اخبارداخلی

کرونا دغدغه دانش آموزان مناطق محروم نیست

آوای سنت : قرار است از ۱۵ شهریور ماه دانش آموزان دوباره روی نیمکت های مدرسه بنشینند و سال تحصیلی را آغاز کنند

اما امسال بسیار متفاوت است چرا که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده و از ۴ اسفندماه گذشته باعث تعطیلی مدارس و تحولی در سال تحصیلی شد. تحولی که دانش آموزان و خانواده هایشان را سردرگم کرد و به نظر می رسد، مناطقی از کشور من جمله مناطق محروم که زیرساخت های حضور آنلاین را نداشتند نیز از شبکه شاد جا ماندند و با مشکلات عدیده تری دست به گریبان شدند. ترس از کرونا باعث شده خانواده ها برای فرستادن دانش آموزان به مدرسه مردد باشند. اما امسال قرار است کلاس ها با پروتکل های بهداشتی برگزار شود و دانش آموزان با سختگیری بیشتری روی نیمکت های مدرسه بنشینند. در این میان اما نقش معلم های بهداشت که تاکنون به صورت فرمالیته در مدرسه حضور داشتند، پررنگ تر خواهد شد. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که مدارس باید باز شود، تاکید کرد: تعداد شهرهای سفید زیاد نیست از سوی دیگر نمی توانیم آموزش را تعطیل کنیم. ۳۰درصد دانش آموزان در مناطقی قرار گرفته که تعداد دانش آموزان بسیار پایین است و می توانند آن را برگزار کنند.

اولین تعطیلی کرونایی گریبان مدارس را گرفت

وی با اشاره به نقش معلم های بهداشت گفت: علاوه بر مربیان بهداشت برای معلم ها نیز آموزش هایی ارائه شد. قبل از شروع بیماری در کشور کلاس های آموزشی برای مدیرکل های سراسر کشور برگزار شد. کلاس ها مفصل بود و آموزش و پرورش نیز همکاری خوبی داشت. ۴ اسفند سال گذشته مدارس به عنوان اولین جا تعطیل شد.

همه گیری آنفولانزا بین دانش آموزان

علیرضا رئیسی با اشاره به آنفولانزا افزود: پیش بینی من این است که امسال از پاییز به بعد آنفولانزای خفیف تری خواهیم داشت چرا که مردم سبک زندگی خود را عوض کرده اند. دست ندادن، شستن دست ها، زدن ماسک، رعایت فاصله ها و… در کاهش بیماری آنفولانزا بسیار موثر خواهد شد. با این سبک که پیش می رویم امسال پاییز آنفولانزا خفیف تر خواهد بود. اما گروه دانش آموزان بیشتر همه گیر می شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که برای دانش آموزان مناطقی از کشور که از دستشویی، حمام و حتی آب آشامیدنی محروم هستند، چه پروتکل هایی در نظر گرفته اید؟ گفت: مناطق محروم مشکلات زیرساختی دارند و فکر می کنم مشکل اصلی آنها کرونا نیست. مشکل اصلی زیرساخت است و ساکنان این مناطق ممکن است از التور یا بیماری دیگری آسیب ببینند. جایی که آب آشامیدنی سالم ندارد در معرض انواع بیماری هاست. از سوی دیگر در این مناطق مالاریا، سل، بیماری روده ای و التور بسیار شایع است. به همین دلیل یکی از اقدامات وزارت بهداشت این است که طرح سوم غربالگری را شروع کرده ایم.

وی با اشاره به طرح سوم غربالگری گفت: به دلیل شیوع کرونا احتمالا بسیاری از افراد به ویژه در گروه سنی دانش آموزان یا مادران باردار، بیماران خاص، سالمندان و… خدمات خود را دریافت نکرده اند. در طرح سوم غربالگری سامانه وزارت بهداشت این افراد را به صورت هوشمند تشخیص داده و مراقب سلامت وقتی در سامانه سیب را باز می کند و به آیکون مرحله سوم غربالگری می رود لیستی از افراد تحت پوشش خودش را دریافت می کنند. در این لیست نوشته شده که افراد چه خدماتی را به موقع دریافت نکرده اند. برخی خدمات باید حضوری و برخی از خدمات نیز به صورت تلفنی ارائه شود. تا خدمات دریافت نشود این لیست بسته نمی شود. بنابراین خدمات مورد نیاز دانش آموزان در مناطق محروم به صورت جامع بررسی می شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن