اخبارخارجی

شک و شهبه در باره هویت رهبر جدید داعش

آوای سنت : روزنامه گاردین اخیرا با بررسی اطلاعاتی که توسط دو سرویس امنیتی ناشناس در اختیار این روزنامه قرار گرفته است، نام رهبر جدید داعش را فاش کرد اما هنوز پرسش‌های بی‌پاسخ مهمی وجود دارد.

البته افشای نام رهبر جدید داعش – امیر محمد عبدالرحمان المولا الصلبی – اتفاق جدیدی نیست. ما اولین بار در ماه اوت و سپس اکتبر سال گذشته و در پی کشته شدن ابوبکر بغدادی، رهبر پیشین این گروه، با این فرد آشنا شده بودیم. اما در هر صورت تایید این نام از طرف روزنامه گاردین اتفاق مهمی است.

داعش تا به امروز هویت واقعی “خلیفه” جدید را مخفی نگه داشته است و او را با نام مستعار ابو ابراهیم هاشمی القریشی معرفی می‌کند. حتی اعضای این گروه هم نتوانسته‌اند هویت واقعی او را حدس بزنند.

بهتر است در قدم اول تمامی نام‌هایی را که به این مرد نسبت داده می‌شود مشخص کنیم: امیر محمد عبدالرحمان المولا الصلبی، امیر محمد سعید عبدالرحمن المولا، حاجی عبدالله، عبدالله قرداش، عبدالله قرداش العفری (که به معنی اهل تلعفر عراق است)، و لقب‌های “نابودگر” (اشاره به بی‌رحمی او) و “پروفسور” (اشاره به تحصیلات دانشگاهی او در رشته مطالعات اسلامی).

به نظر می‌رسد که عمده گزارش‌هایی که از این نام‌ها استفاده کرده‌اند بر سر یک موضوع اتفاق نظر دارند: مرد مورد نظر یا یک ترکمان عراقی است، یا برخی از اجدادش بوده‌اند، و اهل ناحیه ترکمان‌نشین تلعفر است که در غرب موصل و شمال‌غرب عراق واقع شده است.

مقاله‌ای که روز ۲۰ ژانویه در گاردین منتشر شد و در رسانه‌های غربی و خاورمیانه‌ای بازتاب پیدا کرد، شناسایی رهبر جدید داعش را به دو سرویس اطلاعاتی نسبت می‌دهد، اما نمی‌گوید که این منابع اطلاعاتی به کدام کشورها تعلق دارند.

امیر محمد عبدالرحمان المولی الصلبی“، نامی که در گاردین مطرح شده است، در لیست افراد تحت تعقیب ایالات متحده که روز ۲۱ اوت، یعنی دو ماه پیش از کشته شدن ابوبکر بغدادی، منتشر شده بود دیده می‌شود. البته بخش پایانی نام (الصلبی) در آن پوستر وجود نداشت و “المولی” نیز با دیکته درست “المولا” نوشته شده بود.

وزارت خارجه ایالات متحده در آن زمان گفته بود که المولا با نام “حاجی عبدالله” هم شناخته می‌شود و او را به عنوان یکی از جانشینان بالقوه رهبر پیشین داعش قلمداد کرده بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن