اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

دور شدن از معروفات و علاقه به منکرات عامل انحطاط جامعه

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف دلیل انحطاط های امروزی را در دور شدن انسان ها از معروفات و علاقه به منکرات خواند.

به گزارش آوای سنت، مولوی ابراهیم باهیئت ملاک برتری و شرافت امت اسلامی بر سایر امت‌ها را در فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: از نگاه علمای اسلام وجود امر به معروف و نهی از منکر از مواردی است که هیچ فردی از امت میلمان آن را انکار نمی‌کند. این فریضه از کارهای مهم همه‌ انبیای الهی بوده است. علت نابودی و هلاکت جوامع، ترک این رسالت بسیار مهم می باشد. امر به معروف و نهی از منکر از حقوق متقابل مسلمانان بوده و همه‌ افرادجامعه در مقابل یکدیگر مسئولیت دارند.

مولوی باهیئت با بیان این مطلب که همه‌ ما نیاز به تذکر داریم، افزود: هرکس در هر مقام علمی و تقوا و پرهیزگاری، در هر شغل، حرفه و مسئولیتی که انجام وظیفه می کند احتمال لغزش و خطا را دارد، بنابراین وقتی مسلمانان در قبال یکدیگر احساس مسئولیت بخرج دهند موارد لغزش و خطا را به یکدیگر یادآوری کرده و این مسئله باعث می‌شود که شخص مسلمان درباره کاری که قرار است انجام دهد به تفکر بیفتد.

یکی از مفسران قرآن می‌گوید، امر به معروف و نهی از منکر، اصل بسیار مهمی در اسلام است که نظام اسلامی با آن کامل می‌ شود. اگر این اصل نادیده گرفته شده و به آن صورت نگیرد، نظام اسلامی پایدار نخواهد نمانده و از هم خواهد پاشید.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف انحطاط های امروز را از پیامد های دوری از معروفات و علافه به منکرات برشمرد و عنوان نمود: از این ‌رو انسان مومن و مسلمان باید پی به اهمیت و اثربخشی این اصل اسلامی ببرد. اگر در اعمال مان کوتاهی باشد آنرا بپذیریم و قبول کنیم که به این امر الهی توجه کافی نداشته ایم.

خدای متعال متعال امر به معروف می‌کند، امر به عدالت و احسان می‌کند، امر می کند که انسان‌ها و مسلمانان به فکر خود و نزدیکانشان باشند و آنان را دریابند، اگر نیاز به کمک دارند با ایشان همیاری کنند و از آلوده شدن به فحشا، ظلم، تجاوز و منکر خودداری ورزند.

مولوی باهیئت اظهار داشت: باریتعالی در جایی دیگر درباره کسانی که در این کره خاکی از قدرتی دارند، اشخاصی که از توان و نیرو برخوردار بوده و بر یک منطقه و جامعه حکمرانی می کنند و یا از سوی مردم مسئولیتی به ایشان سپرده شده است، این گونه تعریف می‌کند، انسان‌های نیک و صالح کسانی هستند که اگر ما به آنها قدرت بدهیم نماز را اقامه و زکات را پرداخت می‌کنند، لذا لطف الهی شامل حال شان می گردد.

این عالم اهل سنت با تاکید بر اخلاص در اعمال، یکی از فواید آن را در امان بودن از فتنه ها خواند و خاطر نشان ساخت: اولین برکت اخلاص محافظت از شر شیطان می باشد. همه می‌دانیم که امروز در مسیر مستقیم ماندن کار سختی است، ولی انسان مخلص به آسودگی در جاده هدایت گام برمی‌ دارد. شخص مخلص از فحشا محافظت شده و در مقابل یک عمل اندک پاداش ‌های بی‌شماری دریافت می‌کند. اشخاص مخلص در زمان هول و وحشت روز قیامت هیچ ترس و اندوهی ندارند. چنان که قرآن کریم نیز فرمایش می دارد، کسانی که با تمام وجود متوجه ذات رب العالمین شده و اعمال خالصانه انجام دهند، پاداش بزرگی نصیب شان خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن