اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

آخوند عبدالکریم جاور: انسان مومن نباید ذره ای از ایمان به خدا و رسول (ص) فاصله بگیرد

آوای سنت : آخوند عبدالکریم جاور امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس در سخنان پیش از نماز جمعه (۱۲مهر۹۸) اظهار داشت: راه خدا صراط مستقیم است، اگر به چپ یا راست کشیده شود به مقصد نخواهد رسید. صراط مستقیم یعنی راه قرآن، دین و بندگی خدا و مومنین باید بر تعهدات خود امثال نمازهای پنجگانه، روزه، ذکات و جدیت در اعمال صالحات پایبند و استوار باشند.

امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس ضمن آرزوی قبول طاعات و عبادات مسلمین در ماه صفر و قرائت آیاتی از قرآن کریم گفت: خداوند در این آیه شریفه خطاب به مومنین می فرمایند؛ “مثل زمان جاهلیت نباشید و بر تعهد خود بر یگانگی الله متعال و برحق بودن رسول الله (ص) متعهد و پایبند باشید.

وی با اشاره به اینکه؛ در دوره جاهلیت دو طایفه نسبت به تعهدات فی مابین خود تا زمانی پایبند بودند که طایفه ی قوی تری در بین نباشد و با حضور طایفه ی قوی تر عهد خود را به بهانه های مختلف نقض و با قوم قویتر پیمان می بستند اظهار داشت: توسعه علوم و تکنولوژی نباید ما را گمراه و مثل جاهلان از تعهداتمان نسبت به خدا و دین اسلام دورکند.

خطیب جمعه اهل سنت گنبدکاووس با تاکید بر اینکه انسان مومن و متعهد بنده ی انسان دیگر یا بنده ی آفتاب، ستارگان، ثروت و قدرت های جهانی نیست اظهار داشت: ما در هر نماز چندین بار آیه شریفه ” إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ” را تکرار می کنیم. یعنی اینکه می گوییم بنده تو هستیم و از دستورات تو خارج نمی شویم و هرچه فرمان دهی انجام می دهیم .

آخوند جاور تصریح کرد: انسان مومن نباید ذره ای، ثانیه ای یا سانتی از ایمان به خدا و رسول (ص) فاصله بگیرد و در خدمت در راه خدا سستی کند. یا در عمل به احکام و فرایض دینی، اخلاقیات، پوشش مناسب، تربیت فرزندان و … دل بخواهی رفتار کند.

وی در پاسخ به دین ستیزان که می گویند این موعظه ها و تفاسیر دینی همه تکراری است اظهار داشت: آیا نمی بینید که خیلی از افعال دنیا نیز تکراری است؟ تکرار شدن خیلی چیزها کسل کننده و بی جهت نیست مثل طلوع و غروب خورشید و حرکت خورشید از شرق به غرب و همینطور اعمال و احکام نمازهای پنجگانه و …

وی با اشاره به اینکه کلمه الله متعال ۱۸۰۰ بار در قرآن تکرار شده تصریح کرد: عزیزان تکرار موعظات و یا اعمال دینی بی علت نیستند و یکی از دلایل آن تلنگر زدن و یاد آوری به انسان های راحت طلبان و تنبل ها است.

امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس با بیان اینکه نعمات مادی و معنوی خداوند نیز بی حکمت نیستند اظهار داشت: خداوند هر آن میزان خلوص تعهد بندگانش را با نعماتی که به وی بخشیده می آزماید. همه اعمال و کردارتان، عبادات، اخلاقیات معاملات شما امتحانات الهی اند و سعی کنید از این امتحان سربلند بیرون بیایید.

آخوند عبدالکریم جاور تصریح کرد: خداوند همانطوریکه نعمت ها را در اختیار شما قرار داده به مرور زمان از شما پس می گیرد پس باید در حکمت این نعمات تعقل کنید.

وی گفت: خداوند همانگونه که کودک چهار دست پا را نیرو بخشید تا رو پای خود بایستد به همان صورت نیز زمین گیرش می کند و در این فاصله زمانی باید بسنجید که چه میزان ایمان آورده اید. اگر خود شناس باشید هیچگاه تکبر نخواهید کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن