شخصیت ها و گروه ها

دکتر ویسی: بالا رفتن توقعات عامل افزایش سن ازدواج

آوای سنت: استاد دانشگاهی اهل‌سنت تمامیت خواهی را از عوامل بالا رفتن سن ازدواج نسل جوان عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، دکتر محمود ویسی طی سخنانی در توصیف فراز و نشیب های دوران جوانی، تکامل جسمانی را نقطه اوج حیات بشر در کره خاکی دانست و گفت: طبعیت زندگی طوری بنا نهاده شده است که هر جانداری روزی به دوران پیری می رسد و بشر با همه خلاقیتش قادر به جلوگیری از کهنسالی و مرگ نبوده است.

برخی انسان ها گرچه مرگ را بسیار دور از خود تصور می کنند، اما حتی اگر به یقین نیز چنین مقدر گردد، سرانجام طعم تلخ آن چشیده خواهد شد، پس حال که توفیق مسلمانیت پیدا کرده ایم مومن واقعی شده و پیش از سن کهولت تدارک کافی برای دنیای باقی ببینیم.

دکتر ویسی در این باره افزود: برخی مردم طالب عمر طولانی هستند. غافل از آنکه هر چه از عمر انسان بگذرد پیرتر و خموده تر خواهد شد. چشم ها کم سو و دندان ها توانایی جویدن را از دست می دهند و نهایتا قدرت جسمانی تحلیل می رود. لذا خوش به حال کسانی که طاعت خالق را در جوانی برجای می آورند. از خصوصیات جوانی این است که به کم قانع نمی شود. خصوصا در دوران ما که متاسفانه سن ازدواج ها نیز بالا رفته است.

این اندیشمند دانشگاهی تمام طلبی جوانان را یکی از عوامل بالار رفتن سن ازدواج ها خواند و عنوان نمود: جوان نباید عمرش را با آرزوهایی هدر دهد که نمی تواند برآورده سازد. مجاهدت و تلاش برای زندگی بهتر خوب است، لیکن پا را باید به اندازه گلیم دراز کرد. پسران جوان الزاما در فکر تهیه همه امکانات شروع یک زندگی جدید نباشند، زیرا کمبودهای غیر ضروری را می توان به تدریج فراهم کرد؛ همان طور که نسل گذشته نیز بدین طریق عمل می کردند. دختران جوان همه چیز را یکجا مطالبه نکنند و همین اندازه که ضروریات فراهم باشد به شرط دینمداری و مناسب بودن رفتار و اخلاق خواستگار به وی پاسخ مثبت دهند.

دکتر ویسی استفاده از تجربیات نسل گدشته را مناسب ترین راهکار پیش پای جوانان امروزی برشمرد و تاکید کرد: نمی توان گفت که همه ازدواج های گذشته موفقیت آمیز بوده است، اما جملگی ناموفق نیز نبوده اند. آرمان گرایی آسیب ازدواج در جوانی است. قرآن کریم داستان های متعددی را درباره جوانان بیان می دارد که باید پندهای لازم از آنها گرفته شود. پسر نوح با بدان نشست و برخواست کرد و سزای عملش را دید. حضرت یوسف علیه السلام از وسوسه به الله پناه برد و به بالاترین درجات رسید.

استاد و مدیر فقه و حقوق شافعی با مهم توصیف کردن تقویت روحیه بندگی در نسل جوان و حرکت در مسیر اصلاح یادآور شد: لغزش های جوان را را به رخ ایشان نکشیم. به شخصیت جوان احترام گذاشته و وی را مسئولیت پذیر بار بیاریم. الگوهای مناسب را برای فرزندان معرفی کرده و روش تربیت سلوکانه در پیش بگیریم. جوان قبل از شنیدن متوجه حالات رفتاری پدر و مادر می شود. شناخت استعداد و توانمندی زمینه موفقیت های بعدی نسل پویا به حساب می آید. تعامل با فرزند باید بر اساس آموزه های قرآن و سنت های نبوی تبیین شود.

والدین در ازدواج اولاد سخت گیری نشان ندهند. در انتخاب شتاب نکرده و از مشورت غفلت نورزیم. پسر خوب را تنها در دارایی ها و ایده های اقتصادی و موفق نبینیم. همه خوبی ها با ایمان به دست می آید. در حدیث شریف آمده است که هیچ واسطه شدنی به اندازه واسطه قرار گرفتن برای ازدواج یک دختر و پسر ثواب ندارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن