اخبارخارجی

چالش توانایی های جدید نظامی چین و روسیه برای آمریکا

آوای سنت :فایننشال تایمز: تسلیحات پرسرعت چین و روسیه سیستم هشدار اولیه آمریکا را به چالش می کشد .

به گفته یک کارشناس آمریکایی، چین و روسیه در تابستان ۲۰۲۱ آزمایش های موشکی مافوق صوت انجام دادند که تهدیدی برای سیستم هشدار اولیه ایالات متحده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، ویلیام اشنایدر، محقق اصلی موسسه هادسون، می گوید که روسیه موشک کروز مافوق صوت مجهز به سلاح هسته ای خود را در جزیره نوایا زملیا اقیانوس منجمد شمالی آزمایش کرده است.این موشک به عنوان یک موشک هسته ای دارای برد نامحدودی است.

در مورد چین، این کشور دو آزمایش پروازی از موشک های بالستیک مافوق صوت انجام داد که یکی از آنها در مسیر مانور به سمت منطقه هدف در چین به مدار جزئی زمین پرواز کرد.دومین موشک هم برای اولین بار در چین، شیء مافوق صوتی  را هدف قرار داد.

این محقق می‌گوید که رسانه‌های آمریکایی و کمیسیون کنترل تسلیحات تلاش کردند این آزمایش‌ها را کم‌اهمیت جلوه دهند و آنچه روسیه انجام داده بود را به عنوان اقدامی توصیف کردند که به آسیب‌های زیست محیطی اهمیت نمی‌داد.ودرباره چین هم گفتند که کار جدیدی صورت نگرفت است.

اما نویسنده، که قبلا معاون وزیر خارجه و رئیس شورای علوم دفاعی پنتاگون بود، خاطرنشان کرد که این واکنش‌ها فقط اهمیت قابلیت‌های مدرن‌سازی هسته‌ای چین و روسیه نادیده می‌گیرد.

او در مقاله خود در فایننشال تایمز اضافه کرد که مانور وسایل مافوق صوت تنها راه رساندن کلاهک هسته‌ای به هدف نیست، بلکه بخش مهمی از این سیستم ها برای شکست دادن قابلیت‌های هشدار اولیه ایالات متحده طراحی شده است.

او افزود: سامانه هشدار زودهنگام موشک‌های بالستیک آمریکا مجموعه‌ای از ماهواره‌ها و رادارهای یکپارچه است که دارای سامانه فرماندهی، کنترل و ارتباطی ویژه است و این سامانه را قادر می‌سازد تا حملات موشکی متخاصم را شناسایی، مکان‌یابی و رهگیری کند.

رئیس سابق هیئت علوم دفاعی پنتاگون بیان می‌کند که چارچوب اولویت‌های فضایی که توسط دولت بایدن در دسامبر ۲۰۲۱ منتشر شد؛ تأیید می‌کند که فضا برای جنگ‌های مدرن حیاتی است.

او از پایبندی مستمر واشنگتن به موضع خود مبنی بر عدم استفاده از فضا برای کاربردهای نظامی تهاجمی ابراز تأسف کرد وگفت این کار بازدارندگی ما را در برابر کشورهایی که با این دیدگاه موافق نیستند تضعیف می‌کند.

محقق اصلی موسسه هادسون افزود که واشنگتن در حال توسعه یک سیستم فضایی است که از حسگرهای مادون قرمز پیشرفته استفاده می کند که ممکن است قادر به تشخیص کلاهک های مافوق صوت باشد.

با این حال، نویسنده می‌گوید، سامانه‌های دفاع موشکی کنونی به آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهد با سرعت مناسب با این کلاهک‌های مانور دهنده مقابله کنند و چین و روسیه سامانه‌های مقابله‌ای ساخته‌اند که نظارت فضایی و قابلیت‌های ارتباطی آمریکا را در ارتفاعات کم، متوسط ​​و بالا به خطر می‌اندازد.

نویسنده می‌گوید که چین و روسیه می‌توانند انواع عملیات تهاجمی، از جمله اختلال در حسگرها، سیستم‌های رایانه‌ای، پیوندهای داده و برق ماهواره‌ها، جعل، تخریب یا معرفی کدهای مخرب با استفاده از تکنیک‌های سایبری را انجام دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توانایی‌های مانور موشک‌های مافوق صوت چین و روسیه دو کشور را قادر می‌سازد که با ترکیب توانایی های خود، سامانه هشدار سریع آمریکا را شکست دهند؛ در این شرایط، ایالات متحده قادر به دیدن هیچ حمله موشکی خارجی نخواهد بود و توانایی آن برای پاسخ به شدت محدود خواهد شد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن