اخبارخارجی

رسوایی تیم امدادی رژیم صهیونیستی در ترکیه با سرقت نسخه‌های خطی+عکس

آوای سنت : در پی برملا شدن رسوایی تیم امدادی رژیم صهیونیستی در ترکیه و سرقت نسخه‌های خطی از یک کنیسه ویران شده بر اثر زلزله، تل‌آویو ناگزیر شد نسخه‌های مسروقه را به ترکیه مسترد کند.

رژیم صهیونیستی در جبران رسوایی تیم امدادی این رژیم که به بهانه کمک به زلزله‌زدگان به ترکیه، اقدام به سرقت نسخه‌های خطی تاریخی از این کشور کرده بود، نسخه‌های خطی مسروقه را به مقامات ترکیه بازگرداند.

وبگاه ترکی «Haber۷»، یکشنبه شب (۱۹ فوریه)، اعلام کرد که مشخص شده، تیم جستجو و نجات اسرائیلی که در جریان زلزله به ترکیه اعزام شده بود، بخشهای از طومار استر را از کنیسه ویران شده انطاکیه به سرقت برده است.

بنا بر این گزارش، طومار استر که از خرابه‌های کنیسه انطاکیه که در زلزله به شدت آسیب دیده بود، پیدا شده، ابتدا توسط تیم‌ جستجو و نجات صهیونیستی به فلسطین اشغالی منتقل شد اما دوباره رژیم صهیونیستی آن را به ترکیه بازگرداند و در حال حاضر این نسخ خطی نزد خاخام  اعظم در استانبول است.

از سوی دیگر، اقلیت یهودیان ترکیه با انتشار بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود در توئیتر اعلام کرد: «نسخه‌های خطی مربوط به استر مسترد شده و نزد خاخام اعظم ما نگهداری می شود».

به اعلام روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت»، سرگرد «حاییم اوتمازجین» نیروی داوطلب در سازمان امداد و نجات رژیم صهیونیستی موسوم به «زاکا» که این نسخه‌ها را به اراضی اشغالی منتقل کرده، ادعا می‌کند که این نسخ تاریخی را از یک فرد سالخورده محلی که آن را در زیر خرابه‌های کنیسه پیدا کرده بود، تحویل گرفته و این مرد «نمی‌خواست این نسخ خطی به دست افرادی اشتباه بیفتد و برای حفاظت به او تحویل داده است».

در پی واکنش شدید شهروندان ترکیه در شبکه‌های اجتماعی، اقلیت یهودی ترکیه این نسخه خطی را از رژیم صهیونیستی مسترد کرد.

در پی زمین لرزه مرگبار روز دوشنبه (۱۷ بهمن، ۶ فوریه) به مرکزیت ترکیه،  رژیم صهیونیستی نیز مانند بسیاری از دولت‌های دیگر، تیمی را به بهانه امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده ترکیه اعزام کرد اما این تیم صهیونیستی پس از اتمام کار خود در مناطق زلزله زده، در مسیر بازگشت به اراضی اشغالی فلسطین، اقدام به سرقت طومارهای کتاب «استر» کرد و آن را به اراضی اشغالی منتقل کرد. تاریخ این طومارها به دو قرن پیش باز می‌گردد که در کنیسه انطاکیه ترکیه نگهداری می‌شد.

این نخستین رسوایی تیم امداد و نجات رژیم صهیونیستی در جریان کمک به زلزله‌زدگان ترکیه نبود بلکه، این تیم از بیم جان خود، شماری از نظامیان صهیونیست را به بهانه محافظت با خود به ترکیه برده بود که مقامات ترکیه در همان ابتدای ورود، این نظامیان را خلع سلاح کردند.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت»، جمعه پیش اعلام کرد که مقامات ترکیه قبول نکرده‌اند گروهی از نظامیان صهیونیست موسوم به «شلداگ» (یگان تکاوران هوایی رژیم صهیونیستی) نیروهای امدادی این رژیم در ترکیه را همراهی کنند و سلاح و تجهیزات نظامی را از آن‌ها گرفته‌اند.

طبق این گزارش، این یگان مجبور شده است به محض ورود به ترکیه سلاح‌های خود را به طرف ترکیه‌ای تحویل دهد. مقامات ترکیه‌ تأکید کرده‌اند که این نظامیان نمی‌توانند در میان تیم‌های امدادی سراسر جهان که در مناطق‌ زلزله‌زده این کشور مشغول به کار هستند، با خود سلاح به همراه داشته باشند.

یدیعوت آحارانوت اشاره کرد که مقامات سفارت رژیم صهیونیستی در آنکارا سعی کرده‌اند که طرف ترکیه‌ای را از این اقدام منصرف کنند، اما مقامات ترکیه پاسخ مذکور را در جواب خواسته مقامات صهیونیست تکرار کردند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن