در وادی رمضان

چگونگی ادای نماز تهجد در ماه مبارک رمضان

دکتر عبدالمجید صمیم

آوای سنت : مخاطب بزرگواری بنام فاطمه در باره نماز تهجد در ماه مبارک رمضان سوال نموده‌اند که پاسخش این‌گونه است:

بعد از حمد خدا(ج) و درود بر محمد مصطفی(ص):
به عرض می‌رسانیم که ادای نماز تهجد در طول سال مشروعیت دارد، و تفاوتی میان این ماه با ماه‌های دیگر نیست. بنا بر این، همان‌گونه که نماز تهجد در غیر ماه مبارک رمضان ادا می‌گردد، در این ماه نیز اگر ادا شود ای بسا که مستوجب ثواب و پاداش بسیار است، زیرا هر عمل نیکی که در این ماه به انجام می‌رسد، به خاطر شرف زمانی این ماه، ثواب و پاداش بیشتری دارد.

نماز تهجد با نماز تراویح فرق دارد، و حساب هر کدام از این دو نماز از دیگری جدا می‌باشد. نماز تراویح معمولاً در اوائل شب و بعد از نماز عشاء یا خفتن ادا می‌شود، در حالی که نماز تهجد بهتر است در نیمه دوم شب یا مشخصاً در ثلث یا سوم اخیر شب و یا دقیقاً در سحر ادا گردد.

پس وقت نماز تهجد در ماه مبارک رمضان همان سحر یا نزدیکی‌های سحر است، و تعداد رکعات آن هشت رکعت می‌باشد که به صورت دو دو رکعتی ادا می‌گردد، یعنی نماز گزار باید دو رکعت بخواند و سلام دهد و دو رکعت دیگر را شروع نماید تا که هشت رکعت تکمیل شود.

راجع به نیت تهجد باید عرض نمود که برای ادای این نماز مانند سایر عبادات همان نیت قلبی کفایت می‌کند، ولی اگر کسی می‌خواهد نیت زبانی را نیز داشته باشد، همان عبارت نیت نماز فرض یا سنت را می‌تواند تکرار کند فقط به جای فرض و یا سنت، تهجد را نام بگیرد کفایت می‌نماید.

برای کسی که نماز تهجد می‌خواند بهتر این است که نماز وتر را بعد از تراویح ادا نکند، بلکه آن‌را بعد از نماز تهجد بخواند، زیرا پیامبر اکرم(ص) امر کرده‌اند که آخرین نماز شب انسان مسلمان باید نماز وتر باشد.

نماز تهجد مانند سایر نماز‌های دو رکعتی ادا می‌گردد، لیکن بهتر این است که در این نماز قیام و قرائت و رکوع و سجده طولانی باشد. در این نماز نیز مانند سایر نمازها در هنگام قیام یا ایستادن باید سوره مبارکه فاتحه و یکی از سوره های قرآن کریم هر سوره ای که در توان نمازگزار است، و یا سه آیت از هر سوره که نماز گزار میتواند بعد از فاتحه بخواند. این سه آیه حد اقل است، در مورد حد اکثر حدی نیست.

یادمان باشد این نماز ثواب و پاداش بسیار دارد، به خصوص در ماه مبارک رمضان و از این حیث می‌توان آن‌را بهترین جایزه و نعمت پروردگار دانست، پس بایسته‌ یک انسان مسلمان نیست که خود را از این نعمت و جایزه بزرگ محروم نماید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن