اخبارداخلی

گذرهای مرزی کردستان قربانی بی تدبیری مدیران

آوای سنت : مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه ظرفیت ویژه‌ای برای کردستان و کشور هستند و به نوعی دروازه توسعه کردستان و غرب کشور محسوب می‌شوند اما بعد از چند سال فعالیت رسمی، هنوز در گیرودار ناهماهنگی ادارات و نداشتن مدیریت یکپارچه به سر می برند.
توسعه و گسترش امکانات و منابع در شهرستان‌های مرزی نقش مهی در تقویت همکاری‌های بین مرزی با کشورهای همسایه دارد و از سوی دیگر آهنگ توسعه ملی را تسریع می‌بخشد.

مرز بین کشورها بیش از آنکه تنش‌آفرین و نگرانی‌های را به وجود آورد، ظرفیت فرصت‌آفرینی و خاصه فرصت‌های تجاری و بازرگانی و مبادله سودمند کالا و مسافر است.

کردستان با ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق یکی از استان های مرزی کشور محسوب می شود، بیش از ۱۵ سال است دارای مرز رسمی باشماق مریوان و نیز بازارچه‌هایی برای مبادلات مرزی است.

مرز باشماق یکی از مرزهای موفق به لحاظ مثبت‌بودن تراز تجاری در ترانزیت کالا است، ظرفیتی که می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و افزایش درآمد برای مردم کردستان داشته باشد.

این مرز نه تنها دروازه توسعه کردستان بلکه می‌توان از آن به عنوان دروازه توسعه غرب کشور نام برد، این مرز که به عنوان بازارچه مرزی و منطقه پیله‌وری بود در سال ۸۶ با تصویب هیأت وزیران به عنوان مرز رسمی و بین‌المللی اعلام شد که بعد از آن توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پایانه مرزی آن احداث شد.

با گذشت بیش از ۱۵ سال از رسمی‌‌‌شدن همچنان درگیر مشکلاتی است که در کارگروه توسعه تجارت استان مورد بررسی قرار گرفت.

آنچه از مباحث مطرح شده در نخستین جلسه کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان استنباط می‌شود که مرز باشماق حال و روز مناسبی ندارد و ساماندهی این مرز رسمی نیازمند تحقق مدیریت یکپارچه است.

از سوی دیگر مرز سیرانبند بانه هم که تاکنون رسمی‌شدن آن بارها و بارها از سوی مسئولان کشوری و استانی خبرساز شده به دلیل عدم زیرساخت‌های لازم از سوی دولت مرکزی عراق به عنوان یک مرز رسمی مورد تایید نبوده است.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن