اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

آخرین وضعیت کرونایی خاش،افزایش نگرانیها

آوای سنت: بر اساس گزارش های دریافتی از خاش آمار فوتی های مبتلا به کرونا در این شهر فقط طی ۱۸ روز از آبان ماه به اندازه بیست و پنج درصد کل فوتی های ۸ ماهه گذشته از ابتدای بحران تاکنون بوده است. گفته می‌شود تعداد بیماران شناسایی شده طی ۱۸ روز آبان برابر است با تعداد کل بیماران شناسایی شده در خرداد ماه که اوج پیک بیماری در شهرستان خاش بشمار می رفت.

برای اولین بار طی ۸ ماه گذشته میزان بروز بیماری کرونا در شهرستان خاش بیش از میزان بروز کلی دانشگاه زاهدان گزارش شد و در حال حاضر تنها شهرستان در استان سیستان و بلوچستان است که وضعیت قرمز را تجربه می کند.

بررسی های انجام شده نشان می دهد که تقریبا یکنفر از هر ۳ بیمار شناسایی شده در شهرستان سابقه حضور در مراسمات تجمعی مثل عروسی، احوال پرسی از نزدیک و یا تماس با بیمار کرونایی داشته است. از هر ۳ بیمار کرونایی یک نفر بدون علامت است و همین بیماران بدون علامت یکی از مهمترین علل منجر به گردش بیماری در جامعه به ویژه در دورهمی خانوادگی و مراسمات تجمعی محسوب می شوند.

در طول شبانه روز گذشته دو نفر دیگر به آمار فوتی ها در خاش اضافه شده و نتیجه آزمایش هجده تن نیز مثبت بوده است.

با توجه به شرایط قرمز اعلام شده، اخیرا ستاد ائمه جمعه و جماعت و مسئولین شهرستان خاش جلسه ای را ترتیب داده و با تنظیم بیانیه مشترک از مردم خواسته اند جهت دفع بیماری، نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نموده و در اجتماعات و مکان های پرازدحام از ماسک استفاده کنند.

در این بیانیه همچنین از افراد مبتلا به کووید- ۱۹ خواسته شده است، الزاماً مدتی را که پزشک دستور می دهد خود را قرنطینه نموده و از انتقال ناخواسته بیماری به سایر مردم خودداری ورزند.

محمد امین میر بلوچزهی از خبرنگاران فعال طی گفتگویی در خصوص کمبود امکانات درمانی در خاش می گوید: با اینکه مدتی است شهرستان خاش در وضعیت دشوار و قرمز کرونایی قرار گفته، ستاد مبارزه با کرونای این شهرستان در خواب غفلت به سر می برد!

وی در این رابطه افزود: استقرار تیم آزمایشگاهی کرونا در محیط کلینیک آزمایشگاه مرکزی در خیابان انقلاب که در آن شاهد مراجعه زنان باردار و افراد پیر و بیماران پرخطر هستیم، خودش تهدیدی جدی بر سلامت مراجعان می باشد.

متاسفانه محیط بیمارستان خاش و مراکز درمانی در این شهر نیز آلوده بوده و اگر فردی سالم به این مراکز مراجعه داشته باشد، قطعا بیمار می شود.

بلوچزهی وضعیت بازار خاش را به شدت افتضاح خوانده و با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه اظهار داشت:
در این شرایط خطرناک کرونایی تعطیلی مدارس در شهر و نقاط روستایی و تعطیلی ادارات و بانک ها باید از مصوبات ستاد مبارزه با کرونا باشد. به علاوه پیش بینی ساعات کاری و اجرای مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا که اخیرا ابلاغ شده است، می بایست در اولویت قرار گرفته و رفت و آمد به خاش ممنوع اعلام شود.

این خبرنگار فعال اهل سنت در انتقادی عنوان نمود: مشخص نیست در این مدت چند روزه از قرار گرفتن نام خاش در فهرست شهرهای قرمز ، چرا برای مقابله با این بیماری ویروسی فکری نشده است!

همزمان دکتر رضا کرد رئیس شبکه بهداشت و درمان خاش ابتلای خوشه ای به بیماری کرونا در آن شهرستان را مربوط به ماه های شهریور، مهر و آبان دانسته و گفته است، به دلیل اینکه افراد عمدتا جوان در مراکز تجمعی به بیماری مبتلا شده اند، علائم خاصی نداشته و از این رو بیماری را به والدین و اطرافیان شان منتقل کرده اند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن