اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

بازگشت به تعالیم الهی راهگشای بحرانهای بشری

مولوی فقهی:بحران های مختلف زندگی بشر را مختل کرده است

آوای سنت :خطیب نماز جمعه مسجد جامع احناف خواف رجوع به روش انبیاء را تنها راه رهایی از مشکلات و گرفتارهای جوامع بشری دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولوی بهزاد فقهی با اشاره به پیشرفت اختراعات و اکتشافات بشر در قرن بیست و یکم گفت: به همان نسبت که تکنولوژی با سیر بسیار تندی در حال حرکت است، به همان نسبت دنیای امروزی ما در حال فاصله گرفتن از مسیر انسانیت می باشد. این مسئله باعث شده است تا بشر با بحران های عدیده ومشکلات بسیار مهمی در بحث خانواده بعنوان اولین نهاد اجتماعی و بحران های روحی شامل انواع و اقسام استرس ها و فشارهای روانی مواجه گردد.

وی در این خصوص ادامه داد: بحران هایی که جوامع مختلف کنونی با آنها دست و پنجه نرم می کنند، به اشکال مختلفی از جمله طلاق،اعتیاد و در ابعاد بزرگتر در غالب کینه توزی ها و جنگ افروزی ها نشان می دهد. همچنین در این شرایط ممکن است فرد به بحران های اخلاقی و اقتصادی گرفتار شود. اینها مسائلی هستند که با وجود تلاش همه دستگاه ها و سازمان ها مردمی وغیر مردمی در کشورهای مختلف ، نه تنها کاهش نمی یابند که گاهی اوقات تشدید شده بر دامنه آنها افزوده می شود.

مولوی فقهی دولت چین ازجمله دولی خواند که نمی تواند یک اقلیت مذهبی را با باورها و اعتقاداتش تحمل کند و افزود: دولت کشور چین این گروه از مردمش را تحت فشارهای سنگین به اردوگاههای کار اجباری فرستاده و کودکان مسلمان را به بیگاری می کشد.

در این حال جامعه جهانی، سازمان ملل و نهادهایی که در دفاع از حقوق بشر، خود را دایه مهربانتر از مادر می شمارند در حل بحران یاد شده عاجز مانده اند. همین بحران در کشور میانمار خودش را به صورت کشتار و نسل کشی مسلمانان بیگناه به نمایش می گذارد. کشوری که اطفال خردسال را در مقابل والدینش ذبح کرده و ضمن به آتش کشیدن خانه هایشان، درسکوت خبری تریبون هایی که خودشان را غول های رسانه ای جهان می دادند، مردم ستمدیده را از سرزمین اصلی شان بیرون می کنند.

 مدرس حوزه علمیه زین الدین ابوبکر تایبادی اظهار داشت: نظیر این بحران های عدیده، در سرزمین های دیگرهم اتفاق می افتند که برای مقابله با آنها می بایست راهکارهای مناسبی را جستجو کرد.امروز دیگر بحث دین، بحث مذهب و یا بحث یک منطقه خاص درمیان نیست و بشریت در لبه پرتگاه قرار دارد.گاهی اوقات همین بشر دوپا دست به کارهایی می زند که در طول تاریخ هیچ گرگ گرسنه ای با همنوع خودش نکرده است. به قول علامه ندوی رحمت الله علیه، هر زمانی که بشر از دایره انسانیت خارج می شود، جاهلیت جدیدی را نیز تجربه می کند.جاهلیتی که منحصر به یک برهه زمانی خاص نبوده و نیست. درهر برهه از تاریخ که بشر از تعالیم روح بخش بشری فاصله گرفته است،جاهلیت مدرن هم بلافاصله خودش را نشان داده است.

مولوی فقهی بیان نمود: باید برای جاهلیت مربوط به قبل از اسلام و یا جاهلیت مدرنیته ای که به اشکال و گونه های مختلف امکان تکرار شدن دارند، راه چاره اندیشید. تنها راهی که می تواند به صورت اساسی نجات انسان ها از این همه بحران و فشار را باعث شود، بازگشت به تعالیم روح بخش انبیا و بالاخص نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم می باشد.

در زمان بعثت نبی مکرم اسلام، بشریت سخت ترین و بحرانی ترین شرایط  را درعرصه های مختلف تجربه می کرد. مکه در آن زمان به لحاظ عقیدتی آماجگاه انحرافات عقیدتی، غفلت ها و بدترین فجور اعتقادی قرار داشت.کفار قریش سیصد و شصت بت را در کنار خانه توحید قرار داده بود و از شناخت ذات پروردگارحقیقی غافل مانده بودند.آنها در واقع خدای تراش خورده محصول دست خود را عبادت کرده و تولد دختر را ننگی برای خود می پنداشتند.

 خطیب نماز جمعه مسجد جامع احناف خواف تصریح ورزید: کفار صدر اسلام بر اجتماعی حکومت می کردند که درآن فساد، فحشا و شراب خواری به اوج رسیده بود و افراد پایین دست مورد ظلم و ستم قرار می گرفتند. خود زنی و جنگ افروزی قسمتی از زندگی مردمی بود که همه شجاعت و حیثیت خود را بر روی شمشیرگذاشته و از آن برای جنگ های قومی و برادر کشی بهره می بردند.در این جامعه سیاهان تا آخر عمر بیگاری محکوم به بیگاری بودند. پول داران، پولدارتر شده و فقرا، فقیرتر می شدند. حکومت های قدرتمند آن زمان مانند ایران و روم نیزهیچ بویی از مکتب ابراهیمی و آسمانی نبرده بودند.

مولوی فقهی خاطر نشان ساخت: درآن ایام پیروان ادیان مسیح و یهود از اصول خود خارج شده و به هر شکلی که دلشان می خواست با مردم رفتار می کردند. درچنین زمانی نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم مبعوث شد تا با دعوت انفرادی و دیدار نزدیک با مردمی از جمله ابوبکرصدیق رضی الله عنه به تدریج و درطول چندین سال مکه را از تاریکی و فساد نجات دهد. ایشان نهایتا با همین راهکار توانست جامعه وقت را از خودکامی افراطی رهایی بخشد.

مدرس حوزه علمیه زین الدین ابوبکر تایبادی تاکید کرد: بزرگان قریش تصور می کردند که می توان با اعطای شهرت و مقام و پول های فراوان راه دعوت را بست، حال آنکه آن حضرت بفکر خودسازی جوامع از طریق ریشه کن کردن فساد و برپایی نماز بود. بنابراین نتیجه می گیریم جنگ های ویرانگری که امروز دنیا را دربرگرفته اند ماحاصل اختلافات قومی و مذهبی نبوده و نیستند. جنگ های عصر حاضر ربطی به مسائل اختلاف برانگیز ندارند، بلکه شکل گیری این قبیل جریانات مخرب بخاطرتکبر، خودکامگی و بدی دل های فاسد انسان هایی است که به انواع آن مبتلا شده و دنیا را به وضعیت کنونی کشانده اند.

مولوی فقهی در پایان گفت: درجوامع جهانی کسانی بر مسند قدرت تکیه زده اند که دنیا را به فساد کشیده اند. رنجش امروز ملت ها بخاطرتبعیض، فساد، نابرابری، عدم توازن، تروریست بین المللی و تحریم های ظالمانه دولت آمریکا می باشد. برای برداشته شدن همه این معضلات و مشکلات باید خانه ها را با نور اسلام به روشنایی برسانیم. خانه هایی شبیه خانه فاروق اعظم و حسنین رضی الله عنهما که از بی حجابی و بی نمازی به دور باشند. مسلم بدانید جامعی که در یک شب جشن عروسی چند ده میلیون تومان به یک آوازخوان می دهد با آرمان های اصیل اسلامی فاصله خواهد داشت.

متاسفانه در زندگی های کنونی در مراسم هایی که برگزارمی شوند اسراف های بسیار زیادی وجود دارد. اگر قراربر اصلاح جامعه است پس همه باید در خودشان تغییر ایجاد کنند. تن دادن به شرایطی که دولتمردان آمریکایی تحمیل می کنند درد جامعه را دوا نخواهد کرد.آمریکا و متحدان آن قابلیت ترساندن دیگران را ندارند. ترس واقعی در دل ما انسان ها قرار گرفته است و قصد دارد درون تک تک ما را به فساد و گمراهی بکشاند. ملت ها و دولت ها وظیفه دارند تا رهکارهایی بازگشت به شکوه دوران گذشته را شناسایی کرده و جوامع متعدد را به اعطلای واقعی برسانند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن