اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

برای تغییر جهان ابتدا باید از خود شروع کنیم.

آوای سنت: برای تغییر جهان ابتدا باید از خود شروع کنیم.

به گزارش خبرنگار آوای سنت مدرس حوزه علمیه زین الدین ابوبکر تایبادی طی سخنانی لازمه تغییر را بازنگری در رفتارهای فردی و اجتماعی برشمرد و گفت: آغاز تغییر و تحول خود فرد هست و برای تغییر دنیا باید از خودمان شروع کنیم.

وی در اینباره افزود: در این نظام آفرینش تمام تغییر و تحولاتی که در عالم بوجود می آید همه از جانب پروردگار است، اما خداوند برای این تغییرات یک قانون دارد و آن این است که سرآغاز این تغییرات را انسان قرار داده است و انسان با عملکرد خود منشاء این تغییرات می شود.

مولوی فقهی با بیان اینکه اگر عالم درون خویش را تغییر داده و تسلیم پروردگار نماییم خداوند نیز عالم بیرون را تابع ما قرار می دهد اظهار داشت: وقتی اصحاب کهف خواستند در جامعه ای که خفقان و تاریکی بود تغییر ایجاد کنند، برای خدای متعال هجرت کردند و خداوند نیز همه کائنات را تابع حرکت آنها قرار داد.

مدرس حوزه علمیه زین الدین ابوبکر تایبادی ادامه داد: همانند این تغییر و تحول در مکه مکرمه صورت گرفت. در آن زمان یک عده کم و محدود خواستند در جامعه و در سطح جهانی سبب تغییر شوند و یک پیام جهان شمول را به جهانیان تقدیم نمایند که توانستند اینکار را بخوبی انجام دهند، زیرا حرکت آنها برای خدای متعال بود و می گفتند خدا برای ما کافی است. لذا باریتعالی هم آنها را کمک نمود و بر امپراطوری های بزرگ آن زمان یعنی قیصر و کسری پیروز گشتند و پیام اسلام را به گوش همگان رساندند.

مولوی فقهی در ادامه سخنانش با مقایسه وضعیت فعلی جهان اسلام با گذشته بیان نمود: امروز همین جامعه اسلامی چشم به جهان غرب دوخته است که چه خواهند کرد و برای مسلمین چه تصمیمی خواهند گرفت. در صورتی که این گونه نباید باشد و من اگر تغییر بکنم، خانواده و شهر و جامعه و دنیا را نیز می توانم تغییر دهم، پس باید از خود شروع کنیم و تا خودمان را تغییر ندهیم، دنیا تغییر نخواهد کرد.

این عالم اهل سنت یادآور شد: زمانی که انگلستان بر هند دست انداخت و آن را مستعمره خود نمود، قصد داشت تا آنها را با اسلام بیگانه کرده و دین مقدس الهی را از ذهن آنها پاک کند؛ اما در این میام فردی به نام مولانا محمد قاسم نانوتوی به میدان آمد و آغاز تغییر از یک دهکده کوچک به نام دیوبند توسط یک شاگرد و یک استاد صورت گرفت. چرا که آنها می‌گفتند میخواهیم اسلام را احیا کنیم و پیام آن را به تمام دنیا برسانیم.

مولوی فقهی در توضیح بیشتر درباره مرکز دیوبند گفت: دیوبند یک مرکز فرهنگی بود که خواستند تغییر بوجود بیاورند و همین دارالعلوم دیوبند منشاء تغییر شد و پیام خود را به همگان رسانید. هر یک از شاگردان دیوبند که به جایی می رفتند، بانی تغییر و تحول می شدند و یکی از آنها حضرت مولانا خواجه شمس الدین مطهری بودند که به شهر خواف آمده و یک شهر و جامعه را تغییر داد تغییر داد، زیرا که خود تغییر یافته بود.
پس ابتدا باید از خود شروع کرد و در قدم های بعدی خانواده و جامعه و جهانی را تغییر داد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن