اهل سنت ایرانعمومی
موضوعات داغ

اوج گیری کرونا در موج دوم؛ریشه ها و عوامل

مناطق اهل سنت نشین شاهد بیشترین رشد کرونا بودند

آوای سنت : در روزهای گذشته آمار نگران کننده ای از شیوع کرونا در مناطق مختلف اهل سنت نشین منتشر شده است .

بر اساس گزارش مراجع رسمی، شیوع کرونا در استانهای کرمانشاه،کردستان ،هرمزگان و سیستان و بلوچستان به شرایط نگران کننده ای وارد شده است.منابع رسمی در دانشگاه های علوم پزشکی این استانها به صراحت اعلام کرده اند که شرایط این استانها در پاره ای از مواقع از مرز هشدار و قرمز نیز عبور کرده به مرز بحران وارد شده است .

در چهارماه گذشته بنظر می رسد در مواجهه با پدیده کرونا جامعه ما دو دوره متفاوت را پشت سرگذاشته است.

در دوره نخست که ماههای اسفند ،فروردین و تا حدی اریبهشت ماه را در برمی گیرد، با اعمال قوانین سخت گیرانه فاصله گذاری اجتماعی از طرف دولت و رعایت و همراهی مردم با این قواعد توانستیم در برابر موج ویرانگر این بیماری شوم ایستادگی کرده و از این جهت به الگوی بسیاری از کشورها برای مبارزه با این بیماری تبدیل شدیم.

   دوره دوم برخورد ما با بیماری کرونا از نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز شد.در این دوره از یک طرف دولت برخی از محدودیت های اعمال شده بر فاصله گذاری اجتماعی را کاهش داد و از طرف دیگر حساسیت های مردم نسبت به شیوع ویروس کوید ۱۹ به حداقل کاهش یافت.نتیجه این شرایط،شیوع گسترده بیماری کرونا در کشور و درگیری بسیاری از خانواده ها با عواقب و تاثیرات آن است.

به باور غالب صاحب نظران دولت با علم به تشدید عواقب احتمالی شیوع کرونا در ماه های گذشته، برخی از مقررات سخت گیرانه در زمینه فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی مراکز کسب و کار را کاهش داد.یه عبارت ساده تر دولت در هفته های اخیر، برای جلوگیری از بروز صدمات شدیدتر اقتصادی بر فعالان بخش های مختلف، به تدریج محدودیت های وضع شده بر آنها را کاهش داده است.

کاهش محدودیت های اعمال شده از طرف دولت در این مرحله باعث شد که برخی با ذهنیت اتمام دوره شیوع کرونا، رعایت مقررات بهداشتی را به بوته فراموشی بسپارند.این یک ذهنیت کاملا اشتباه بود.

 

در مناطق اهل سنت نشین کشور، به ویژه در استانهایی که شرایط آنها در این مرحله، در وضعیتی بحرانی قرار گرفته است،تمرکز تعطیلی ها بر دو بخش قرار داشته است.بخش نخست مراکز تجاری و بازارهای مرزی و بخش دوم نمازهای جمعه .

در این دو بخش ،همراهی غالب مردم و علمای اهل سنت در مرحله نخست باعث شد که ضریب نفوذ ویروس کرونا در مناطق اهل سنت نشین مرزی کشور به حداقل رسیده و شرایط مطلوبی ایجاد گردد.

اما در مرحله دوم شرایط متفاوتی رقم خورده است.در این مرحله گزارش های میدانی حکایت از عدم رعایت اصول ابتدایی بهداشتی در مناطق مختلف دارد.

در شرایط کنونی حال که دولت برای جلوگیری از وارد آمدن ضررهای بیشتر به صاحبان کسب و کار محدودیت های اعمال شده بر فعالان اقتصادی را به حداقل رسانده است،مردم در مناطق مخلف نباید تصور نمایند که کرونا تمام شده و شرایط کشور به وضعیت عادی بازگشته است.نتیجه این ذهنیت خطرناک، تشدید شرایط بحرانی در کشور خواهد بود.

البته در این میان تاثیر تبلیغات نامناسب برخی از افراد مغرض در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای را نیز نباید نادیده گرفت.

این افراد که عادت کرده اند هر مساله را از منظر مسائل سیاسی نگاه کنند، در این مرحله تلاش می کنند که اخبار مربوط به شیوع کرونا در کشور را،از طرف دولت و نظام جمهوری اسلامی یک حادثه بزرگ نمایی شده معرفی کرده و خاطر نشان نمایند که اوضاع در حدی که تبلیغ می شود، خطرناک نیست.

این رویکرد به مفهوم ساده بازی با زندگی مردم جامعه است.پاسخ روشن به این ادعا این است که آیا شیوع کرونا در کشورهای غربی ،روسیه و برزیل هم بزرگ نمایی دولت های آنهاست؟

قطعا پاسخ به این سوال منفی است.

شیوع کرونا یک پدیده بهداشتی است و نباید ان را آلوده مسائل سیاسی نماییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن