اهل سنت ایرانعمومی

نماز انسان را از وسوسه های شیطانی حفظ می کند

مولانا چابهاری: نماز جماعت اهمیت زیادی برای جامعه دارد

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت چابهار توجه به اوقات نماز و اهتمام به عمل خیر را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولانا عبدالرحمان چابهاری اخیرا درحلقه اصلاح نفس مسجد خضرای این شهر گفت: کسانی که خدای متعال را در هر صبح و شام یاد کنند، بنا به فرموده قرآن کریم از فیض و رحمت باریتعالی بهره مند خواهند شد. هرعبادت و هر عمل خیری در نزد الله متعال  بسیار مهم است . هر چند که اعمال و عبادات مان دقایقی بیشتر طول نکشد،اما خدای متعال به اندازه بزرگی کوه ها و به اندازه وسعت دریاها و حتی بزرگی آسمان ها و زمین به بنده اش خیر و ثواب می بخشد.

وی افزود: چنین شخصی در محضر خالق یکتا جزو بندگان مومن و مقرب شمرده می شود. ما انسان ها به طور معمول نمی توانیم وسعت و حد و اندازه اعمال نیک خود را بسنجیم؛ اما آن کس که برای اعمال ما خیر و ثواب لحاظ می کند، به زندگی ما خیر و برکت بخشیده و زندگی بنده اش را تامین می نماید.

دو رکعت نماز فرضی که به هنگام صبح می خوانیم در ظاهر آن قدر طولانی نیست که زمانبر باشد. کسانی هستند که حرص مال و دنیا دارند و در سمت مقابل انسان هایی هم هستند،تنها فکرمنفعت دنیوی را دنبال نکرده و به معنویات نیز بها می دهند. حرص دنیا موجب می شود تا شخص از نماز جماعت غافل شده و به خواندن آن درخانه اکتفا نماید، ولی انسان های مومن و دیندار همواره دغدغه حضور در نمازهای جماعت را دارند؛ زیرا آنها می دانند خدای متعال چه اندازه به حضور در نمازهای جماعت ارزش واهمیت قائل است.

امام جمعه اهل سنت چابهار ادامه داد: هر زمان که بسوی مسجد می شتابیم به مقدار قدم هایمان ثواب می رسد. توفیق حضور در نماز جماعت یک منزلت الهی است. به هنگام خواندن نماز باید در اوقات آن دقت کنیم. بی گمان وقت نماز اول وقت افضل تر ازسایر اوقات است. به نمازی که در مسجد می خوانیم صد برابر پاداش عطا می شود و به نماز در مسجد جامع پانصد برابر ثواب داده می شود.

این عالم اهل سنت اظهار داشت: درخصوص اهمیت نماز ،احادیث متعددی نقل شده است که با مطالعه آنها می توانیم به ارزش نماز و ارزش اوقات پی ببریم. برخی از ما با آنکه برای نماز اهمیت قائل هستیم؛ اما احادیث را مطالعه نمی کنیم. درمورد بسیاری از اعمال،حدیث وجود دارد. خواندن احادیث باعث می شود تا به درک مطمئنی از طاعات و عبادات روزانه و همچنین اعمال نیکی که انجام می دهیم، دست یابیم.

مولانا چابهاری بیان نمود: درحدیث شریف آمده است هربنده ای درصبح جمعه به مسجد رفته و نمازجماعت بخواند به برکت آن نماز، تمام گناهانش بخشیده می شود. همه ایام خوب و محترم هستند؛ اما جمعه یک روز خاص است و دراین روز باید بیشتر به خواندن نماز، انجام ذکر و استغفارمشغول باشیم. مخصوصا در این روز استغفار زیاد کنیم تا گناهان مان مورد عفو وبخشش واقع شوند. لازم است به خود عادت دهیم تا در هر وقت نماز به مسجد رفته و باقی اوقات در زمینه اعمال خیر و شایسته اهتمام بورزیم.

امام جمعه اهل سنت چابهار با بیان اینکه نماز برای آسایش انسان قرار داده شده است تاکید کرد: خواب در پس از نماز عشاء باعث می شود تا صبح ها به موقع از خواب بیدار شویم. این عمل دو مزیت دارد. اول آنکه از شر افکار شیطانی در امان می مانیم و دوم بیداری صبحگاهی به ما این امکان را می دهد که نماز تهجد خوانده و دقایقی چند به  انجام دعا و استغفار مشغول شویم. برخی ها هستند که متاسفانه نسبت به وقت اول نماز صبح بی تفاوت بوده و در آخرین دقایق مانده به طلوع فجر از خواب بیدار می شوند. این عمل به معنای بی تفاوتی به نماز است و نمازی که از روی بی تفاوتی خوانده شود وزن و ارزشی نخواهد داشت.

مولانا چابهاری در پایان گفت: ازخدای متعال بخواهیم تا به ما توفیق عبادت بخشیده وسستی و تنبلی را از زندگی مان دورگرداند. شیرینی انجام عبادت و پرداختن به ذکر الله متعال دنیای اسلام را مشکلات امروز خود نجات خواهد داد. کسی که در دلش محبت خالق را قرار دهد، نسبت به امور زندگی ، حلیم و بردبار خواهد بود. ریشه تمام خوبی ها و بدی ها در قلب قرار دارد. در اوقاتی که زبان به ذکر و عبادت مشغول باشد، از طریق هوایی که تنفس می کنیم به قلب می رسد و در اوقاتی که به افکار ناخواسته مبتلا می شویم، بازهم این قلب است که  تحت تاثیر قرار می گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن