اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

رسالت اهل تقوا، تزکیه نفس و فروتنی است

آوای سنت: یک عالم اهل سنت ترکمن، رسالت اهل تقوا را در تزکیه، عزت نفس و فروتنی ایشان عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، کریم آخوند صابری طی سخنانی با اشاره به ماموریت فارغ التحصیلان مدارس دینی، علم را بشرط عمل به آن ارزشمند خواند و با بیان وسیعت مقام اهل علم در نزد خدای متعال گفت: از صدر اسلام تا به اکنون علما جایگاه ویژه ای در میان امت مسلمان داشته اند و احترام به مقام ایشان از توصیه های قرآن کریم می باشد. بدین جهت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله وسلم، فضیلت حضور در مجالس علم را از خواندن هزار رکعت نماز، عیادت از هزار بیمار و همچنین از شرکت در نماز جنازه هزار میت نیز بیشتر دانسته است.

در ابعاد معنوی مجالس و مناسبت ها به بودن علما تاکید زیادی می رود. مردم یاد گرفته اند تا بزم شان را با نور هدایت گر قرآن کریم آراسته کنند و این مسئله نیاز جامعه به وجود حوزه های علمیه، مدارس دینی و دارالحفاظ را به روشنی نشان می دهد. پس در میابیم که علم و علاقمندان آن چه جایگاه والایی در نزد باریتعالی دارند.

آخوند صابری در شرح حدیث نبوی عنوان کرد: بی گمان صلحا کسانی هستند که به دلیل اخلاص در اعمال به بهشت جاویدان مفتخر می گردند، لیکن برای اندیشمندان و مفاخر دینی عناوین مهمتری در نظر گرفته شده است. ایشان افتخار آن را پیدا می کنند که شفاعت تعدادی از نزدیکان شان را از خدای متعال طلب کرده و ایشان را به بهشت رهنمون سازند، زیرا آن متقیان کسانی هستند که از دانش خود به تمام آحاد جامعه فضل می رسانند.

رسالت خطیر خادمان حوزه‌های علمیه و مدارس دینی افصل تر از عبادات تمام انس و جن در نزد باریتعالی شمرده می شود و علمای دین مانند ستارگانی هستند که مسافرین را در دل شب های تاریک بسوی روشنایی هدایت می نمایند.

این عالم اهل سنت ترکمن شفاعت علم را شامل کسانی دانست که در این دنیا رفع مایحتاج اهل علم را بر عهده می گیرند و اظهار داشت: مردم سخاوتمندی هستند که علما را در طول سال تکریم نموده و از مدارس دینی مساعدت بعمل می آورند. نیاز حوزه های علمیه را برطرف نموده و به طلاب قوت قلب می رسانند تا مشکلی در راه کسب علوم قرآنی و احکام نداشته باشند.

علمای اندیشمندی در گذشته ضمن کسب علم به خودسازی می پرداختند تا حدی که میان ایشان و جانداران انس و الفت ایجاد می شد. شایستگی را در تزکیه و عزت نفس دیده و فروتنی اختیار می کردند. از جمله آن بزرگواران حضرت بایزید بسطامی است که برای رفتن از مکانی به مکان دیگر سوار بر پشت شیرهای جنگلی شده و طی طریق می نمود. این چنین اولیا الله به دلیل عمل به علم شان برگزیده شدند. آنها ابتدا خود عامل به عمل شده و سپس دانسته های شان را به مردم منتقل می کردند. پس برای ایشان پشیمانی در کار نخواهد بود.

آخوند صابری یادآور شد: توفیق دعوت برای کسانی است که علم را با عمل به آن مفید می دانند، وگرنه تنها با عالم بودن نمی توان به نور حق تعالی رسید. مسلمان در وقت دیدار با برادرانش وظیفه دارد که به آنها سلام بگوید، دعوت شان را پذیرفته و در زمان بیماری به عیادت شان برود. در نماز جنازه میت شرکت کرده و دعای خیر طلب کند، اما متاسفانه امروز برخی از علما خود را مستثنی از سایر آحاد تصور کرده و از علمای دیگر کینه به دل می گیرند. مردم را به نرمش و عطوفت با همنوع دعوت می کنند، لیکن خود از خطاها گذشت نمی کنند. اهل تقوا به مجادله و مناظره در جمع عمومی فرا خوانده و فقط خود را برتر و محق می پندارند. به ایشان از سوی جوانان انتقاد وارد می شود، لذا اگر می خواهیم جامعه را به سوی محبت و برابری جهت دهیم باید دین را آن گونه ببینیم که پیامبران، اولیاء الله و نیاکان ما بکار می دیدند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن