شخصیت ها و گروه ها

انجام اعمال انساندوستانه باعث تقویت باورهای دینی می شود

آوای سنت: استاد دارالعلوم زاهدان مشارکت در کارهای خیر و انسان دوستانه را باعث حفظ دین، حیثیت و ایمان مومنان دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا محمد قاسم قاسمی زندگی دنیوی را گذرگاهی برای آزمایش همه نوع بشر خواند و گفت: براساس سنت الهی و قوانین حاکم در جهان هستی، انسان‌ ها در مراحل مختلف زندگی طعم فتنه، پریشان‌ حالی، زندگی در شرایط سخت و نگران‌کننده را می‌چشند. دومین آیه سورۀ عنکبوت نیز به همین نکته اشاره دارد. فتنه به سه معنای عذاب، آزمایش و اسبابی که عذاب خدا را در پی دارد، آمده است. ظهور و بروز فتنه هم اشکال مختلفی دارد و گاهی به شکل بیماری بروز می ‌کند. مثل بیماری کرونا که مدتی قبل جهان را درنوردید.

گاهی یک مشکل به شکل اختلاف خانوادگی یا دو دستگی در جامعه نمود میابد. دو طرز تفکر پیدا می شوند و مردم در می ‌مانند که کدام دسته را انتخاب کنند. تشخیص حق از باطل و درست از نادرست مشکل می‌شود. در چنین شرایطی چه باید کرد تا از آسیب ‌ها و آفت ‌ها در امان ماند؟

مفتی قاسمی رجوع صادقانه به الله و الگوپذیری از سیرت و سنت پیامبران الهی، صالحان و نیکان روزگار دانست و افزود: انسان باید در اعمالش تجدید نظر کرده و وضعیت ایمان، یقین و باورهایش را بسنجد. در تقوا و کردارش بازبینی بعمل آورد. اگر گناه یا غفلتی دارد از خود دور کند. در شرایط سخت باید به توبه و استغفار روی بیاورد تا خدای متعال به برکت این عمل او را راهنمایی‌ کرده و از فتنه ‌ها حفاظت نماید. به علاوه مشارکت در کارهای خیر و انسان‌ دوستانه و انفاق کردن و صدقه‌ دادن بسیار تأثیرگذار است.

استاد دارالعلوم زاهدان تاکید کرد: انواع آفات و بلاها و مشکلات در زندگی ما بروز می‌ کند و وقتی در کارهای انسان‌ دوستانه و در انفاق و صدقه سهم و مشارکت داشته باشیم، باریتعالی آفات و مصیبت‌ ها را کنترل کرده و ما را از بلاها حفاظت می‌نماید. دین انسان و جان و حیثیتش محفوظ می‌ ماند و در واقع بیمه الهی می‌شود. در دوران ابتلا و آزمایش، باید انسان‌ های اهل دل و نیک‌اندیش را جست‌وجو کرد. می بایست به سراغ اهل تقوا و بصیرت رفت.

صالحانی که دل‌ های قوی و اندیشه‌های بلند و پخته دارند. خود را باید به این قبیل اشخاص نزدیک کرد. در مجالس ایشان شرکت کرده و مصاحبت اختیار نمود. چنین شخصیت ‌هایی از خواص این امت‌ هستند و درک بهتر و دقیق ‌تری از حوادث و شرایط گوناگون دارند.

مفتی قاسمی، دانش، تقوا، فراست، قدرت تشخیص و تحلیل صلحا را دو چندان توصیف کرد و عنوان نمود: در پرتو رهنمودها و معارف و مصاحبت بزرگان دین که شمارشان در تاریخ این امت کم نبوده و اندیشه‌ها و آثارشان نیز برای آیندگان به یادگار مانده است، می‌توان درست را از نادرست و حق را از باطل بازشناخت. اهتمام به دعا و نیایش و انابت و رجوع به سوی الله در هر حالتی به ‌ویژه در شرایط سخت زندگی بسیار مهم است. بزرگان ما به دعا و همچنین به صلوات و استغفار اهمیت می دادند. مهم این است که در هنگام فتنه تکلیف خودش را دانسته و درس ‌های لازم را بگیریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن