اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

امر به معروف و نهی از منکر راهکار حل مشکلات کنونی ست

آوای سنت: مدیر دارالحفظ مسجد خواجه عزیزالله تربت جام مشکلات کنونی دنیای اسلام را ناشی از نبود نهی از منکر و دعوت عامه به معروفات دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی محمد درشته در گفتگوی انجام شده با خبرنگار ما، امر به معروف و نهی از منکر را یکی از دستورات مهم خداوند متعال و نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله و سلم خواند گفت: قرآن کریم نیز از انجام این امر ضروری به عنوان بهترین کار یاد کرده است.

وی در این باره افزود: همه جوامع اسلامی نیاز مبرم به امر به معروف و نهی از منکر دارند، چرا که سطح دانش همه افراد با هم برابر نیست و هر یک از ما به صورت محدود می توانیم معلومات داشته باشیم. دانستنی های عالم خلقت بیش از ظرفیت بشر و دارای حدود شرعی مشخص هستند.

مولوی درشته به نقل از رسول گرامی اسلام اظهار داشت: انسان در هر جایی که فعلی از منکر ببیند، باید آن را به طریقی که می تواند دفع کند. قلب انسان نباید افعال بد و ناهنجار را تایید نکند. ریشه فساد به خواست قلب وابسته است. این همه دگرگونی و همه مشکلاتی که امروز جهان تجربه می کند در نتیجه افعال بد از سوی اشخاصی است که در دو روز دنیا مسئولیتی را به اختیار گرفته اند.

امام مسجد خواجه عزیزالله تربت جام عنوان نمود: یک صاحب منصب هم می تواند جامعه را پاکیزه و آباد نگه دارد و هم اشاعه دهنده فساد باشد. حضرت عمر رضی الله به دلیل ترس از عذاب آخرت از قرض دادن پول بیت المال به پسر خودش امتناع ورزید و یا در مثال دیگر حضرت علی رضی الله به خاطر ناحق نکردن حق از برادرش دستگیری نکرد. اینها بهترین نمونه برای آگاهی ما از ضرورت امر به معروف و نهی از منکر به حساب می آیند.

مولوی درشته با بیان اینکه در گذشته میزان رعایت معروفات و دوری از منکرات بیش از امروز بود، یادآور شد: متاسفانه فساد در جامعه امروزی بیشتر شده است. مبتلاشدن یک فرد فاسد به تدریج یک جامعه را به فساد می کشاند. شما هیچ فرد فاسدی را نمی توانید پیدا کنید که ادعای راستگویی کند‌. این شخص نمی تواند عاری از تهمت و غیبت باشد و در نتیجه سعی می کند برای رسیدن به اهداف بالاتر عده ای را با خود همراه کرده و آنها نیز به این زنجیره تداوم می‌بخشند.

این عالم اهل سنت ترمیم پندارهای اشتباه و رایج در جامعه را از نکات حائز اهمیت برشمرد و خاطرنشان ساخت: تصور عمومی بر این است که امر به معروف و نهی از منکر از وظایف علما از جایگاه مساجد جامع است. مطمئنا اگر می شد تنها با گفتمان دنیا را آباد کرد، اکنون شاهد این بی‌نظمی ها و مشکلات جهانی نبودیم‌. همه ما مسئول و موظف به عمل به آنچه هستیم که یاد گرفته ایم. در خانواده والدین و در جامعه معتمدین، فرهنگیان و دانشگاهیان وظیفه و رسالت خطیر دعوت مردم به سوی معروفات را بر دوش دارند و حوزوی نبودن شان، آنها را از انجام رسالت معاف نمی کند.

مولوی درشته همچنین گفت: در کنار دغدغه برای آتیه تحصیلی فرزندان و رساندن آنها به شغل مناسب، علاقه به دینداری را نیز در ایشان پرورش دهیم. نیم قرن زندگی و یا اندکی بیشتر روزی به پایان خواهد رسید. اشخاص ممتازی بودند که عزت دنیا را از رستگاری آخرت مهمتر می دانستند و کارگری که کسب نان حلال را مهمتر از لذت دنیا می دید و سعادت آخرت را برگزید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن