اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

حکم انتشار صدا و صورت زنان در فضای مجازی

صدای زن

آوای سنت : در حقیقت اگر چه صورت زن، از نظر شرعی عورت محسوب نمی شود اما در موقع “خوف فتنه” باید پوشیده شود.

? درباره اینکه زنی آیا اجازه دارد عکس خود را در پروفایلش ( شبکه های اجتماعی ) بگذارد یا خیر ؟
باید بدانیم که گذاشتن عکس در پروفایل جزء ضروریات محسوب نمی شود به همین خاطر باید پرهیز شود.
چون بسیاری از مشکلات و پریشانی ها و اختلافات خانوادگی و فتنه و فسادها و ابتداش از همین مسائل شروع شده و همچنین باعث می شود که افراد مریض با دیدن عکس مزاحمت ایجاد نمایند.

▪️اگر در جایی ضرورت و مجبوری بود و چاره ای جز این نبود و برای پرونده پرسنلی نیاز به گذاشتن عکس در سایت اداره بود در آن موقع اجازه هست.

?صحبت تلفنی با مرد نامحرم در صورتی که خیلی نیاز است کوشش شود بطور خلاصه انجام شود و صدایش را باریک نکند.
▪️و ضمنا کوشش شود از شوخی و مزاح و چت و صحبت غیرلازم با نامحرم پرهیز شود.
?درباره ویس و فیلم فرستادن برای شاگردان در کلاس های مجازی
اگر امکان داشته باشد که فقط با جواب دادن کتبی و پیامی انجام بگیرد که خیلی بهتر است.
?وگرنه در صورت نیاز از ویس هم اجازه هست که استفاده شود و نیازی به فرستادن فیلم نیست.

وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ.

وقال سبحانه : یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا الأحزاب۵۹

◽️قال تعالى:فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض وقلن قولاً معروفاً. الأحزاب: ۳۲

◽️صوت المرأه :
▪️۱- أن یکون فیما تدعو الحاجه إلیه وعلى قدر الحاجه.
▪️ ۲- أن یخلو من الخضوع فی القول.
▪️ ۳- أن لا یکون فیه فتنه ولا ریبه تؤدی إلى الفساد.
ولهذا نهى الإمام أحمد عن إلقاء السلام على المرأه الشابه ورخص فی المرأه الکبیره .

◽️أن ذلک باب فتنه وشر للمرأه ولمن یشاهدها ، فکم سمعنا وقرأنا عن قصص مؤلمه بسبب ذلک ، فکم من طاهره عفیفه وقعت فی حبائل من لا یخافون الله من الفجره الذین یغرونها بلفظ منمق وکلام معسول ووعود تطول ، حتى إذا قضوا منها حاجتهم قلبوا لها ظهر المجن ، فلم یبق لها من ذلک إلا الخیبه والحسره والخسران ، وربما فضیحه الدارین ، والعیاذ بالله .
وکم من فاجر تلاعب بتلک الصور ودبلجها بوسائل حدیثه ، فإذا وجه الشریفه یوضع على جسد فاجره وبائعه هوى رخیصه ، فحینئذ تعض أصابع الندم بما جنت على نفسها وأهلها ، ولات ساعه مندم .
◽️ ما ذکرت من أن بعض الأخوات المحجباب تعتقد أن وضع صور لهن بالحجاب غیر ممنوع شرعا ، إن کان مرادک بالحجاب الحجاب الشرعی الساتر للوجه الذی لا یبدو معه وجه المرأه ، فمثل هذا غیر ممنوع شرعا ، خاصه عند الحاجه إلیه ؛ لکن هذا – قطعا – غیر مراد ، لأنه غیر نافع لصاحبه ، فما قیمه وضع صوره لسواد لا یبدو منه شیء ؟!
وأما إن کان المراد بذلک وضع صوره المرأه وقد کشفت وجهها ، ولو سترت بدنها کله ؛ فقد بینا لک ما فیه من المفاسد التی تکفی للمنع منه ، حتى ولو لم نقل بوجوب ستر المرأه لوجهها ؛ فکیف إذا کان ذلک واجبا ؟! إن الإثم هنا یکون مضاعفا ، والخطر أشد ؛ وهی بهذا تخرق ما اعتاده نساء المؤمنات فی عصورهن .
◽️قال الغزالی رحمه الله فی “إحیاء علوم الدین” ( ۲/۵۳ ) : ” لم یزل الرجال على ممر الأزمان مکشوفی الوجوه ، والنساء یخرجن متنقبات .. ” انتهى . ونحوه فی “فتح الباری” ( ۹/۳۳۷) .

◽️وقال الحافظ ابن حجر رحمه الله فی “فتح الباری” ( ۹/ ۴۲۴): ” ولم تزل عاده النساء قدیما وحدیثا یسترن وجوههن عن الأجانب ” انتهى .

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. .سلام و عرض ادب ببخشید اشکال دارد یک خانم در فضای مجازی فیلم تولید کند و صدای خود را هم بگذارد؟

    .سلام علیکم : برخی از علمای ما نسبت به این مساله حسایت داشته و آن را جایز نمی دانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن