اخبارخارجی

سفر هیأت ایرانی به کابل برای بررسی حادثه “غرق شدن مهاجران افغان دررودخانه”

آوای سنت : قرار است که هیأت ایرانی برای بررسی حادثه غرق شدن مهاجران افغان امروز(سه شنبه ۶ خرداد/ جوزا) وارد کابل شود.

محسن بهاروند، معاون حقوقی وزیر خارجه ایران ریاست این هیأت را بر عهده دارد. رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه و نماینده مرزبانی ایران نیز در این سفر آقای بهاروند را همراهی می‌کنند.

هدف از سفر هیأت بررسی حادثه غرق شدن مهاجران افغانستانی در رودخانه هیرمند است. طرف ایران گفته مستنداتی دارد که وقوع حادثه را در حریمش تکذیب می‌کند.

چند روز قبل وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که بر اساس موافقتنامه کمیساران سرحدی ایران و افغانستان، منعقده در سال ۱۳۳۵ و به منظور تحقیقات همه جانبه پیرامون حادثه (۱۳ ثور/اردیبهشت) در امتداد مرز دو کشور، هیأت عالی رتبه دیپلماتیک ایران به کابل سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه افغانستان افزوده بود که ریاست این هیأت را آقای بهاروند به عهده خواهد داشت.

در خبرنامه وزارت خارجه افغانستان آمده بود که سفر هیأت عالیرتبه ایران به کابل و تحقیق مشترک روی اسناد و مدارک این حادثه، می‌تواند به روشن سازی جزییات آن، اخذ تصمیم‌های بعدی از سوی دو دولت و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در آینده کمک کند.

۲۹ ثور وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که دو هیأت مرزی افغانستان و ایران تحقیق خود را درباره “به رودخانه انداختن مهاجرین افغان توسط مرزبانان ایرانی”، بر اساس موافقت‌نامه سال ۱۳۳۵ انجام دادند ولی هیأت ایرانی اسناد، شواهد و مدارک طرف افغانستان را قبول نکرده‌اند.

این نهاد افزوده بود که با در نظر داشت این وضعیت، بر اساس مفاد موافقت‌نامه میان دو کشور، تحقیق به مراجع دیپلماتیک واگذار می‌شود که کمیساران افغانستان بر اساس موافقت‌نامه اسناد و مدارک را به مراجع دیپلماتیک سپرده‌اند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن