اخبارخارجی

پس از ۵۰ سال ، اولین مسجد در اسلوونی افتتاح شد

آوای سنت : برای چندین دهه ، اسلوونی از زمان تخریب تنها مساجد خود پس از جنگ جهانی اول ، هیچ مسجد واحدی نداشت.

مسلمانان اسلوونیایی در سال ۱۹۶۴ خواستار ساخت اولین مسجد خود شدند.

روز دوشنبه و پس از گذشت بیش از ۵۰ سال ، اولین مسجد اسلوونی در پایتخت لیوبلیانا افتتاح شد که بر موانع مالی و مخالفت های راست گرا غلبه کرد.

مفتی نودزاد گرابوس ، رئیس جامعه اسلامی گفت که افتتاح این مسجد “نقطه عطفی در زندگی ما بود”.

وی به یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “اسلوونی آخرین کشور یوگسلاوی سابق است که مسجدی ساخته است و لیوبلیانا را به عنوان یک شهر استانی در حاشیه جهان تبدیل کرده است.”

به گفته گروبوس ، ساخت و ساز که از سال ۲۰۱۳ آغاز شد ، حدود ۳۴ میلیون یورو هزینه داشت که از این میزان ۲۸ میلیون یورو کمک مالی کشور قطر بود.

این مسجد در منطقه نیمه صنعتی لیوبلیانا واقع شده است. این مسجد می تواند تا ۱۴۰۰ نمازگزار را در خود جای دهد.

مناره های مسجد ۴۰ متر ارتفاع دارد و به رنگ آبی رنگ است. یک گنبد بزرگ با پارچه آبی ساخته شده بر فضای داخلی مسجد حاکم است.

این مسجد همچنین مرکز جامعه مسلمانان را در خود جای داده است که به برجسته کردن ارزش های فرهنگی اسلام کمک می کند. این مرکز شامل یک مرکز آموزش ، کتابخانه ، زمین بسکتبال و غیره است.

تاکنون مسلمانان در سالن های ورزشی یا ساختمان های اجاره ای مراسم عبادت و برگزاری مراسم را برگزار می کردند.

براساس سرشماری سال گذشته ، مسلمانان ۲.۵ درصد از دو میلیون نفر کشور را تشکیل می دهند و دومین گروه بزرگ مذهبی را تشکیل می دهند. گرابوس تخمین می زند که در حال حاضر حدود ۸۰ هزار تا مسلمان وجود دارد.

آزرا لکوویچ ، یک مسلمان اسلوونیایی در اواخر دهه ۴۰ ، این مسجد را “حیاتی” توصیف کرد و گفت: فرزندان ۲۲ و ۲۴ ساله خود در طی سالیان متمادی از دین فاصله گرفته اند.

کارآفرین اهل سزانا در اسلوونی غربی به AFP گفت: “امیدوارم که فرزندانم بتوانند دوباره با جامعه اسلامی ارتباط برقرار کنند ، با افراد مترقی دیدار کنند و دوستانی را پیدا کنند که دین خود را با هم دارند.”

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن