اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

اعمال انسان سرنوشت او را تعیین می کند

آوای سنت: امام جماعت مسجد النبی بیرجند با اشاره به حالات انسان در یوم الحسره، عملکرد انسان را تعیین کننده سرنوشت وی در دنیا و آخرت توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی محمد عمر عاشوری وعده خدای متعال در عید فطر را بخشیده شدن گناهان اهل روزه و استجابت دعا و مناجات خواند و گفت: مومنین حقیقی از پاداش بزرگی را در روز عید فطر از خدای خود دریافت کرده اند، زیرا که فضل و بخشش او بسیار زیاد است و گناهان زیادی را نیز می آمرزد. اکنون که ماه مهمانی پایان یافته دنیا داری و زن و فرزند نباید ما را از یاد خدا باز بدارد، در راه رسیدن به رضای خالق از اموال در جهت کسب رضایت او استفاده کنیم، پیش از آنکه پیک اجل از راه برسد، زیرا حسرت در زمان مرگ فایده ای نخواهد داشت. یکی از نام های قیامت یوم الحسره است. آن روزی که انسان ها بابت کارهای نکرده حسرت و افسوس می خورند و آرزو می کنند که باریتعالی آنها را به دنیا بازگرداند تا در راه وی صدقه دهند.

مولوی عاشوری صدقه را سایه هر انسانی در قیامت دانست و افزود: مسلمانان و علی الخصوص کسانی که از ثروت و مکنت برخوردار هستند در صحرای محشر بی سایه نمانند. به فکر روزی باشیم که در آن سایه ای جز عرش الهی وجود ندارد. اگر می خواهیم در روز قیامت صاحب سایه باشیم باید در این دنیا صدقه بدهیم. هر آنچه که از مال خود در راه خدا می بخشیم پاداش و جزا دارد. نبی مکرم فرمایش می دارد، دنیا مزرعه آخر است. با دنیا می توانیم آخرت خود را بخریم.

امام جماعت مسجد النبی بیرجند دنیا را مکان غفلت از یاد خدا و بندگی عنوان نمود و اظهار داشت: در بعضی از آیات و روایات، دنیا نکوهش شده و در بعضی آیات و روایات مورد تعریف قرار گرفته است. اگر عملی نکوهیده انجام می دهیم، نه زمین مقصر است و نه زمان. خدای متعال انسان ها را دعوت می کند که با دید متفکرانه به آفرینش آسمان و زمین نگرش کنند. این نکوهش دنیا مربوط به مکان هم نیست، مکانی که در آن زندگی می کنیم فی نفسه جای بدی نیست و برای استفاده ما آدم ها خلق شده است. در این کره خاکی کعبه و مسجدالحرام وجود دارند. یک رکعت نماز در مسجد الحرام برابر با صد هزار رکعت در غیر از مسجد الحرام است. همچنین در این زمین در مدینه مسجدالنبی را می بینیم که یک رکعت نماز در آن معادل ده هزار نماز در سایر مساجد است.

مولانا عاشوری در شرح وضعیت کنونی مسجدالاقصی یادآور شد: این بارگاه الهی متاسفانه امروز اسیر دشمن است و ساکنینش به مدت هفتاد سال روی آرامش را ندیده اند. باید دعا کنیم که این مکان امن از دست اشغالگران آزاد شود. مثبت یا منفی دنیا با عملکرد خود انسان مشخص می شود. یعنی بستگی به نوع رفتار ما دارد که این دنیا برای ما به مکانی مبارک تبدیل شود و یا بر علیه و زیان ما قرار گیرد. بهترین روش رستگاری این است که محبت دنیا را از دل خارج کرده و جزو هدف و مقصد تعریف نکنیم. از این دنیا به عنوان یک ابزار درست برای رسیدن به هدف بهره ببریم. اگر محبت دنیا در دل شخص نفوذ کند هلاک به دنبال دارد، همچنانکه قارون و قارون صفتان را نابود گردانید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن