اخبارخارجی

فرار مسلمانان گوروگرام از منازل خود

آوای سنت : مسلمانان پس از حملات و درگیری ها به دلایل مذهبی از گوروگرام هند فرار می کنند

ساکنان،پلیس وجامعه محلی می گویند بیش از ۳۰۰۰ مسلمان فقیر این ماه پس از درگیری بین هندوها و مسلمانان و هدف قرار دادن آنها گریختند.

بیش از یک هفته پس از کشته شدن هفت نفر دردرگیری‌ها درایالت هاریانا، که هم مرز با پایتخت هند است،مغازه‌های متعلق به مسلمانان یا اداره‌کننده آن‌ها بسته شدند

خشونت ها در ۳۱ ژوئیه پس از آن آغاز شدکه یک راهپیمایی مذهبی هندو، سازماندهی شده توسط گروه هایی با وابستگی های ایدئولوژیک به حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا (BJP) به عنوان انتقام به یک مسجد حمله کرد.پلیس ظرف ۴۸ ساعت ناآرامی ها را سرکوب کرد

حملاتی که مسلمانان را هدف قرار می دادند،چند روزادامه یافت.این باعث نگرانی خانواده هایی شد که باهدف امرار معاش به مرکز شهر جدید گوروگرام نقل مکان کرده بودند

شاهدان گفتند: پرتاب سنگ،سوزاندن وخرابکاری دو زیارتگاه کوچک اسلامی در محله های فقیر نشین صدها خانواده مسلمان را مجبور کرد که خانه های کوچک یک اتاقه خود را ترک کنند و به ایستگاه قطار پناه ببرند.

رئوف الله جاوید،خیاطی که به روستای زادگاهش در ایالت شرقی بیهار گریخته است، گفت: بسیاری از ما تمام شب را روی سکوی ایستگاه راه‌آهن گذراندیم، زیرا این ایستگاه امن‌تر است.

مفتی محمد سالم،رئیس بخش گوروگرام انجمن علمای مسلمان هند،تخمین زد که بیش از ۳۰۰۰ مسلمان پس ازانجام خشونت منطقه را ترک کردند.

چهارمغازه دارمسلمان که به روستاهای خوددرشرق هند نیزگریخته بودند،تلفنی گفتند که اعضای گروه های تندرو هندو درمورد مشاغل و خانواده هایشان از آنها بازجویی می کردند.

شیخ می گویدآرایشگری که از روستای تیگرا که محل زندگی بیش از ۱۲۰۰ خانواده مسلمان است،گریخته،می گوید:جمع زیادی از مردان هندو آمدند و شروع به پرسیدن سؤالاتی کردند،مانند اینکه چقدر پول به دست آورده است.

شیخ افزود:بسیاری ازمسلمانان به این نتیجه رسیده اند که بهتر است برای مدتی ترک کنند.او توضیح داد که برخی از مغازه داران هندو که به مسلمانان اجاره داده بودند از آنها خواستند که آنها را تخلیه کنند.

تنش بین اکثریت هندو و اقلیت مسلمان هند برسرمسائلی مانند خوردن گوشت گاو و ازدواج میان اعضای دو جامعه بالا گرفته است.مسلمانان می گویندکه از زمان به قدرت رسیدن حزب بهاراتیا جاناتا در سال ۲۰۱۴ به طور فزاینده ای مورد هدف فعالان هندو قرار گرفته اند.رهبران حزب بهاراتیا جاناتا می‌گویند:درگذشته نیز درگیری‌ها بین دو جامعه رخ می‌داد و این درگیری ها از زمانی که آنها به قدرت رسیده‌اند،کاهش یافته است.

مشکلات درگوروگرام،شهری با بیش از ۱.۵ میلیون نفر که قبلا به نام گورگان شناخته می شد،شرکت های چندملیتی را در معرض خطر قرار داده است.

پلیس هاریانا گفت که بیش از ۲۰۰ مرد از هر دو جامعه را در ارتباط با خشونت دستگیر کرده است،آنیل ویج، وزیر کشوردردولت بهاراتیا جاناتا ایالت هاریانا،گفت که گزارش هایی مبنی بر خروج برخی از مسلمانان دریافت کرده است، اما اکنون اوضاع کاملا تحت کنترل است.

او به رویترز گفت:هیچکس از آنها نمی‌خواهد که آنجا را ترک کنند وما امنیت را در همه مناطقی که دارای حساسیت‌های اجتماعی هستند، به طور کامل تامین می‌کنیم.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن