اخبارخارجی

رونمایی طالبان از قبر ملا محمد عمر

آوای سنت : حکومت طالبان از قبر منسوب به ملامحمد عمر، بنیان‌گذار گروه طالبان، رونمایی کرد. طالبان در حالی قبر بنیانگذار خود را رونمایی می‌کند که سنگ مزار احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، دو بار تخریب شده است.

مجاهد، سخنگوی طالبان، یکشنبه در حساب کاربری توییترش نوشت، محمد حسن‌ آخوند، نخست‌وزیر طالبان، با شماری از اعضای کابینه برای «زیارت» قبر ملاعمر به منطقه‌ «عمرزو» در شهرستان «سوری» استان «زابل» رفته‌اند.

هواداران طالبان چندین عکس در توییتر به اشتراک گذاشتند که نشان می‌دهد شماری از مقام‌های ارشد طالبان، از جمله مولوی محمد یعقوب، فرزند ملاعمر و وزیر دفاع کنونی حکومت طالبان، به بازدید قبر ملاعمر رفته‌اند.

طالبان در حالی قبر بنیانگذار گروه خود را رونمایی می‌کند و اعضایش به بازدید آن می‌روند که به‌تازگی عکس‌هایی به نشر رسیده است که نشان می‌دهد برای دومین بار، سنگ مزار احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، تخریب شده است.

این اقدام طالبان انتقاد شدید شهروندان افغانستان را در پی داشته است.

حکومت پیشین افغانستان در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده بود ملاعمر دو سال پیش، در بیمارستانی در شهر کراچی پاکستان، درگذشته است. سران طالبان، مرگ بنیانگذار این گروه را دو سال پنهان کرده بودند و در این مدت، در روزهای مناسبتی، پیام‌هایی از جانب ملاعمر منتشر می‌کردند.

شش سال پس از مرگ ملاعمر، طالبان اعلام کرد او در چهارم اردیبهشت ۱۳۹۲ درگذشته است. طالبان علت مرگ ملاعمر را «قضای الهی» خوانده بودند.

در کتاب «زندگی مخفی ملاعمر» اثر بتی ‌دم، نویسنده هلندی، ادعا شده بود که بر خلاف تصور ایالات متحده آمریکا، ملاعمر هرگز در پاکستان پنهان نشده و در زادگاهش در استان «زابل»، در فاصله پنج کیلومتری یک پایگاه آمریکایی زندگی می‌کرده است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در آن زمان حضور ملاعمر را در داخل خاک این کشور، رد و آن را ادعایی «فریبکارانه» توصیف کرده بود.

ملاعمر در نیمه‌ دوم دهه ۹۰ میلادی، خود را «امیرالمومنین»، و حکومتش را «امارت اسلامی طالبان» اعلام کرده بود. در آن زمان، برخی از نیروهای بنیادگرای اسلامی، از جمله اسامه بن‌لادن و ایمن ‌الظواهری، رهبران شبکه القاعده، با او «بیعت» کرده بودند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن