اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

تجمل گرایی و دوری از ساده زیستی آفت جامعه اسلامی

آوای سنت: مدرس اهل سنت حوزه علمیه اعظمیه بندرترکمن، محتوای ساختاری برخی فیلم های تولید داخل کشور را مغایر با موازین اسلامی برشمرد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، اسماعیل آخوند سبحانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: خداوند کریم نسبت به صله رحم و دید و بازدید مسلمانان تاکید و سفارش بسیاری کرده و به این گروه از مسلمین خیر و پاداش زیادی عطا می نماید. صله رحم در مفهوم واقعی تنها در احوالپرسی های گذرا خلاصه نمی‌شود.

وی افزود: دید و بازدید معمولی در میان همه ادیان و مذاهب وجود دارد و این مسئله یک فرهنگ ویژه و خاص در کشورهای اسلامی به حساب نمی آید. از دیدگاه دین مبین اسلام صله رحم حقیقی آن است که افراد از مشکلات و مصائب یکدیگر باخبر شده و در رفع موانع و سختی ها بکوشند.

در ایام قدیم اگر در یک محله مشکلی پیش می آمد بزرگان و ریش سفیدان پا پیش گذاشته و با همیاری سایر مردم، گره امور را باز می کردند، اما امروزه با بالا رفتن سطح انتظارات و موضوع چشم و هم چشمی، مشکلات عدیده ای در زندگی ها به وجود آمده که بسادگی نمی توان آنها را برطرف نمود.

آخوند سبحانی با بیان این مطلب که مردم برخی بلاد پیشرفته مایحتاج زندگی شان را با سنجش وضعیت مالی خود فراهم می کنند، ادامه داد: چشم و هم چشمی در فرهنگ ملل جایی ندارد و افراد برخوردار از فکر سالم ترجیح می دهند به جای الگو برداری از امکانات اقتصادی دیگران، با کمترین امکانات بهترین و شاد ترین زندگی را داشته باشند.

مدرس حوزه علمیه اعظمیه اهل سنت بندرترکمن اظهار داشت: در فلسفه این مدل زندگی که ساده زیستی در آن حاکم است، چالش های نظیر آنچه که در عصر کنونی قابل مشاهده است، دیده نمی شوند‌. نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله وسلم ارشاد می فرماید، بهترین و با برکت ترین زندگی شامل حال زنانی خواهد شد که با مهریه اندک پا به زندگی جدید می گذارند.

آخوند سبحانی عنوان نمود: در روزهایی که قیمت طلا رو به افزایش است، برای یک جوان مسلمان الزامی وجود ندارد که بنیان زندگی اش را با تعدادی زیادی سکه طلا تحت عنوان مهریه پایه ریزی کند، این وضعیت و از سوی دیگر بالا بودن سطح انتظارات افراد، جز آنکه ازدواج جوانان را به تاخیر بیندازد، نتیجه دیگری ندارد. لذا با اندک طلا هم می توان یک زندگی ساده و بدور از تنش و بحران را برنامه ریزی کرد.

این فارغ التحصیل دانشگاهی، پایین آوردن سطح توقعات خانواده ها را مناسب ترین راهکار برای شرایط حال حاضر خواند و تاکید کرد: دین اسلام خرید زیاد طلا و یا تهیه امکانات آنچنانی برای تشکیل زندگی را فرض ندانسته است. اگر می بینیم که معدودی از زندگی ها به بلای فساد گرفتار می شوند، دلیل آن به زیاده خواهی و تمایلات خارج از عرف بر می گردد. وظیفه والدین و بزرگان فامیل و طوایف این است که فرزندان خود را بنابر رسوم و خواسته های دین الهی پروزش دهند.

آخوند سبحانی محتوای ساختاری بخشی از فیلم های تولید شده در داخل کشور را مغایر با فرهنگ اصیل اسلامی توصیف کرد و متذکر شد: نمایش آثاری که مخاطب زندگیش را در مناسب ترین شرایط و بهترین امکانات استارت می زند، نمی تواند پیامی مثبتی برای مردم داشته باشند‌. دختران جوان مسلمان نباید خوشبختی را در حرفه مناسب، خانه مجلل و ماشین مدل بالا ببینند. خانواده ها خوشبختی فرزندانشان را در مسائل دنیوی جستجو نکنند. زندگی هایی هستند که از لحاظ امکانات کمبودی ندارند، اما به دلیل عدم رعایت مسائل اخلاقی و عدم پایبندی زوجین به یکدیگر متلاشی می شوند.

مدرس حوزه علمیه اعظمیه بندرترکمن الزام داشتن شغل مناسب، خانه مجلل و خودروی مدل بالا را یک پندار اشتباه در خوشبختی خانواده های جوان دانست و خاطرنشان ساخت: پدران و بزرگان ما زندگی های خود را با امکانات محدود شروع کرده و به تدریج صاحب همه چیز شده اند.
انگشت شماری از طبقات جوانان روش های قدیمی را منسوخ شده می دانند‌. این عده باید بدانند که فرهنگ و آیین اسلامی هیچگاه کهنه و قدیمی نمی‌شود. البته داشتن امکانات خوب است و حتی امکانات ساده امروزی را نیز نمی توان با گذشته مقایسه کرد، اما شرط این است که به اندازه توان خود گام برداریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن