اخبارخارجی

ممانعت از حضور دختر محجبه در مسابقه بسکتبال

آوای سنت : حجاب یک بسکتبالیست باعث حذف او از مسابقات رسمی در فرانسه  شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، یک داورفرانسوی مانع حضور اسلیماتا سلا ۲۵ ساله،بسکتبالیست باشگاه اوبرویلیرز پاریس،درمسابقات شهر اسکاودن در شمال فرانسه شد،دلیل داور برای ممانعت از حضور این بازیکن در مسابقات،حجاب این بازیکن بود.

اگرچه این رقابت در اوایل ژانویه ۲۰۲۳ برگزار شد،اما رسانه های محلی این اتفاق را سانسور کردند تا اینکه دو روز پیش روزنامه فرانسوی Le Parisien  فاش کرد که داور مسابقه قبل از بازی بر این خواسته خود پافشاری کرد که سلا فقط می تواند روی نیمکت بازی بنشیند وحق بازی ندارد،سلا ۱۳ سال است که به صورت حرفه ای بسکتبال بازی می کند و از سه سال پیش محجبه شد.

سلا اتفاقی که برای او افتاد را بی عدالتی توصیف کرد و گفت در حالی که پایبندی به حجاب ورزشی ازسوی بسیاری از بازیکنان زن در سراسر جهان وجود دارد،فدراسیون بسکتبال فرانسه حضور بازیکنان زن در مسابقات را ممنوع کرد.

سلا به روزنامه فرانسوی گفت:با این تصمیم به او توهین شده است،او گفت در تمرینات تلاش زیادی کردتا با هم تیمی هایش برنده بازی درمسابقات باشد و با این انگیزه بالایی راهی طولانی تا محل برگزاری مسابقه را طی کرد

ماری سنت رئیس باشگاه سباستین در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که سلیماتا سلا یکی از بازیکنان محوری و کلیدی تیم است که قصد داشت تیمش با استفاده از این بازیکن پیروز مسابقات باشد،او افزود باورش نمی‌شود که مسئولان مانع از رقابت او شدند

در تابستان ۲۰۲۲، دیابا کوناته،بسکتبالیست فرانسوی که در ایالات متحده آمریکا درس می‌خواند و بازی می‌کند،در جریان مسابقات Open Plus که توسط فدراسیون فرانسه سازماندهی شده بود،از بازی در فرانسه منع شدزیرا او نیز حجاب داشت

آیا حجاب در قوانین بین المللی بسکتبال ممنوع است؟

در ۴ می ۲۰۱۷،فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (FIBA) پس از بررسی‌هایی که در سپتامبر ۲۰۱۴ و پس از خروج تیم بانوان قطر از بازی‌های آسیایی آغاز شد،تصمیم گرفت به بازیکنان زن اجازه دهد تا با حجاب در مسابقات حضور داشته باشند.

تیم بسکتبال بانوان قطر به این دلیل از بازی با همتای مغولستانی خود در بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی انصراف داد که به دلایل ایمنی،اجازه بازی با حجاب به آنها داده نشد.در همان سال،شش بازیکن سیک هند مجبور شدند روسری های سنتی خود را قبل از استفاده از نوار لاستیکی بر روی موهای خود کنار بگذارند.

فدراسیون بین المللی بسکتبال در بیانیه‌ای اعلام کرد که دفتر مرکزی این فدراسیون با پیشنهاد کمیته فنی که به بازیکنان زن اجازه می‌دهد هنگام بازی حجاب داشته باشند،موافقت کرد.این تصمیم فدراسیون از اول اکتبر ۲۰۱۷ پس از تصویب در مجمع عمومی فیبا لازم الاجرا شد.

در فوتبال نیز فدراسیون فوتبال (IFAB) که قوانین محبوب ترین بازی جهان را وضع می کند،در مارس ۲۰۱۴ رسماً اجازه استفاده از حجاب و روسری را در طول مسابقات داد.

فدراسیون بسکتبال و فوتبال فرانسه تنها دو نهاد ورزشی هستند که از رعایت حجاب در مسابقات جلوگیری می کنند،فرانسه همچنین در سطح جهانی و حتی در سطح اروپا تافته جدا بافته است

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن