مذاهب و خطبه ها

وحدت در آیین اسلام رمز پیروزی مسلمانان است

آوای سنت : حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های نماز جمعه (۱۸ بهمن ۹۸) که در مسجد جامع پاوه اقامه شد، با بیان این نکته که مردم در طی هفته گذشته و به دنبال مباحث دینی مطرح شده در خطبه های هفته قبل، استقبال و خرسندی خودشان را از مباحث دینی و اخلاقی به طرق مختلف اعلام و اظهار می داشتند از بحثهای سیاسی خسته شده اند و دوست دارند بیشتر مسایل اخلاقی را بشنوند گفتند: این دغدغه مومنین عزیز، دغدغه ای کاملاً درست است، زیرا در جامعه امروزی اخلاق کم‌کم دارد فراموش می‌شود و جامعۀ ما بیشتر به مسائل عقیدتی و اخلاقی نیازمند است اگرچه در کنار آن‌ها بحث روز و سیاست هم برای افراد جامعه ضروری است.

ایشان سپس به بحث اول پرداختند و گفتند: قرآن کریم و حدیث نبوی شریف برای دو باب احسان و انفاق حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند؛ واژۀ انفاق یعنی خیر رساندن به دیگران و احسان به معنای یاری و صدقه دادن به مردم که در قرآن کریم ۱۰۴ بار و در حدیث رسول گرامی اسلام (ص) نیز ۱۱۲ بار آمده‌اند که امت خود را به احسان و انفاق تشویق نموده تا با مال و زبان و امکاناتی که خداوند به آن‌ها داده است به مردم خدمت و کمک کنند.

خطیب جمعه پاوه با قرائت آیۀ ۲۷۴ سورۀ مبارکۀ بقره «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِیَهً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ» گفتند: خداوند در این آیه به اهل احسان و انفاق مژده می‌دهد و می‌فرماید: کسانی که خداوند به آن‌ها مال عطا فرموده و شب و روز و به‌صورت آشکار و سری به مردم خدمت و مال خود را انفاق می‌کنند، اجری عظیم و مهم در نزد پروردگار خود دارند که قابل‌شمارش نیست و در قیامت به آنان خطاب می‌شود نترسید روزی شما بندگان نیازمند، خداوند را بی‌نیاز نمودید و امروز هم خداوند نیاز شمارا در قیامت رفع می‌نماید؛ غصه هم نخورید زیرا قبل از خود توشه قیامتتان را فراهم نموده‌اید.

ایشان گفتند: در حدیث رسول‌الله (ص) آمده است: در بیت رسول‌الله (ص) گوسفندی را ذبح و بین مردم تقسیم کردند؛ و قسمت کوچکی از کتف حیوان را برای خود نگه داشتند. وقتی پیامبر اسلام (ص) از حضرت عایشه (رض) در مورد تقسیم گوشت، سؤال فرمودند: حضرت عایشه جواب داد تمامی گوشت حیوان را بین مردم تقسیم کردیم و تنها کتف آن برای خودمان مانده است. حضرت فرمودند: تنها این قسمت برای ما نیست. بقیه مال ماست

ماموستا قادری با اشاره به حدیث «ما من یوم یصبح العباد فیه إلا ملکان ینزلان، فیقول أحدهما اللهم أعط منفقا خلفا و یقول الآخر: اللهم أعطِ ممسکا تلفا» گفتند: هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شویم، خداوند دو فرشته را به زمین می‌فرستد و هرکدام شعار و کلمه‌ای تکرار می‌کنند. یکی از این دو فرشته دستانش را رو به آسمان کرده و می‌گوید: خدایا و الهی به کسانی که اهل انفاق و احسان‌اند، چندین برابر پاداش بده و دیگری می‌گوید: خداوندا به آنان که مال دارند اما خسیس و بخیل‌ و اهل طمع‌اند و درراه تو بخشش و انفاق نمی‌کنند به مالشان اضافه نفرما.

ایشان گفتند: در حدیثی دیگر پیامبر اسلام (ص) به موضوع اهمیت کمک به خانواده و فرزندان اشاره دارند و می‌فرمایند: کمک به مردم امری پسند و نیکوست اما بهتر آن است اول به خانواده و همسر و فرزندان خود رسیدگی و بعد به مردم کمک کنید. لذا کسانی که انفاق می‌کنند اما به وضع خانواده خود توجهی ندارند بهتر است تجدیدنظر نموده و اول خانواده خود را راضی کنند.

امام‌جمعۀ پاوه بابیان اینکه هر چه درراه خدا بدهیم خداوند آن را جبران می‌کند به آیۀ ۳۹ سورۀ سبأ «وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ» اشاره کردند و گفتند: خداوند در این آیه به‌صورت قطع و یقین می‌فرماید: شما هر چه درراه خداوند احسان و انفاق کنید مطمئناً خداوند آن را برایتان جبران خواهد کرد. به شرطی که نیت شما برای کسب رضایت حق‌تعالی باشد.

ایشان دراین‌باره گفتند: فقهای ما می‌فرمایند: اگر کسی در محله‌ای در اثر گرسنگی و نداری فوت کند، باید مردم آن محله قرض و بدهی او را بپردازند زیرا او در اثر بی‌توجهی آنان فوت کرده است. این نهایت توجه به افراد فقیر جامعه در اسلام است و بر من و شما مسلمانان تکلیف است که فقرا را فراموش نکنیم و خصوصاً در این زمانه که زندگی برای بعضی از مردم واقعاً سخت شده است.

حاج ماموستا ملا قادر قادری در بخش دوم خطبه‌های خود در باب مهمانداری به قدیمی‌ترین مهماندار تاریخ حضرت ابراهیم اشاره نمودند و گفتند: قرآن کریم در آیات ۲۴ تا ۳۲ سوره ذاریات به این موضوع پرداخته است؛ که حضرت ابراهیم همسری داشت به نام سارا و تا دهه نهم عمر خود بچه‌دار نشد و حضرت ابراهیم (ع) آرزو داشت در آن سن پیری صاحب فرزندی شود تا رسالتش را ادامه دهد؛ روزی چند مهمان با لباس‌های فاخر و قیافه‌های زیبا به مهمانی او آمدند. حضرت ابراهیم آنان را نشناخت؛ مهمانان گفتند: سلام حضرت ابراهیم هم فرمودند: و علیکم السلام. حضرت ابراهیم (ع) با حضور این مهمانان خوشحال شد و حیوانی برای آنان ذبح و آن را پخته و جلو مهمانان گذاشتند اما آنان نخوردند و گفتند: ما فرشته الهی هستیم و آمده‌ایم بگوییم عن‌قریب شما صاحب فرزندی علیم می‌شوید. به فرموده تفسیر المنیر سارا ۹۹ سال عمر داشت و ابراهیم (ع) ۱۰۰ سال. با تعجب گفت در این سن و سال من چگونه بچه‌دار می‌شوم؛ مهمانان گفتند: این امر خداست، با عادت و رسوم ربطی ندارد. بعد از مدتی خداوند حضرت اسحاق را به ابراهیم عطا فرمود و وعدۀ الهی تحقق یافت.

امام‌جمعه پاوه گفتند: در زمان رسول گرامی اسلام (ص) مسلمانان به میان طایفۀ طی رفتند و فرزند ذکور حاتم به نام عدی منطقه را ترک و تسلیم مسلمانان نشد اما دخترش همراه جمعی از طایفۀ طی تسلیم و اسیر مسلمانان شدند. دختر حاتم را به همراه جمعی به نزد رسول گرامی اسلام (ص) آوردند. از رسول خدا (ص) اجازه گرفت صحبت کند؛ گفت: ای محمد (ص) من دختر کسی هستم که همیشه درِ خانه‌اش برای مردم باز بود؛ پدر من از زنان بی‌سرپرست حمایت و از حق مظلوم دفاع و از غریب دلجویی و حمایت و از مهمان به نحو احسن پذیرایی می‌نمود. حضرت فرمودند: شما دختر چه کسی هستید؟ گفت : حاتم طایی ؛ رسول خدا (ص) فرمودند: قسمتی از رسالت من هم همان چیزهایی است که پدر تو انجام داده است و فرمودند: به احترام پدرش او را آزاد کنید.

ایشان سپس به احادیثی از پیامبر اسلام اشاره کردند و گفتند: پیامبر عزیز ما (ص) می‌فرمایند: «مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ والیومِ الآخِرِ فَلْیُکْرِمْ ضَیْفَهُ» هر کس به خدا و پیامبر ایمان دارد، باید احترام مهمان را بگیرد و در حدیثی دیگر می‌فرمایند: از سنت‌های مهمان‌داری این است که وقتی مهمان را بدرقه می‌کنی تا درب منزل با او همراه شوی و او را احترام و تکریم نمایی.

ماموستا قادری به وظایف مهمان و مهماندار (میزبان) اشاره نمودند و گفتند: وظیفه مهمان این است به میزبان اطلاع دهد و در وقت مهمانی مؤدب باشد و در کار خانه میزبان تجسس ننماید. میزبان یا صاحب‌خانه هم باید مهمان را احترام نموده و زود برایش غذا بیاورد، البته اکرام مهمان از غذا دادن به او مهم‌تر است.

ایشان بابیان اینکه پیامبر اسلام خود بزرگ‌ترین مهماندار بوده‌اند به مهمانی و پذیرایی رسول خدا از عدی فرزند حاتم طایی که این نمونه ای از نتیجۀ برخورد صحیح با مهمان است، اشاره نمودند و گفتند: عدی فرزند حاتم بعد از چند سال اقامت در شام دیگر نتوانست غربت را تحمل کند و قصد کرد به مدینه بیاید و پیش خود گفت به مدینه می‌روم اگر این شخص (رسول خدا) پیامبر باشد به او ایمان می‌آورم و اگر فرستاده خدا نباشد در خاک خود کشته شوم بهتر از غربت است؛ به نزد رسول خدا آمد و وقتی خود را معرفی کرد، پیامبر اسلام (ص) او را به منزل دعوت کردند. درراه به پیرزنی برخورد کردند و رسول خدا (ص) با برخورد مهربانانه با آن پیرزن بحث و گفتگو کردند و وقتی به منزل رسیدند، پیامبر اسلام (ص) فرش خود را به زیر عدی انداختند و خود بر روی فرشی دیگر نشستند. عدی گفت: من از دست تو به شام فرار کردم اما تو مرا به منزل خود دعوت کردی، به سخنان آن پیرزن به‌دقت گوش دادی و فرش زیر خود را به من دادی این اخلاقِ پادشاهان نیست؛ تو یقیننا فرستاده خداوند هستی و به تو ایمان می‌آورم؛ و از این تاریخ به بعد شاگرد تو هستم.

امام‌جمعه پاوه در بخش سوم خطبه‌ها به ایام دهه پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کردند و گفتند: ۴۱ سال پیش در چنین روزی بنده و دوستان ما در این مسجد سخنرانی کردیم و ساواک و شهربانی به ما حمله کرده و قرآن‌های مسجد را زیر پا گذاشتند و ما را آزار و اذیت نمودند؛ الحمدلله انقلاب پیروز و اینک در چهل و یکمین سال پیروزی آن هستیم.

ماموستا قادری بابیان اینکه هفتمین روز از ایام دهه فجر امسال به نام قرآن، عترت و وحدت است، خاطرنشان کردند: ما اهل قرآن هستیم و قرآن کتاب آسمانی ماست؛ اگر در کنار قرٖآن باشیم، سربلند هستیم؛ ما تاکنون در کنار قرآن زیسته‌ایم و سربلند و عزیز هستیم و اهل‌بیت رسول‌الله را هم دوست داریم چون آن‌ها عزیز رسول‌الله (ص) بوده‌اند و هر کس عزیز رسول‌الله (ص) باشد قطعاً نزد ما هم عزیز است؛ اهل‌بیت، بزرگوار و مقتدای ما هستند و ما در نمازها بر آنان صلوات می‌فرستیم.

ایشان در خصوص وحدت گفتند: وحدت در آیین اسلام رمز پیروزی مسلمانان است و آنچه امروزه در خاورمیانه بر سر مسلمانان می‌آید، در اثر تفرقه و جبهه‌گیری‌های خودمان است؛ لذا اگر ما وحدت داشته باشیم دشمن نمی‌تواند در کنار منازل ما خیمه بزند. وحدت رمز پیروزی و تفرقه رمز شکست است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن