اخبارداخلی
موضوعات داغ

طرح دو فوریتی ممنوعیت شلیک به کولبران

نماینده مهاباد:این طرح با هدف حمایت از قشر ضعیف کولبران پیشنهاد شد

آوای سنت: نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح ممنوعیت شلیک به کولبران را تشریح کرد.

طی هفته جاری طرحی با موضوع ممنوعیت شلیک به کولبران با دو فوریت به مجلس می رود که در صورت تصویب نهایی، تبعات حقوقی و قضایی برای شلیک کنندگان به کولبران ایجاد می ‌شود و هیچ مامور نظامی و انتظامی در کشف جرم و تعقیب کولبران در مناطق و شهرهای مرزی حق شلیک مستقیم به فرد یا افراد را ندارد، مگر درشرایطی که فرد یا افراد مسلح باشند.

جلال محمود زاده که طرح ” نحوه برخورد با کولبران و شرایط تعقیب آنان در مجلس” را به امضای ۱۷ نفر از نمایندگان رسانده است به خبرنگار ما گفت: اکنون زمینه افکار عمومی برای تصویب این طرح فراهم است که دو فوریت آن ظرف هفته جاری بعد از دو طرح دو فوریتی دیگر در مجلس مطرح می شود و امیدوارم نمایندگان به با دوسوم رای مثبت، از این طرح حمایت کنند.

وی افزود: این طرح بعد از وارد شدن ایرادهایی که کمیسیون قضایی بر آن وارد دانست، به مرکز پژوهش های مجلس رفت و اکنون در قالب طرح دو فوریتی آماده طرح در مجلس است.

این طرح شامل یک ماده واحده و چهار تبصره است که نمایندگان استان کرمانشاه از امضای آن پرهیز کردند. در مقدمه نسخه اولیه این طرح و در قالب دلایل توجیهی آمده است: کولبران افرادی هستند، فاقد اشتغال که علیرغم اینکه اکثرا تحصیل کرده دانشگاهی هستند، برای کسب ناچیز درآمد خانواده به حمل اجناس بین دو طرف مرز مبادرت می ‌ورند.

محمودزاده در ادامه اظهار داشت: در ادامه اشاره شده که ” به دلیل نبود کارگاهها و کارخانجات و زیر ساختهای اشتغال زا و درآمد زا در مناطق مرزی،‌ جوانان فاقد شغل این مناطق، کالاها را ازکوههای دارای شیب بسیار تند و درهنگام بارندگی و شرایط نامساعد جوی به دوش می ‌کشند که این امر بیشتر در مرزهای غربی و شرقی رواج دارد.تعدادی از کولبران به خاطر سرمازدگی، ریزش بهمن و یا تیراندازی مامورین نظامی و انتظامی کشته و زخمی شده و خانواده‌های زیادی داغدار فرزندانشان، صغیر و بی سرپرست می شوند که این امر باعث ایجاد نارضایتی مردم از عملکرد مسئولین خواهد شد”.

در بخش پایانی مقدمه این طرح آمده است:”به منظور جلوگیری از کشته و زخمی شدن جوانان این کشور در جهت تامین معیشت حداقلی خانواده، و به منظور پیشگیری از تیراندازی غیرضرور که منجر به کشته و زخمی شدن کولبران خواهد شد طرح دو فوریتی مذکور بسیار ضروری می باشد”.

نماینده مهاباد بیان نمود: براساس ماده واحده این طرح ” هیچ مامور نظامی و انتظامی در کشف جرم و تعقیب کولبران در مناطق و شهرهای مرزی حق شلیک مستقیم به فرد یا افراد را ندارد مگر در شرایطی که فرد یا افراد مسلح باشند”.براساس تبصره یک ماده واحده این طرح “در مواقع ضروری که  کولبر و فرد مسلح باشد تیراندازی توسط مامورین باید از ران به پایین و فقط به قصد دستگیری متهم باشد”.

تبصره ۲ ذیل این ماده واحده اذعان دارد: “هنگام اقدام به دستگیری باید عمل واقدام مامور متناسب با جرم انتسابی باشد و برای جرایم مالی همانند کولبری و مانند آن مامورین حق تیراندازی ندارند”.

با تصویب این طرح دو فوریتی و براساس تبصره سوم ماده واحده آن “در صورت تخلف مامورین از مواد فوق و فوت متهم، مامور تحت عنوان قتل عمد و در صورت ضرب و جرح به اتهام ضرب و جرح عمدی قابل تعقیب کیفری است و مطابق قوانین موجود برخورد خواهد شد” .

محمود زاده تصریح کرد: هدف ما فقط یک چیز و آن مشخص شدن عامل مرگ کولبر است. هم اکنون دلیل مرگ کولبران دربسیاری ازموارد مشخص نیست.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن