اخبارخارجی

واکنش های جهانی به تصمیم طالبان برای منع تحصیل دانشجویان زن

آوای سنت : منع آموزش دختران توسط طالبان، اقدامی که محکومیت جهان اسلام را در پی داشت

در پی اعلان ممنوعیت آموزش دختران در دانشگاه‌های افغانستان توسط امارت طالبان، موج عظیمی است از مخالفت‌ها با این تصمیم در داخل و خارج افغانستان به راه افتاده است.

استعفای بیش از شصت استاد دانشگاه تا کنون، فراخوان‌های اعتصاب‌های عمومی، اعتصاب برخی از دانشجویان پسر در همدردی با دختران دانشجو از حضور در آزمون‌های جاری، صدور فتاوی لزوم تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها توسط دارالعلوم عالی هرات، برخی از واکنش‌های داخلی بوده است.

در عرصه خارجی، علاوه بر این‌که دولت‌ها و سیاسیون بسیاری از کشورها و برخی از نهادهای جهانی و بین المللی این عملکرد طالبان را محکوم کردند، در عرصه کشورهای اسلامی نیز این تعامل طالبان با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده است.

در مصر شیخ ازهر که یک مقام سیاسی علمی آن کشور به شمار می‌رود، و در عین حال در جهان اسلام نیز از جایگاه بلند و ویژه‌ای بر خوردار است، در توییتی، از این تصمیم طالبان اظهار شگفتی و تأسف نموده، خاطر نشان ساخته است که در اسلام هیچ تفاوتی میان آموزش زنان و مردان وجود ندارد. او این عملکرد طالبان را مخالف آموزه‌های اسلام دانست.

سازمان کنفرانس اسلامی، علمای پاکستان، دولت و برخی از علمای عربستان، کویت، قطر، و تعدادی دیگر از کشورهای اسلامی و علمای سرشناس جهان اسلام، ضمن محکومیت این عملکرد طالبان، از آن ها خواستند در این تصمیم خود تجدید نظر نمایند، و به دختران اجازه ادامه آموزش‌های عالی را بدهند، و ابواب مدارس دخترانه را نیز بر روی دختران بگشایند.

تأکید همه بر این بوده که این تصمیم طالبان ربطی به اسلام ندارد، و در اسلام تفاوتی میان زن و مرد در کسب علم و دانش نیست، زیرا طلب علم بر هر مسلمان به قطع نظر از زن یا مرد فرض است. اگر در تاریخ اسلام دقت کنیم مشاهده می‌کنیم که در این زمینه هیچ تفاوتی دیده نشده است.

استدلال طالبان به احادیثی است که کلاً موضوع و یا معلول هستند، و استناد به آن‌ها شرعاً مجاز نیست. ضمن این‌که این احادیث با عموم آیاتی که در مدح علما آمده از جمله: “هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون”، و “اقرأ باسم ربک الذی خلق” نیز در تعارضند.

همچنان احادیثی که طالبان به آن استناد می‌کنند، با بسیاری از احادیث دیگر در تناقضند، مانند: “من سلک طریقاً یلتمس علماً” و حدیث “طلب العلم فریضه” که به صورت عموم طلب علم را لازم نموده و مدح کرده‌اند، به قطع نظر از این که آموزش گیرده مرد است یا زن.

و نیز با حدیثی که در آن پیامبر (ص) از شفاء بنت العدویه می‌خواهند تا به همسرشان ام المؤمنین حفصه، “رقیه نمله” را همانگونه آموزش دهد که نویسندگی را به او آموزش داده است. منظور از رقیه نمله یا مورچه، دعایی است که هنگام گرفتار شدن به بیماری پوستی نمله خوانده می‌شد. در این بیماری شخص مصاب احساس می‌کند که بر روی زخم‌های پوستش مورچه راه می‌رود و نیش می‌زند.

نیز این تصمیم طالبان مخالف عقل و سیره عقلا می‌باشد، زیرا دارنده هیچ عقل سلیمی حکم نمی‌کند که حق آموزش برای زنان و دختران نباشد. ضمن این‌که این عملکرد طالبان تا حد زیادی موجب طعن در اسلام و مسلمانان است، و بسیاری از انسان‌ها را نسبت به این دین حنیف بدگمان می‌کند و آن‌ها را از دین متنفر می‌سازد. این عملکرد طالبان بر موج اسلام هراسیِ که برخی از کشورها راه انداخته نیز می‌افزاید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن