اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

زندگینامه پروفسور امیر گمشادزهی

اولین رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان

آوای سنت : پروفسور امیر گمشادزهی در سال ۱۳۱۸ در دهستان دهک بخش کورین شهرستان زاهدان متولد شد. تحصیلات مقطع ابتدایی (اول تا ششم) و راهنمایی (هفتم تا نهم) را در زاهدان گذرانده و به دلیل کسب نمرات ممتاز در آزمون سراسری گزینش استعدادها، وارد دبیرستان مروی تهران شد. پس از تحصیلات متوسطه، وارد دانشگاه تهران شده و لیسانس ریاضی از این دانشگاه اخذ نمود. به دلیل کسب معدل ممتاز، برای دوره کارشناسی ارشد وارد دانشگاه ای وای امز آمریکا شد و پس از اخذ مدرک به ایران مراجعه نموده و عضو هیات علمی دانشگاه تهران شد. پس از مدتی مجددا جهت اخذ مدرک دکترا، با اخذ بورسیه از دانشگاه برایتون انگلیس، راهی این کشور شد.

پس از اتمام مقطع پی اچ دی، مجددا به ایران و دانشگاه تهران مراجعه نموده و ضمن تدریس، به عنوان رییس دانشکده ریاضی، مشغول به خدمت شد. این چهره ماندگار پس از مدتی رییس دانشگاه جندی شاپور شده و فعالیت خود را در این دانشگاه آغاز کرد. اما به دلیل نیاز شدید دانشگاه تهران به تدریس وی، با اصرار مرحوم دکتر ملکی، رییس وقت دانشگاه، مجددا به تهران بازگشته و مشغول به خدمت شدند. قبل از انقلاب و در جهت مخالفت با رژیم پهلوی در تحصن های دانشگاهی مشارکت فعالانه داشته به گونه ای که دوست صمیمی شان، دکتر نجات اللهی در همین راه شهید شدند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل تسلط بر زبان انگلیسی، مترجم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بوده و در دیدار با خبرنگاران خارجی این نقش را بر عهده داشتند.

در سال ۱۳۵۷ به عنوان اولین رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان مشغول به خدمت شدند و خدمات ماندگاری در دانشگاه انجام دادند به گونه ای که بسیاری از ساختمان های کنونی دانشگاه حاصل زحمات این بزرگمرد بوده و در زمان ریاست ایشان تاسیس شدند.

به لحاظ علمی از هوش و استعداد سرشاری برخوردار بودند به گونه ای که به اذعان بسیاری از دانشجویان وی که از مسئولان رده بالای کنونی کشور هستند، تسلط بی نظیری بر مباحث و مسائل ریاضی داشتند و استاد مسلم زبانهای برنامه نویسی فرتن، پاسکال، پلاس سی، ویژوال بیسیک، اسمبلی و … بودند و در همان مقطع، سیستمهای کامپیوتری دانشگاه سیستان و بلوچستان را به برنامه نویسی فکس پرو مجهز نمودند.

این چهره ماندگار علمی، در سال ۱۳۵۹ مجددا به آمریکا مراجعه نموده و به عنوان استاد بخش ریاضی در دانشگاه ایالت نیوجرسی مشغول به فعالیت شدند و در طی این مدت به دلیل تسلط اعجاب انگیز بر علم ریاضی، مورد تحسین انجمن های علمی بین المللی بسیاری قرار گرفتند.
سرانجام، در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۸ این افتخار علمی، در سن ۸۱ سالگی در ایالت نیوجرسی آمریکا دیده از جهان فرو بست.

یادش گرامی / روحش شاد

✍️ عبدالکریم گمشادزهی / مدرس دانشگاه سیستان و بلوچستان

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن