اخبارخارجی

کاریکاتور موهن به مسلمانان در نشریه فرانسوی زبان کانادا خبرساز شد

آوای سنت : یک کاریکاتور جنجالی که در بزرگترین روزنامه فرانسوی زبان نیوبرانزویکدر کبک کانادا منتشر شده است، واکنش هایی را در مورد نحوه معرفی مسلمانان به دنبال داشته است.

به نقل از « cbc»،یک کاریکاتور جنجالی که در بزرگترین روزنامه فرانسوی زبان نیوبرانزویک منتشر شده است، واکنش هایی را در مورد نحوه معرفی مسلمانان به دنبال داشته است.

این کاریکاتور که در نسخه ۱۷ آگوست «آکادی نوول» منتشر شده است، غارنشینی را نشان می دهد که در حال کشیدن موهای یک زن است ،در زیر آن هم تصویری از مردی است که عمامه بر سر دارد و تفنگ به دست دارد و از بند برای کشیدن زنی که برقع به صورت دارد ، استفاده می کند.

در قسمت بالای این کاریکاتور نوشته شده است «تکامل؟…» و به این ترتیب مسلمانان را انسان هایی غیرتکامل یافته معرفی کرده است.

شورای ملی مسلمانان کانادا با صدور بیانیه ای این کاریکاتور را اسلام هراسی خواند و گفت که این کاریکاتورها مفاهیمی را منتشر می کند که به نفرت گسترده دامن می زند.

لینا الباکر، مسئول حمایت از جامعه فرانسوی زبان و کبک شورای ملی مسلمانان کانادا گفت که از دیدن این تصویر وحشت زده شده است.

او گفت: «ما فکر می‌کردیم که این نوع تصویرسازی کلیشه‌ای و مضر مربوط به گذشته است و به عنوان یک کشور از آن گذشته بودیم و این واقعا ناامید کننده است.

البکر گفت:  این کاریکاتور در حال پخش است و بر جامعه مسلمانان در سراسر کانادا تأثیر می گذارد.

فرانسیس سونیر، سردبیر و مدیر آکادی نوول، درخواست مصاحبه را رد کرد اما در بیانیه ای گفت که این کاریکاتور در پاسخ به یک خبر در مورد طالبان منتشر شده است.

در ۱۶ اوت، این روزنامه گزارشی در مورد زندگی در افغانستان یک سال پس از بازگشت حکومت طالبان منتشر کرد. این مقاله با عکسی همراه بود که مبارزان را نشان می داد که اسلحه در دست دارند و بازگشت به قدرت را جشن می گیرند.

او گفت: این کاریکاتور با هدف محکوم کردن رفتار طالبان در یک منطقه خاص از جهان، یعنی افغانستان بوده و هیچ معنای دیگری ندارد.

فعالان محلی در مونکتون یک کنفرانس خبری برگزار کردند تا درباره این کاریکاتور صحبت کنند.

یکی از وکلا گفت که پس از دیدن چاپ آن به عنوان کاریکاتور روزنامه، احساس شرم کرده است.

سودیت گفت: مردم فکر می‌کنند که افرادی که عمامه می‌بندند همگی خشن هستند و همیشه همسران خودرا  سرکوب می‌کنند. آیا این همان پیامی است که آکادمی ها می خواهند مردم فکر کنند؟

ایندا اینتیار، یکی از ساکنان مونکتون گفت که در ابتدا از دیدن این تصویر شوکه و عصبانی شد.

اینتیار حال ترتیب دادن جلسه ای با سردبیران روزنامه است. او گفت بزرگترین نگرانی او این است که کارتون به روایت های مضر موجود درباره کمک می کند.

او گفت: مردم تجربیات بسیار متفاوتی دارند و من فکر می‌کنم ما باید نه تنها به آن احترام بگذاریم، بلکه باید به تأثیر آثاری که منتشر می‌کنیم نیز توجه داشته باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن