اخبارخارجی

روزنامه گاردین : ایران بزرگترین قدرت خاورمیانه است نه آمریکا

آوای سنت : سیمون تیسدیل ، ستون‌نویس روزنامه انگلیسی گاردین ، معتقد است اولین حملات هوایی علیه حوثی‌ها در یمن نقطه عطفی دیگر در شکست‌های طولانی سیاست غرب در خاورمیانه و شکست طولانی‌مدت در حل مناقشه اسرائیل و فلسطین است، این نویسنده می‌گوید: ضرورت استفاده از زور از سوی آمریکا و انگلیس در پاسخ به حملات حوثی‌ها که مانع حرکت کشتی‌های تجاری در دریای سرخ می شوند، نشان می‌دهد که نفوذ سیاسی واشنگتن در حال کاهش، دیپلماسی آن ناکار آمد و اقتدارش خدشه دار شده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ؛ در این مقاله آمده است ، تعهدحوثی‌ها برای ادامه حملات به کشتی‌ها بیانگر این واقعیت است که قدرت برتر خاورمیانه دیگر آمریکا یا اسرائیل نیست ، بلکه قدرت برتر منطقه ایران ، متحد اصلی حوثی‌هاست.

نویسنده افزود جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا ، باحمایت بی قید و شرط از اسرائیل و استفاده از حق وتو علیه طرح های سازمان ملل برای ایجاد آتش بس در غزه تلاش کرد تا افکار عمومی جهان و بسیاری از مردم آمریکایی را از خود دور کند. وی افزود: سیاست بایدن در خاورمیانه ، پوسیده و دور از واقعیت به نظر می رسد

در ادامه این مقاله آمده است که ایران اکنون در جایگاه فرماندهی منطقه قراردارد ، این کشور در سیاست خارجی چند هدف اصلی دارد : حذف ایالات متحده از خاورمیانه ، حفظ برتری محور مقاومت در منطقه ، تقویت اتحادهای کلیدی با چین و روسیه و نابودی اسرائیل .

وی گفت: شبکه‌های محور مقاومت که تحت حمایت ایران هستند مانند حوثی‌ها در یمن، حزب‌الله لبنان، شبه‌نظامیان مستقر در عراق و سوریه و جنبش مقاومت اسلامی (حماس) برای تقویت نفوذ ایران در منطقه تلاش می‌کنند. این نویسنده تاکید کرد واضح است که ایران ائتلافی از راه دورتشکیل داده و این ائتلاف متشکل از کسانی است که می خواهند پس از خروج آمریکا از منطقه، در منطقه باقی بمانند و این منطقه را در دست بگیرند

این مقاله می افزاید ایران سال گذشته گام های عملی برای ترمیم روابط با رقیبان عرب خود در خلیج فارس برداشت و قراردادی را برای ترمیم روابط خود با عربستان سعودی امضا کرد، یکی از مهمترین امتیازات این معامله این است که این قرارداد با میانجیگری چین انجام شده است، چین و روسیه، دوستان جدید تهران هستند که این کشور را به یک نیروی قدرتمند کرده است.

این نویسنده نتیجه گرفت که ایران، ۴۵ سال پس از انقلاب خود، اکنون ازاثرات تحریم، طرد و تهدید در امان است. آمریکا، انگلیس و اسرائیل با حریف سرسختی روبرو هستند که بخشی از یک ائتلاف سه جانبه جهانی (ایران، چین و روسیه) است که توسط شبه نظامیان قدرتمند منطقه حمایت می شود.

اصل خبر را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن