اخبارخارجی

مکرون:ترکیه نیات امپریالیستی دارد

رئیس جمهور فرانسه در اظهاراتی به سیاست های ترکیه حمله کرد

آوای سنت : امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه با انتقاد تند از سیاست‌های دولت اردوغان، گفته است که ترکیه «نیات امپریالیستی دارد» و به اردوغان توصیه کرده که توهین نکند و دروغ نگوید.

ماکرون، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره که روز یک‌شنبه، یازدهم آبان، منتشر شد، تاکید کرد که مجموعه عملکرد ترکیه در خاورمیانه، شامل مداخلات در سوریه و بخش مدیترانه «نوع جدیدی از تجاوزگری بود که اعضای ناتو را غافلگیر کرد».

او همچنین با اشاره به دخالت ترکیه در جنگ لیبی، گفت آنکار «قوانین منع تحریم تسلیحاتی در لیبی را زیرپا گذاشت».

به گفته رئیس‌جمهور فرانسه، ترکیه در حالی که عضو پیمان ناتو است، علیه اعضای ناتو، سیاست و عملکرد ستیزه‌جویانه در پیش گرفته است.

مکرون با تاکید بر اینکه «تمایلات امپریالیستی» ترکیه برای ثبات منطقه خوب نیست، گفت «اگر اردوغان در قبال فرانسه، اتحادیه اروپا و ناتو محترمانه رفتار کند، دروغ نگوید و توهین نکند، ‌این تنش قابل برطرف شدن است» و «فرانسه خواهان آرام شدن اوضاع است».

ترکیه و فرانسه هر دو کشورهای عضو ناتو هستند که طی ماه‌های گذشته به دلیل مناقشه لیبی، حفاری‌های ترکیه در مدیترانه و اخیرا هم درگیری‌ها در منطقه ناگورنو-قره‌باغ، روابط آن‌ها به شدت تیره‌وتار شده است.

علاوه بر این، رجب طیب اردوغان در روزهای گذشته در واکنش به سخنان امانوئل ماکرون در حمایت از حق انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام و انتقاد از اسلام‌گرایان افراطی، گفته بود که امانوئل ماکرون نیاز به  معاینه روانی دارد.

این سخنان مکرون در حالی مطرح شده است که فرانسه سابقه تاریکی از استعمار سایر کشورها بویژه کشورهای مسلمان را در کارنامه خود دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن