اخبارخارجی

واکنشهای بین المللی به ترور دانشمند هسته ای ایران

غالب مقامات غربی این ترور را محکوم کردند

آوای سنت : ترور محسن فخرایی زاده در روز گذشته انعکاس گسترده ای در رسانه ها و محافل سیاسی منطقه ای و بین المللی داشته است.این خبر بلافاصله به خبر نخست رسانه های معتبر جهان تبدیل شده و مقامات سیاسی درباره آن موضع گیری کرده اند.

غالب محافل سیاسی این ترور را در مقطع کنونی تلاشی برای سوق دادن ایران به سمت یک تنش منطقه ای در ماه های آخر ریاست جمهوری ترامپ قلمداد کردند.

در این زمینه رییس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به ترور «محسن فخری زاده» دانشمند صنعت دفاعی کشورمان هشدار داد که این کار حاکمیت قانون را به خطر انداخت.

محمد البرادعی روز جمعه این توئیت را در واکنش به پیام یک سناتور آمریکایی منتشر کرد که نوشته بود ترور مقام ایرانی جهان را امن‌تر نخواهد کرد.

«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانکتیکت در پیامی در توییتر به حادثه ترور شهید «محسن فخری زاده» واکنش نشان داد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «هنوز اطلاعاتی درباره این حادثه به من ارائه نشده است اما هر بار که آمریکا یا یک متحد اقدام به ترور یک رهبر خارجی خارج از یک جنگ اعلام شده کند، ترور این افراد به عنوان ابزاری برای زمامداری را عادی‌سازی می‌کنیم. خطرش اینجاست که مزایای امنیتی ناشی از این اقدامات (ترور مقام‌ها) ممکن است بسیار کوتاه‌مدت باشند.»

نخست وزیر سابق سوئد ترور دانشمند هسته‌ای ایران را تلاشی برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام دانست.

کارل بیلدت، رییس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در واکنش به ترور دانشمند هسته‌ای در توئیتر نوشت: بعید نیست که این کشتار هدفمند، بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از احیای دیپلماسی دولت بایدن و بازگشت به توافق هسته‌ای باشد.

مارک فیتزپاتریک، مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک آمریکا در توئیترش نوشت: دلیل ترور محسن فخری زاده، جلوگیری از پتانسیل جنگی ایران نبود، بلکه جلوگیری از دیپلماسی بود.

آموس یادلین، فرمانده سابق اطلاعات ارتش اسرائیل در واکنش به ترور شهید فخری زاده: چنین اقدامی می تواند ایران را به سوی واکنش خشونت آمیز سوق دهد تا در مدت زمان باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ، بهانه لازم برای حمله آمریکا به تأسیسات هسته ای ایران فراهم شود.

رئیس اسبق سیا، ترور دانشمند هسته ای ایران را اقدامی جنایتکارانه دانست

جان او برنن: این اقدامی جنایتکارانه و شدیدا بی ملاحظه بود؛ این اقدام خطر تلافی جویی مرگبار و دور جدید جنگ منطقه ای را به همراه می آورد.

من نمی دانم که آیا یک دولت خارجی برای اجرای ترور فخری زاده اجازه داده یا آن را انجام داده است. چنین اقدام تروریستیِ مورد حمایت دولتی نقض فاحش قانون بین المللی است و دولت های بیشتری را نسبت به اجرای حملات مرگبار علیه مقامات خارجی تشویق می کند.

بن رودز مشاور امنیت ملی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، ترور شهید «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران را اقدامی هولناک و با هدف تضعیف دیپلماسی توصیف کرد.

وی در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، در خصوص ترور دانشمند هسته‌ای ایران نوشت: «این اقدامی هولناک با هدف تضعیف دیپلماسی میان دولت آینده آمریکا و ایران است. زمان آن رسیده است که تشدید بی‌وقفه (تنش‌ها) متوقف شود».

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به ترور شهید «محسن فخری زاده» پرداخت.

این روزنامه آمریکایی در بخشی از گزارش خود نوشت، سه مقام اطلاعاتی گفته‌اند که رژیم صهیونیستی پشت حمله به این دانشمند ایرانی بوده‌اند.

نیویورک تایمز نوشت: «مشخص نیست آمریکا تا چه اندازه پیش از انجام این عملیات از آن مطلع بوده است؛ اما آمریکا و اسرائیل دو متحد نزدیک بوده و پیشینه طولانی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره ایران دارند.»

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت که کاخ سفید از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

بیشتر رسانه های عربی و غربی از قول رسانه‌های ایران، این خبر را منعکس و شهید فخری زاده را از دانشمندان برجسته قلمداد کردند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن