اخبارداخلی

ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت های مغفول سیستان و بلوچستان

آوای سنت: رئیس شورای شهر زاهدان سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری با هدف توسعه پایدار را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، عبدالناصر گرگیچ طی سخنانی سطح توسعه در سیستان و بلوچستان را از نظر توسعه یافتگی در سطح پایین دانست و گفت: ما از نظر توسعه ‌یافتگی استانی دارای جوان‌ترین جمعیت و با مرکزیت شهری و پتانسیل های فراوان می باشیم.

از جمله این پتانسیل ها می توان به داشتن مرزهای خاکی مشترک با پاکستان و افغانستان، ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق مرز دریایی چابهار، وجود شبکه ریلی بین ایران و پاکستان، معادن ذی قیمت، وجود کارخانه‌های سیمان خاش و سیستان و از همه مهم تر وجود مردمانی خونگرم و نجیب و دوست ‌داشتنی که می‌توانند سهم بسزایی در توسعه بخشی این سرزمین داشته باشند، اشاره کرد، اما متاسفانه ارج و بهای این استان فروتر از جایگاهی است که باید داشته باشد‌.

گرگیج در این باره اظهار داشت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور برای دست یابی به توسعه پایدار می بایست به مسئله سرمایه‌ گذاری توجه و نگاه ویژه ای داشته باشیم. سرمایه‌گذاری محرک اصلی بخش تولید است و مسلما افزایش تولید منجر به رونق تجارت، بالا رفتن رفاه زندگی مردم و رشد اقتصادی خواهد شد.

درآمدهای ناپایدار نیازهای مقطعی شهر را برطرف می کنند، لیکن بهره مندی دراز مدت از آنها آسیب‌های جدی به شهر وارد کرده و اعتماد شهروندان را از بین می‌برد. شهرداری ها در دهه‌ های گذشته متکی به درآمدهای ناپایدار بودند و این روند اجرای طرح های شهری و ساختار شهرداری را دچار آسیب کرده است.

رئیس شورای شهر زاهدان با بیان این مطلب که شهرداری ها در کشورهای توسعه یافته نقش راهبری شهر را دارند، افزود: شهرداری های ممالک صنعتی معمولا سراغ پروژه‌هایی مانند جذب توریست، ساخت کارخانه در مجموعه‌های صنعتی و ایجاد پارک های علم و فناوری می‌روند، ولی در ایران شهرداری ها نقش خدمات رسان پیدا کرده و به سیستم مدیریت هزینه و درآمد تبدیل شده‌اند.

سرمایه‌گذاران علاوه برکسب سود بیشتر به دنبال مکانی امن برای سرمایه‌گذاری هستند و امنیت سرمایه‌گذاری هنگامی محقق می‌شود که همه شاخصه‌ها در وضعیت ثبات قرار گرفته باشند، لذا بی ثباتی هر یک از آنها بزرگترین تهدید برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

عبدالناصر گرگیچ یادآور شد: در برخی از کلانشهرها درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری های مشارکتی درصد قابل توجهی از بودجه سالانه شهرداری را شامل می‌شود. همچنین بکار گیری تمهیدات ویژه در شهرداری و سایر دستگاه‌های اداری جهت کوتاهی سیکل اداری، کاغذ بازی های خسته کننده و روال‌های طولانی صدور مجوزها جزو ضرورت های مهم به حساب می آید و برای کوتاهی مسیر ها می بایست راهکارهای بهتری بکار گرفته شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن