اخبارخارجی

سردرگمی غربی ها درباره توانایی های نظامی ایران

آوای سنت : الکساندرسوارانتز،دکترای علوم سیاسی،با بیان اینکه در غرب پرسش‌های بسیاری وجود داردکه چگونه ایران علیرغم تحریم‌های شدید بین‌المللی موفق به تولید تسلیحات پدافند هوایی به‌ویژه پهپادها شده است؟او تاکید کرد که تهران در طول سالها در این زمینه هزینه‌های زیادی کرده است که مخالفان آن نمی‌خواهند اعتراف کنند.

به گزارش سرویس ترجمه آوی سنت ، سوارانتز درتحلیلی در مجله روسی “New Eastern Outlook” (NEO) ”  افزود: توانمندی های ایران درزمینه هواپیماهای بدون سرنشین درتعدادی از روزنامه های بین المللی بازتاب داشت و این موضوع باعث افزایش نگرانی ها شد.سوال این روزنامه های بین المللی این است که ایرانی ها که ازسوی غرب و اسرائیل تحریم شده اند چگونه به این فناوری هایی دست یافتند؟

وی درپاسخ به این پرسش ها ادامه داد: غنائم پهپادها دربرخی مناطق درگیری به متخصصان ایرانی این امکان را داد که فناوری پیشرفته غربی راکشف کنند و برخی معتقدند ایرانی‌ها این محصولات را به آدرس‌های جعلی سفارش می‌دادند،سپس با انجام مهندسان داخلی را وادار به اختراعات جدیدکردند.

وی افزود:دیگران نیزاستدلال می‌کنند که نسخه‌های ایرانی این فناوری‌های غربی نتیجه جاسوسی موفق علمی،فناوری و صنعتی از سوی سازمان‌های اطلاعاتی ایران است.

بااین حال،دشمنان ایران،به‌ویژه کشورهای ناتو و اسرائیل،نمی‌توانند بپذیرند(چه از روی حسادت وچه به دلایل دیگر)که تهران درطول سالها برای آموزش وپژوهش خود هزینه‌های زیادی کرده اند.

هم اسرائیل وهم ایران،همدیگر را اولین دشمن خود می دانند وکشورهای منطقه و غربی به رهبری اسرائیل و آمریکا، ایران را به داشتن برنامه توسعه طلبانه درمنطقه و دخالت درامور داخلی کشورهای عربی متهم می کنند. تهران اما در پاسخ به این اتهامات می گوید به اصول حسن همجواری پایبند است.

وی با اشاره به سخنان سردارسرتیپ علی رضا صباحی فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ایران گفت:ایران اکنون به لطف پیشرفت تکنولوژی درتولید تجهیزات نظامی به خصوص سلاح های پدافند هوایی قدرت مطلق منطقه است.

سوارانتز تاکید کرد که هر ارتش درهر جنگی با در اختیارگرفتن کنترل نبرد هوایی،دفاع هوایی موثر را دراولویت قرارمی دهد و این امکان را برای نیروهای خود فراهم می کند تا بتواند عملیات دفاعی و تهاجمی موثری را در طول نبرد انجام دهد.

ایران علیرغم وابستگی به تولید داخلی،هنوز نمی تواند با رهبران جهان در توسعه و تولید سامانه های پدافند هوایی به ویژه روسیه و آمریکا برابری کند،اما به گفته سوارانتز موفقیت مجموعه نظامی-صنعتی ایران درخاورمیانه محسوس است..

وی افزود: برای کارشناسان روسی،مانند روسلان پوخوف،توسعه سامانه‌های پدافند هوایی یک تلاش پرهزینه و زمان‌براست،فرآیند آزمایش یک نوع تجهیزات نظامی اغلب حدود ده سال طول می کشد.

سوارانتز افزود: از زمان انقلاب اسلامی ۱۹۷۹، ایران بیش از چهاردهه است که برای بهبود صنعت دفاعی خود تلاش کرده است.

فضای سیاسی و نظامی کنونی و تنش ها با اسرائیل،ناتو و ایالات متحده، ایران را تشویق می کند تا توسعه نظامی خود را تسریع بخشد.

وی افزود: با توجه به دستاوردهای مجتمع نظامی-صنعتی داخلی،بدون شک پدافند هوایی ایران نسبت به برخی ازکشورهای منطقه از جمله ارمنستان،آذربایجان، گرجستان،عراق،سوریه،قطر،عربستان سعودی وحتی ترکیه به عنوان یک کشورعضو ناتو برتری دارد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن