در وادی رمضان

اهتمام در سنت های رمضان عامل پاکی گناهان

آوای سنت: امام جماعت اهل سنت مسجد نور بندرترکمن اهتمام در سنت های رمضان را باعث پاک شدن انسان مومن و نمازگزار از گناهان دانست.

به گزارش آوای سنت، عبدالغفور آخوند رومی در تشریح فضائل نماز تراویح طی شب های ماه مبارک رمضان، وجود آن را از نظر اتفاق علما، یک سنت دانست و گفت: تراویح جزو نماز شب (قیام اللیل) به حساب می‌آید. بنابراین تمام ادله ‌ای که در کتاب و سنت برای ترغیب در نماز شب و فضیلت آن بیان شده شامل نماز تراویح نیز می‌شود. قیام رمضان از بزرگترین عباداتی به حساب می آید که بنده مومن و پرهیزگار در طول ماه می‌تواند خودش را بوسیله آن به خداوند نزدیک کند.

حافظ ابن رجب رحمه الله علیه می‌گوید، بدان که برای مومن در ماه رمضان دو جهاد با نفس یک جا می‌گردد. ابتدا جهادی در روز با روزه و جهادی دیگر در شب با نماز، پس هر که این دو جهاد را یک جا به عمل آورد پاداش خود را بدون حساب دریافت خواهد داشت.

آخوند رومی با استناد به احادیث وارد شده پیرامون اعمال رمضان در شب هنگام افزود: برخی احادیث به طور خاص درباره ‌ی قیام رمضان و بیان فضیلت آن وارد شده و از آن جمله در کتاب بخاری و مسلم از ابوهریره رضی الله عنه روایت کرده‌اند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمایش می دارد، هر کس که رمضان را از روی ایمان و احتساب به نماز ایستد گناهان گذشته ‌اش آمرزیده می‌شود.

در اینجا منظور از نماز رمضان همان نماز شب می باشد. از روی ایمان یعنی باور به وعده الله و ثواب وی و احتساب یعنی از روی درخواست اجر وی نه هدف دیگری مانند ریا یا مانند آن و لذا گناهان گذشته‌ اش آمرزیده می‌ گردد.

ابن منذر قطعا این مطلب را شامل گناهان کبیره و صغیره می‌داند، امام نووی می‌گوید، آنچه نزد فقه ها معروف است این است که منظور از مطلب حدیث تنها در خصوص مغفرت گناهان صغیره است و گناهان کبیره را شامل نمی شود. برخی گفته‌اند جایز است که در صورت نبودن صغایر از گناهان کبیره کم کند. (فتح الباری)

پس شایسته است مومن در ده شب پایانی رمضان بیش از دیگر اوقات برای عبادت تلاش کند، زیرا شب قدر که خداوند آن را بهتر از هزار ماه می ‌داند در این شب‌ ها واقع است.

معاون حوزه علمیه مسجد اهل سنت قبا با تاکید بر عبادت در شب های دهه پایانی رمضان عنوان کرد: نبی مکرم اسلام درباره فضیلت شب قدر فرمایش می دارد، هر کس شب قدر را از روی ایمان و احتساب به نماز ایستد گناهان گذشته‌اش آمرزیده می‌شود. بخاری (۱۷۶۸) و مسلم (۱۲۶۸)

همچنین از حضرت عائشه رضی الله عنها روایت کرده‌اند که هرگاه ده شب پایان رمضان فرا می‌رسید، رسول خدا صلی الله علیه وسلم شب را زنده نگه می ‌داشت و خانواده ‌اش را برای عبادت بیدار می ‌کرد.

امام نووی رحمه الله می‌گوید، از این حدیث برداشت می‌شود که افزودن بر عبادت در ده شب پایان رمضان جزو مستحب است و شب زنده ‌داری آن با عبادات نیز از اعمال مستحب می باشد.

آخوند رومی یادآور شد: شایسته است که مومن تلاش کند این نماز را به جماعت برپا بدارد و تا پایان نماز با امام باقی بماند، زیرا در این صورت ثواب نماز یک شب کامل را به دست خواهد آورد اگرچه بخش کمی از شب را به نماز بگذارند و الله متعال دارای فضلی بس عظیم است.

حضرت امام نووی رحمه الله علیه می‌گوید، علما بر استحباب نماز تراویح متفق هستند و در این اختلاف دارند که کدام بهتر است؟ اینکه در خانه‌اش نماز بگذارد یا در مسجد به جماعت؟ شافعی و جمهور اصحاب وی و ابوحنیفه و احمد و برخی از مالکیان و دیگران گفته‌اند بهتر آن است که آن را به جماعت ادا کنند چنانکه عمر بن الخطاب و صحابه رضی الله عنهم چنین انجام دادند و کار مسلمانان تا امروز بر همین روش ادامه داشته اشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن