اخبارداخلی

روند پیشرفت شیوع ویروس کرونا در چند استان مهم کشور

آوای سنت: در حالیکه آمار مبتلایان به کرونا ویروس در یزد طی دوم اردیبهشت ماه جاری رقم ۱۶۹ را نشان می داد، این آمار در شانزدهمین روز این ماه به ۱۵۰ بیمار کرونایی کاهش یافت.

محمود نوری شادکام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد از بازگشت ۱۴ بیمارستان از مجموع ۲۰ بیمارستان درگیر با کرونا به روند فعالیت های عادی خبر داده و بنظر می رسد این استان رو به بهبودی حرکت می کند.

در مجموعه استان اصفهان تعداد آمار مبتلایان از ابتدای شروع بحران تا دهم اردیبهشت ۷۳۲ نفر بود. این رقم روز پنج شنبه هجدهم اردیبهشت تبه ۵۱۸ تن و دو روز بعد یعنی بیستم اردیبهشت به ۴۷۷ نفر رسید.

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در توضیخ مسئله عنوان کرد: مبتلایان به ویروس کرونا در کلیه بیمارستان های استان به جز کاشان، آران و بیدگل با تشخیص قطعی بستری شده و در حال دریافت خدمات درمانی هستند. خوشبختانه تعداد بیماران با درمان سرپایی در استان رو به افزایش بوده و مرگ و میر مبتلایان به کرونا در مراکز درمانی تک رقمی شده است.

گلستان از آغاز تاکنون ۶ هزار آمار رسمی بستری شدگان کرونایی را به خود اختصاص داد. بیمارستان های این استان در هفته سوم اسفند روزانه تا ۳۰۰ بیمار کرونایی را پذیرش می کردند. فعالان اجتماعی دلیل افزایش زودهنگام مبتلایان در این استان را با فعالیت های انتخاباتی مجلس یازدهم بی ارتباط نمی دانند.

انتخابات مجلس در گلستان به دلیل مسائل قومیتی با حضور حداکثری مردم برگزار می شود. از فروردین ماه و با پیوستن مردم به کمپین (در خانه بمانیم) و همچنین رعایت دقیق فاصله گذاری اجتماعی از شدت مبتلایان گلستانی کاسته شده و هم اکنون بیشتر شهرهای آن با وضعیت سفید فاصله چندانی ندارند. شهرستان های گمیشان، رامیان گالیکش و مراوه تپه از وجود کرونا پاک شده اند.

در اول اردیبهشت ماه آمار رسمی مبتلایان به نقل از عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نود و دو نفر اعلام شد. همزمان هزار و چهارصد و پنجاه نفر از مبتلایان نیز به دلیل شرایط مساعد جسمی به قرنطینه خانگی فرستاده شده و از سوی تیم های سلامت تحت مراقبت قرار گرفتند.
شاید همین سیاست فرستادن بیماران به بهانه شرایط مساعد جسمی مبتلایان بود که باعث شد بیماری رشد چشمگیری پیدا کرده و در فاصله ده روز از مرز چهار هزار نفر عبور کند.

در گیلان و با گذشت سه ماه از شیوع کرونا سیاهکل و رضوانشهر به عنوان شهرهای سفید اعلام شده اند. بااینحال مهمترین شهرهای آن از جمله انزلی، رودبار، تالش، آستارا، لاهیجان، ، لنگرود و به علاوه رشت از زرد خارج نشده اند. در رودسر وضعیت قرمز حاکم است.
به تازگی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مدعی شده است که هیچ تحلیل علمی مبنی بر کاهش شیوع کرونا در فصل تابستان وحود ندارد و مردم می بایست به رعایت پروتکل های بهداشتی پایبند باشند.

کرونا در خراسان رضوی به رغم عدم اعلام دقیق آمار مبتلایان از سوی مسوول مربوطه کماکان وضعیت بحرانی را پشت سر می گذارد. محمد حسین بخرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آخرین اظهار نظر از تداوم شرایط بحرانی در صورت عدم رعایت شاخص های بهداشتی از سوی شهروندان خبر داد.
به دلیل شرایط خاصی که مشهد دارد، بیشترین نگرانی دولتمردان پس از تهران مربوط به این شهر مذهبی معطوف بود.

بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد نیز با انتقاد از اینکه آمار دقیقی از فوت شدگان مبتلا به ویروس کرونا در دست منتخبین مردم نیست چنین توضیح داده است:
ما باید برای تصمیم گیری های شهری به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی و موضوعات مرتبط با سلامت شهروندان از آمار فوت شدگان اطلاع داشته باشیم و بدانیم چه تعداد افراد مشکوک به کرونا و چه تعداد افراد به طور قطع بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده اند. شهروندان گمان می کنند که بیماری کنترل شده است، اما لازم به ذکر است که متاسفانه ما هنوز در معرض شدید بیماری کرونا قرار داریم.

امروز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت کرونا در خوزستان و تهران را بغرنج خواند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن