اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

با استغفار به استقبال ماه رمضان برویم

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع الاقصی بخش کهیر، استغفار را بهترین استقبال از ماه رمضان خواند.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولانا نواب حوت در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، برنامه ریزی جهت بهره گرفتن از فضائل این ماه را مهم دانست و گفت: تهیه افطار و کیفیت سحر آمادگى واقعى براى رمضان نمی باشد، بلکه می طلبد با توبه و استغفار به استقبال این ماه برویم. استغفار یکى از آمادگى ‌ها براى رمضان می باشد. در روایت آمده است که فردى عمرى طولانی را را در گناه و معصیت سپری کند به هنگام مرگ مورد ملامت فرشتگان قرار خواهد گرفت. در این حال باریتعالی به ملائکه اش فرمایش می دارد، اگر این بنده من صد سال دیگر هم عمر کرده و همه مدت آن را با نافرمانى بگذراند توبه او را در آخر خواهم پذیرفت؛ زیرا که من غفار هستم.

مولانا حوت تاکید کرد: فراموش نکنیم برای توبه هر زمان که فرصتش فراهم آمد، دیر نخواهد بود و از لحظه می توانیم براى استغفار بهره ببریم. توبه واقعى این نیست که تنها بر زبان جاری شود. این توبه هر چند فایده دارد، اما توبه واقعى باید از ته دل باشد. خوف و خشیت الله در وجود انسان و در قلب شوق به‌ سوى معبود به جریان بیفتد. بدین جهت لازم است تا با نیکان و صالحان هم کلام و هم ‌نشین شویم. مومنین حقیقی به باریتعالی انابت دارند و زبان شان همیشه به ذکر مشغول است. کسب رضایت خالق یکتا مهم‌ترین و اصلى‌ترین هدف و انگیزه است که انسان می بایست به دنبال آن بوده و از هر چیزى که نارضایتى به همراه دارد، پرهیز نماید.

امام جمعه بخش کهیر رمز ماندگاری اسلام را در عدالت و آسان بودنش خواند و عنوان نمود: اسلام با وجود همه توطئه های فتنه‌گران همچنان ماندگار است. دینى آسان که عدالت را براى بشر به ارمغان آورد. آسان بودن اسلام به ویژگى های دین ارتباط دارد. دیگر ادیان داراى این ویژگى نبودند. بدین خاطر با فساد و فتنه ‌ها از بین رفته و تغییر کردند، آسان بودن در طبیعت اسلام است و باعث شد تا خواست و اراده کافران و دشمنان به تحقق نرسد. رسول گرامی اسلام در این باره فرمایش می دارد، دین آسان است و آن را بر خود و اطرافیان آسان بگیرید. طوری عمل نکنید که دیگران از دین تنفر پیدا کنند.

ایشان همچنین می فرماید، هر چند که ما از دیگر امت ‌ها دیرتر آمده‌ و آنان قبل از ما صاحب کتاب و شریعت شدند، اما ما در روز قیامت از سایر امت سبقت‌ گرفته و پیش ‌قدم خواهیم بود. این پیش‌ قدمى و سبقت در حشر و نشر، حساب ‌و کتاب و داخل شدن به بهشت است.

مولانا حوت افزود: اسلام دین عدالت می باشد. دینی که در آن فرمانروایان و دیگر اقشار مردم و حتى جانوران به عدالت مى‌رسند، چون حق و حقوق همه را مشخص کرده است. چنانکه حضرت عقبه‌ بن عامر رضی الله خطاب به رستم نماینده کسرى گفت، ما مبعوث شده‌ایم تا مردم را از جور ادیان خاصی بخشیده و به عدل اسلام برسانیم. همچنین آنان را از بردگى و بندگى بندگان آزاد کنیم و به آزادى و بندگى خدا نائل گردانیم. ما امتى گمراه و نادان بودیم. خدای متعال پیامبرى فرستاد که ما از گمراهى رهانید و به انسان رسالت جهانى بخشید.

در این دین هر شخص به نحوی کار دعوت را به عهده دارد. چنانکه مفسر قرآن با تفسیر خود، محدث با بیان حدیث، فقیه با بیان مسائل، موذن با اذان دیگر مردم را به اسلام دعوت مى‌دهد، پس دعوت به دین باید در زندگى هر شخص مومن طبق شرایطی که دارد برقرار باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن