اهل سنت ایرانعمومی

اعمال نیک و برکات آن در زندگی انسان

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه نشتیفان، پرداختن به اسباب رحمت را باعث دوری انسان از خشم و غضب الهی عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولوی مهرداد فرهمند در سخنانی چند با توصیف بزرگی و عظمت خدای متعال، بهره مندی از صفت رحمانی را نیاز همه مجودات از انس و جن دانسته و با بیان این مطلب که ایمانداران و غیر ایمانداران و حتی حیوانات نیز از رحمت عام و فراگیر الهی بهره مند می باشند، گفت: باریتعالی رحمت خاصش را ویژه انسان‌های مومن و خداترس تعریف می کند. کسانی که دانای مطلق را در همه حالات زندگی، حاضر و ناظر بر اعمال شان می‌ بینند. مجموعه سوره‌های قرآن به جزء سوره توبه، با صفت رحمان و رحیم شروع و در سوره مریم شانزده بار به صفت رحمت خدای متعال از منظر ذاتی و فعلی آن پرداخته شده است.

مولوی فرهمند صفات ذاتی را در حکمت، علم، قدرت و عظمت پروردگار یکتا خواند و افزود: خدای متعال صفت فعلی نیز دارد که هرگاه اسبابش فراهم شود، آن را اجرا می‌کند. به عنوان مثال هنگامی که اسباب خشم خداوند، مانند بی‌دینی، معصیت، ظلم و گناه اتفاق بیفتند، صفت فعلی یعنی غضب آن هم به وجود می‌آید. رسول برحق صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید، در روز قیامت همه مردم گرفتار اعمال خودشان هستند.

قرآن نیز در این باره بیان می کند، در قیامت انسان از برادرش فرار می‌کند و از والدینش که در دنیا برای وی زحمت کشیده اند، می گریزد. همچنین از همسرش که در تمام لحظات زندگی در کنار هم بودند و حتی از فرزندانش هم گریزان می شود.

مدرس حوزه علمیه نشتیفان با استناد به کلام الهی اظهار داشت: در آن روز سخت افراد مجرم و گناهکار حاضر می شوند والدین و سایر اعضای خانواده را فدا کنند تا بلکه خود از عذاب نجات پیدا کنند. آن که انسان را آفریده، بسیار بخشنده و مهربان است، اما در عین حال باید مواظب بود تا اسیر خشمش نشویم. از صد قسمت رحمت خدای متعال، تنها یک قسمت آن به زمین فرستاده شده است که محبت‌ والدین و میان زن و شوهر و دیگر محبت‌ ها را شامل می شود.

مولوی فرهمند یادآور شد: اسباب زندگی توام با رحمت و برکت در اقامه نماز، ادای زکات و اطاعت از دستورات رسول گرامی می باشد، پس نماز را برپا داریم که فرق بین مسلمان و کافر در آن قرار دارد. حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم تاکید می کند، کسانی که نماز را ترک کرده و برپا نمی‌دارند در قیامت همراه پیامبران، صحابه و مومنین نیستند، بلکه با فرعون و فرعونیان و قارون و قارونیان همگام خواهند شد. کل نمازهای یک شبانه روز بیش از یک ساعت طول نمی کشد و اگر انسان در هر نوبت بیداری تا خواب مجدد این مدت کوتاه را در عبادت باشد، در دنیا و آخرت جاویدان خواهد بود. زکات مال را باید پرداخت کرد، زیرا رازق آسمان ها و زمین، انسان ثروتمند را به وسیله مال و تهی دست را با فقر امتحان می کند. اگر ثروتمندان زکات مال شان را بپردازند، در جامعه فقیری نخواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن