اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

دعا یعنی تذلل و خود را گناهکار دانستن و اعلام فقر نزد خداوندی که بخشنده و رحیم است

در نماز جمعه ۹۸/۰۷/۱۲ خطیب جمعه پاوه حاج ماموستا ملا قادر قادری خطبه‌ها را به موضوعات «۱-دعا در اسلام ۲-وظیفه ما در این مقطع از زمان برای دفاع از دین ۳- دو یادآوری» اختصاص دادند.

آوای سنت : حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته (۱۲ مهر ۹۸) که در مسجد جامع پاوه برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با اشاره به آیۀ ۱۸۶ سورۀ بقره «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی» گفتند: خداوند در این آیه خطاب به رسول و فرستادۀ خود می‌فرماید: ای محمد (ص) اگر مردم سؤال کنند که آیا خداوند دعاهای ما را می‌شنود؛ به آنان بگو من قطعاً دعاهای آنان را می‌شنوم و به آنان خیلی نزدیک هستم. آن‌ها درخواست کنند و انتظار جواب مرا داشته باشند.

دعاکردن

امام‌جمعۀ پاوه سپس در تعریف دعا گفتند: دعا یعنی تذلل و خود را گناهکار دانستن و اعلام فقر نزد خداوندی که بخشنده و رحیم است و اعلام اینکه ما گناهکار هستیم و خود را کوچک شمردن در نزد پروردگاری است که شافی و کافی و بخشنده است.

وی خاطرنشان کردند: در قرآن کریم که مصدر دین ماست، در ۱۱۳ آیه دعا و مشتقات آن آمده است و رسول گرامی اسلام هم در ۹۹ حدیث ما را به دعا کردن تشویق فرموده و بزرگان دین ما هم در ۲۱ آثار ما را دعوت کرده‌اند که به درگاه خالق و بخشنده و ذاتی که در دنیا و قیامت تنها ملجأ و پناهگاه ماست دعا کنیم. با این وصف به این نتیجه می‌رسیم که دعا در دین بسیار مهم است و جایگاه خاصی دارد.

امام‌جمعه پاوه به انواع دعا اشاره کردند و گفتند: دعا در قرآن کریم هم به‌صورت امر و هم به‌صورت نقل و هم به‌صورت تربیتی آمده است.

ماموستا قادری در ادامه با قرائت حدیث «الدعاء مخ العباده» مطالب خود را ادامه دادند و گفتند: با تدبر در این حدیث درمی‌یابیم که دعا خلاصه و اساس عبادت است و عبادت بدون دعا معنی ندارد. پیامبر عزیز ما درجایی دیگر می‌فرماید: «الدعاء سلاح المومن». همچنان که یک انسان مسلح گلوله در اسلحه‌اش می‌گذارد و آزمایش می‌کند و می‌رود انسان مسلمان هم باید دعا کند و چون یک انسان مسلح بلند شود و به دنبال کار خود برود. این روش دین ماست.

ایشان با اشاره به اینکه خداوند تبارک‌وتعالی ما را به دعا کردن به صورت آرامو خفیه امر فرموده است، گفتند: خداوند در آیۀ ۵۵ سورۀ اعراف می‌فرماید: با تضرع و ذلیلانه و به‌آرامی به درگاه پروردگارتان دعا کنید. خداوند بزرگ انسان‌هایی را در دعا سروصدا و اسراف می‌کنند، دوست ندارد.

امام‌جمعه پاوه افزودند: جمعی از یاران رسول گرامی اسلام (ص) در مدینۀ منوره با صدای بلند دعا می‌کردند پیامبر فرمودند: صدایتان را پایین بیاورید و آرام دعا کنید. شما از کسی که کر و غایب باشد درخواست نمی‌کنید شما به درگاه کسی دعا می‌کنید که هم می‌بیند وهم می‌شنود و هم به شما نزدیک است. پس دعا اصل مهمی در دین است و بهترین دعاها دعاهای آرام بین ما و خدای بزرگ همراه با تضرع و زاری است.

خطیب جمعۀ پاوه در ادامه به ذکر حدیث صحیح دیگری از پیامبر اسلام که شیخ طبری آن را روایت کرده است پرداختند و گفتند: پیامبر ما می‌فرمایند: «إِنَّ أَعْجَزَ اَلنَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اَلدُّعَاءِ» درمانده‌ترین و بدبخت‌ترین کس در جامعه کسی است که دعا نمی‌کند؛ زیرا دعا خود عبادت و تکمیل‌کنندۀ سایر عبادات و اثبات کنندۀ بندگی است

وی خاطرنشان کردند: رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: پروردگار حی و بخشنده است. وقتی شما دعا و اعلام عجز و اشتباه می‌کنید خداوند حیا می‌کند دستانتان را که برده اید ناراحت است از اینکه جواب شمارا ندهد و دستان شما را از خیر ورحمت پر نکند.

ماموستا قادری در خصوص آرامش در دعا و آرام دعا کردن به نقل داستانی از حضرت عایشه (رض) پرداختند و گفتند: حضرت عایشه می‌فرماید: یک‌بار پیامبر اسلام به نماز ایستادند و به سجده رفتند و به حدی سجده‌شان طولانی شد گمان کردم فوت کرده‌اند. نزدیک شدم به پایش دست زدم و وضع را هادی دیدم. بعدازآن شنیدم که خیلی آرام در سجده می‌فرمودند: اللهم انی اعوذ بعفوک عن عذابک (خدایا عفو خود را قبل از عذابت شامل حالم گردان) و اعوذ برحمتک و برضاک من … (خدایا به تو پناه می‌برم که رضای خود را شامل حالم گردانی نه ناراحتی و برخورد تند را)

دو شعر از شعرای کرد و فارس زبان

ماموستا شمس قریشی می‌فرماید:

دیسان که ره م دار که ره م فراوان … وه کام روو واچوو نه داروو تاوان

چیش مه بو که ری ره حمی وه حالم … هه ر سه ربه سته بو نامه ی ئه عمالم

عطار نیشابوری می‌فرماید:
خالقا گر نیک و گر بد کرده‌ام … هر چه کردم جمله با خود کرده‌ام

مبتلای خویش و حیران توأم … گر بد و گر نیک هم زان توأم

نفس من بگرفت سرتاپای من … گر نگیری دست من ای وای من

خطیب جمعۀ پاوه گفتند: روزی در عراق جمعی بر دور ابراهیم ادهم حلقه زدند و از او پرسیدند که چرا دعاهایشان مستجاب نمی‌شود؟ ابراهیم بن ادهم فرمود: چند دلیل دارد که دعاهای شما قبول نمی شود.

۱-شما اقرار می‌کنید خداوند رب و خالق شماست اما دستورات او را کاملاً اجرا نمی‌کنید.

۲-شما مدعی محبت رسول‌الله هستید اما سنت‌های او را رعایت نمی‌کنید.

۳-شما مدعی هستید قرآن کتاب آسمانی است اما به آیات آن عمل نمی‌کنید.

۴-از نعمت خداوند استفاده می‌کنید اما کما هوالحق شاکر نیستید.

۵-قبول دارید که می‌میرید اما آمادگی مرگ را ندارید.

۶-چیزی نمی‌کارید که بعد از مرگ دروکنید.

۷-هرروز و هر هفته عزیزانتان را تسلیم خاک می‌کنید اما عبرت نمی‌گیرید.

۸-از صبح تا غروب عیوب مردم را بازگو می‌کنید اما از عیوب خود چیزی نمی‌گویید.

کتاب رجال الفکر والدعوه از ابوالحسن ندوی

ایشان در بخش دوم خطبه‌ها به کتاب رجال الفکر والدعوه از ابوالحسن ندوی اشاره کردند و گفتند: ابوالحسن ندوی در کتاب خود نام اشخاصی چون عمربن عبدالعزیز، شیخ حسن بصری، امام محمدغزالی، شیخ عبدالقادر گیلانی و مولانای رومی را به عنوان مجدد قرن خود آورده و بعد از ذکر خیرات آن‌ها می‌گوید: در هر عصری که جامعۀ اسلامی دچار انحراف و جامعه با تهاجم فرهنگی و فکری و انحرافی روبرو شود و جمعی آگاهانه و یا ناآگاهانه جامعه را آلوده و باعث اخلال فکری و عقیدتی و اخلاقی شوند کسانی که خود را پیرو آیین اسلام و رسول‌الله و دنباله‌رو این مردان بزرگوار می‌دانند، باید آستین‌ها را بالا زده و به میدان آمده و مجدد قرن خود شوند؛ و با تأسی از آیات قرآن و احادیث رسول‌الله (ص) سعی کنند گیاهان هرز را که در جامعه سبز شده‌اند، خشک کنند و دل‌های تشنۀ نور و رحمت الهی را آبیاری کنند.

خطیب جمعۀ پاوه گفتند: در رسانه ای ما آمده است مولانای رومی و جمعی از کسانی که نام بردم، و در عصر خود مجدد قرن بوده اند، اینها صوفیۀ ضالّه هستند. از این برخورد خیلی متاسف و ناراحتم . اگر اینها ضال و مضلّ باشند، پس هادی و مهتدی چه کسانی هستند؟

تهاجم عصر حاضر

ماموستا قادری با اشاره به تهاجم عصر حاضر خاطرنشان کردند: امروز تهاجم به جامعه ما رو کرده و انحرافات در جامعه ما رو به رشد نهاده است شایسته نیست سکوت کنیم بلکه باید قدم برداریم و تا می‌توانیم در خانواده و اداره و شهر خودمان از دین خدا دفاع کنیم.

امام‌جمعۀ پاوه در بخش دیگری از خطبه ها ضمن تبریک هفتۀ ناجا خطاب به کارکنان زحمت‌کش و فرماندهان انتظامی و مرزبانی گفتند: شما از مردم و مردم هم از شما هستند. صلاح و مصلحت است با مردم برخورد خوب داشته باشید و این مردم را از خود بدانید. قطعاً مردم ما هم جواب خوب بودن شمارا خواهند داد. ما هم ممنون شما هستیم و هفتۀ ناجا را مجدداً به شما تبریک می‌گوییم.

ایشان سپس به حادثه درگذشت ۴ نفر از یک خانوادۀ متدین اهالی روستای نوریاب در اثر سانحه رانندگی در روانسر اشاره کردند و گفتند: به حقیقت حادثۀ سنگین و مصیبت بزرگی بود و حقیقتاً اگر حضور بزرگ‌منشانه مردم نمی‌بود، تحمل این مصیبت برای بازماندگان حادثه بسیار دشوار و سخت بود.

وی افزوند: از قضات محترم روانسر و جوانرود، پزشکی قانونی و فرماندار محترم روانسر و سایر مسئولان و اهالی محترم پاوه و نوریاب و اورامانات که با حضور خود سبب آرامش آن خانواده شدند تشکر می‌کنم. خداوند به همه جزای خیر عطا فرماید.

از طرف خود و خانواده متوفیان و بستگان آن‌ها از همۀ عزیزانی که زحمت‌کشیده اند تشکر می‌کنم و امیدوارم بستگان این مرحومان در آینده به شادی جواب شمارا بدهند. بنده برای آن ۴ مرحوم درخواست رحمت و غفران و برای مجروحان حادثه نیز درخواست شفای عاجل دارم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن