اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

تاکید بر مخالفت شرع مقدس با احتکار کالاها و اقلام ضروری جامعه

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه اعظمیه بندرترکمن برخورد در چهارچوب قانون با عاملان گرانی اجناس از نگاه دین مبین اسلام را جایز شمرد.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل آخوند سبحانی در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد با عاملان گرانی و کسانی که با احتکار کالاهای ضروری مردم از وضعیت موجود سواستفاده می‌کنند، گفت: هر کشوری بر اساس قوانین مصوب راهکارهای مختلفی را با این قبیل افراد در نظر گرفته و در زمان لازم آنها را تنبیه می کند. برخورد با عاملان گرانی جزو الزامات مدیریتی در جامعه است.

در چنین شرایطی محتکران ده ها تن کالا را در انبارهای مخفی احتکار می کنند و با تزریق قطره چکانی به بازار، وضعیت جامعه را بغرنج جلوه داده و باعث هجوم مردم به فروشگاه ها می شوند.

وی برخورد با مفاسد اقتصادی را بر اساس نوع جرایم متفات خواند و افزود: اگر فروشنده و یا عامل توزیع کننده اجناس و بویژه اجناس ضروری به اخطارهایی که دولت از طرق مختلف نسبت به گران فروشی و احتکار کالا منتشر می‌کند ، توجه نشان نداده و تنها به فکر سود و معیشت خودش باشد، با وی باید برخورد قهریه صورت گیرد تا باعث عبرت سایرین گردد.

غالبا اتفاق می‌افتاد که مغازه داران به قیمت مصوب کالا از سوی دولت اعتنا نکرده و آن طور که خود صلاح می دانند قیمت گذاری می کنند. عدم برخورد با این افراد ایجاد سردرگمی خواهد کرد.

آخوند سبحانی با اشاره به اینکه دولت هیچ کشوری نمی تواند برای هر فروشگاه یک مامور ناظر تعیین کند، عنوان نمود: در شان فرد مسلمان نیست آنچه که مردم نیاز مبرم به آن دارند را احتکار کرده و یا به بهانه تحریم های خارجی، قیمت کالایی را که در داخل خود کشور تولید می شود را بی دلیل افزایش دهند‌.

قلیلی از اشخاص دنبال فرصت های این چنینی هستند و متاسفانه دست به اعمال غیر مشروع و برخلاف دستورات خداوند متعال می زنند. بدانیم و بدانید که خالی کردن جیب مردم در شرایط دشوار کاری است که تنها موجب خوشحالی و خرسندی شیطان خواهد شد. این افعال شیطانی هستند که افراد را تحت سیطره خود در آورده و مشکلی را بر دغدغه‌های موجود می افزایند.

این کارشناس مذهبی اهل سنت کمک به حال محرومان و دستگیری از مستضعفان در مواقع بحران اقتصادی را از سفارشات موکد نبی مکرم صلی الله علیه واله وسلم دانست و یادآور شد: سفارش آن حضرت به آن دسته اصحابی که از تمکن مالی مناسب برخوردار بودند این بود که پیوسته در حال دستگیری از حال مستمندان و افراد کم بضاعت باشند.
این شد که جامعه آن زمان به تدریج از افراطی گری، تک قطبی و کسالت خارج شد.

دین الهی ما برای همه سهم و اندازه مشخص و یکسان در نظر گرفته و نابرابری را بر نمی تابد. هر یک از ما که تلاش برای کسب رزق و روزی داریم، تامین کننده بخشی از نیازهای جامعه هستیم. بنابراین اگر هر کس بخواهد خارج از عرف و شرع دین مقدس اسلام عمل کند، بی بند و باری حاکم خواهد شد.

آخوند سبحانی تاکید کرد: اصلاح جامعه وابسته به در پیش گرفتن شیوه عادلانه در معاملات و معاشرت است. رضایت باریتعالی از کسبه و تجار بازاری در این است که جانب انصاف را در فروش اجناس شان رعایت کنند.

مسلما بدانید که سو استفاده از بحران معیشتی و تنگناهای سخت که اقشار ضعیف را تحت فشار قرار می دهد، از بزرگترین گناهان است و این دسته از افراد معمولا قسمتی از جزای خود را در همین دنیا مشاهده خواهند کرد.

مدرس حوزه اعظمیه بندرترکمن راه برون رفت از شرایط کنونی را انتخاب گزینه مناسب از سوی دولتمردان به نفع مردم برشمرد و اظهار داشت: مسئولین می بایست تدبیر کافی اندیشیده و عموم را از پریشانی در آورند. اجازه ندهیم تا دیگران به جای ما تصمیم بگیرند. آنچه را که به صلاح مردم است، آنرا در پیش بگیریم و انشاءالله با خرد جمعی خواهیم توانست از مرحله ساخت و دشواری کنونی گذر نماییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن