هنوز هم در میان برخی قبایل دور دست در حق زن جفا صورت می گیرد و وی را با مجموعه آزار و اذیت ها به سرنوشت بدی گرفتار می کنند.

مولوی مرتضایی رسالت نبی مکرم اسلام در اوج دوران جاهلیت را موهبتی بسیار مهم برای بشریت خواند و افزود: اسلام مقام زن را بروشنی تبیین کرده و به او عزت و کرامت بخشیده است. از نگاه قرآن کریم نیز زن مومن با مرد مسلمان در یک حد برابر قرار می گیرد و سوره نساء در ردیف سومین سوره کتاب آسمانی جای دارد. در تاریخ زندگی انبیا زنان متعددی از جمله آسیه، مریم و عایشه صدیقه در دینداری شهره و نام آور شدند. از این رو آن حضرت در حجه الوداع به یارانش سفارش کرد که در رعایت حقوق بانوان دقت و نظر کافی را بخرج دهند.

آنچه که می طلبد انسان باید قدردان اسلام و قرآن باشد. در کلام الهی هیچگاه زن و مردم بصورت جداگانه خطاب قرار داده نشده اند، اما بنابر طبیعت روزگار در مناطق مختلف به میان قبایل در آمده و هر یک بزبانی خاص تکلم می کنند. کرامت و شرافت انسان به مقدار سرمایه و نسبت وی با بزرگان ارتباط پیدا نمی کند و بلکه در نتیجه پیشه کردن تقوای الهی حاصل می گردد.

امام جمعه اهل سنت نوغاب پیروی از امر به معروف و نهی از منکر را از نشانه های بارز بانوان اسلامی دانست و اظهار داشت: زن مومن هیچگاه از زبانش برای بیان حرف های ناروا استفاده نمی کند. یک بانوی صالحه کسی است که در پایان روز و مراجعت شوهرش به خانه از او استقبال گرمی بعمل آورده و با بیان کلمات محبت آمیز خستگی را از جسم و روحش برطرف نماید. اطاعت زن از شوهر برای رعایت پوشش اسلامی در انظار عمومی از اوجب واجبات است. متاسفانه بسیار مشاهده می شود که برخی از زنان مسلمان به خیال خودشان با لباس به خیابان می روند، لیکن اگر به اصل پوشش های امروزی نگاه کنیم می بینیم که آنها در حقیقت لباس نمی پوشند و برهنگی اندامشان نمایان است. سابقا معضل جامعه ما بدحجابی بود و اکنون بی حجابی مد شده است. شنیده می شود که معدودی از شوهران همسران خود را به بی حجابی ترغیب کرده و از آنها می خواهند در بیرون لباس های نازک برتن کنند که در چنین حالنتی زن باید دستورات صاحب اصلی خود یعنی خدای متعال را در زندگی پیاده کند.

مولوی مرتضایی از زن بعنوان مدیر امور خانه و حافظ اموال خانواده یاد کرد و تاکید ورزید: حفظ عزت و پاکدامنی از وظایف مهم زن در غیاب شوهر است. چشم و هم چشمی و رقابت هایی که با دستورات خدای متعال و رسول برحق منافات دارند شایسته اخلاق و رفتار یک زن مسلمان و با ایمان نمی باشد. خیانت زن به شوهر جدایی های بیشماری را به بار آورده است. زیورآلات و لباس های مد نباید جزو دغدغه اصلی یک زن بحساب آید. بانوان همچنین می بایست زبان را از لعن و نفرین دور نگه داشته و ناسپاسی نعمت های باریتعالی را نکنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن