اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

دلایل عدم توفیق اهل سنت در حوزه انتخابیه زاهدان

در انتخابات زاهدان چه گذشت؟

آوای سنت : انتخابات مجلس یازدهم در حوزه های مختلف انتخابیه فراز و نشیب های فراوانی داشت.از مرحله ثبت نام کاندیداها تا مرحله تایید صلاحیت ها و نهایتا آغاز رقابت های انتخاباتی، رخدادهای منحصر به فردی در این دوره از انتخابات رقم خورد.

یکی از رخدادهای تلخ این دوره از انتخابات برای جامعه اهل سنت جنوب شرق کشور، عدم توفیق کاندیداهای اهل سنت در حوزه انتخابیه زاهدان برای راهیابی به مجلس بود.

راهیابی اهل سنت در این حوزه انتخابیه برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است .این دوره جزو معدود دوره هایی بود که اهل سنت نتوانست در زاهدان سهمی را برای خود از کرسی های نمایندگی کشب نماید.علت کجاست ؟

برای کنکاش در زمینه دلایل وقوع این شرایط با برخی از فعالان سیاسی و علمای این بلاد گفتگو کردیم.این فعالان که از ما درخواست کردند از ذکر نامشان در این یادداشت خودداری نماییم، با ابراز تاسف از این شرایط عدم تدبیر مناسب بزرگان و جامعه نخبگانی اهل سنت را علت اصلی بروز این شرایط دانستند.خودخواهی برخی از افراد و عدم تمکین آنها به خرد جمعی نیز عامل دیگری بود که در این پروسه نقش داشت .

یکی از فعالان شاخص سیاسی اهل سنت زاهدان بنام محمد یوسف در گفتگو با خبرنگار آوای سنت تاکید کرد : بنظر می رسد یکی از اشتباهات رخ داده در این دوره این باشد که علما و حوزه های علمیه شاخص ما نیز بجای اینکه مانند دوره های گذشته بر روی یک کاندید خاص متمرکز گردند به معرفی دو کاندید مبادرت کردند.این مساله از یک طرف باعث تشدید حساسیت های سایر قومیت ها و مذاهب شده،از طرف دیگر پراکندگی آراء ما را ایجاد کرد.

عدم اجماع جریان نخبگانی اهل سنت بر روی گزینه های مطرحی همچون کاشانی،آرامش و نصرتی نیز رسیدن به  همدلی و همنوایی را با مشکلاتی مواجه کرد.(در این دوره از انتخابات امین آرامش نفر سوم زاهدان شد. نارویی چهارم و کاشانی در جایگاه پنجم ایستاد).

در هر صورت این دوره از انتخابات برای اهل سنت ساکن زاهدان یک خاطره به یاد ماندنی بود.نتیجه این انتخابات ثابت کرد که گسل های قابل توجهی بین اقشار سنتی و بخش نخبگانی اهل سنت در این بخش ایجاد شده است.باید برای ترمیم این گسل ها چاره ای اندیشید.

باید دید بازخورد مواضع ، علما و نخبگان تاثیر گذار در این حوزه چیست و این از سوالات بسیاری از کنشگران سیاسی در این حوزه است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن