اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

حسادت از خصلت‌های ناصواب انسانی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت آستارا، دامن زدن و ترویج حسادت را منشاء عذاب در زندگی دنیا و آخرت توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا عبدالحمید مومنی در گفتگو با خبرنگار ما حسد را از خصلت های ویرانگر در زندگی انسان ها دانست و گفت: حسادت خصلتی است که در برخی متاسفانه آن را در ذات خود پرورش داده و در چنین حال زندگی می کنند. پنهان کردن حسادت به دیگران برای افراد حسود بسیار سخت و دشوار می باشد.

چه بسا بارها اتفاق افتاده که شر یک حسود دامنگیر نزدیکانش شده و روند عادی زندگی را برایشان مختل کرده است. لذا اهل قرآن از شر حسود به خدای متعال پناهنده می شوند. حسادت از نگاه متخصصین روان شناس یک بیماری روحی به حساب می آید که غالبا خود به آن دامن زده و هر کاری می کنیم تا بهترین ها را برای خود داشته باشیم.

حسود از سوی دیگر نمی خواهد که اطرافیانش از شرایط مناسب تری نسبت خودش برخوردار باشند. کنش های محتلفی که از پیرامون می بیند و موفقیت های سایرین شعله حسادت در فرد حسود را به اوج رسانده و همچنان که زندگی را به شکل ناآرام پشت سر می گذارد، به هر دری می زند تا لذت زندگی راحت را از افراد نزدیک بگیرد.

ماموستا مومنی، تولد و بعثت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم را هدیه خدای متعال به قوم عرب در عهد بت پرستی خواند و یادآور شد: آن حضرت از مال دنیا چیزی نداشت. به دنبال کسب مقام در میان صاحب منصبان وقت نیز نبود، اما مردم در جوانی ، ایشان را امین خود قرار داده بودند.

شخصیتی برگزیده که هرگز حرفی غیر از سخن راست نگفت. برای مال با دیگران نجنگید و همواره از قشر ضعیف جامعه حمایت بعمل آورد، ولی در تاریخ می خوانیم که نزدیکترین افراد از بین خانواده آن حضرت به ایشان در دوره ای که کار رسالت آغاز شده بود، حسادت می کردند. چون می دیدند که رفته رفته چگونه بر پیروان اسلام اضافه شده و از مقام شان در نزد مردم کم می شود و از این رو به بدترین دشمنان دین خدا تبدیل شدند.

امام جمعه اهل سنت آستارا جمع کردن ایمان را سخت و بر باد دادن آن را آسان توصیف کرد و اظهار داشت: سفارش آن حضرت بر اهل امت است که مراقب حسادتی که بیدار می شود، باشند، زیرا که شوینده ایمان می باشد و اگر کسی به شما حسادت کرد با انجام عمل نیک به او پاسخ دهید.

بسیاری از حسادت های امروزی به شیوه تقسیم ارث ربط پیدا کرده اند. تقسیم اموال بر همه سرپرستان خانواده در زمان حیات شان توصیه شده است تا فرزندان به خاطر چند متر بیشتر و یا کمتر از یکدیگر فاصله نگیرند.

بر طبق حکم شرع دین مقدس، فرق گذاشتن میان فرزندان در زمان تقسیم ارث حرام است. همچنین سهم دختران خانواده هم باید به ایشان پرداخته شود.

ماموستا مومنی تاکید ورزید: سلف صالح تشویق و ترغیب اطرافیان به حسادت را از گناهان بزرگ می دانند. اولین گناهی بود که ابلیس لعین بر مقام آدم علیه السلام روا داشت حسادت بود. پس این مسئله به ابن آدم نیز سرایت کرد تا جایی باعث قتل قابیل توسط برادرش هابیل شد. بر این اساس تا مادامی که شخصی به دلیل حسادت به قتل برسد از گناه آن به هابیل نیز خواهد رسید. قناعت به چیزی که داریم حسد را خنثی می کند و راضی به آن مقداری خواهیم شد که باریتعالی بر ما مقدر کرده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن