اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

رزمندگان اهل سنت گلستان: صمیمیت و صداقت جبهه‌ها برای جوانان بازگو شود

آوای سنت : صمیمیت‌، صداقت و تعهد از مهمترین ویژگی‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود که به اعتقاد جمعی از جانبازان و ایثارگران اهل سنت گلستان باید این ارزش‌ها برای تقویت بیشتر وحدت و همدلی در جامعه برای نسل جوان بازگو شود.

 هفته دفاع مقدس یادآور روزهایی است که بسیاری از جوانان و رزمندگان عاشقانه و داوطلبانه با گذشت از جان و خانواده‌های خود برای دفاع از آب و خاک ایران اسلامی به میدان جنگ اعزام و در میان موجی از اشک و دعا بدرقه راه شهادت شدند.

پیر و جوان با آگاهی از حمله رژیم بعث عراق به کشور برای دفاع از ناموس و بیرون راندن دشمن از خاک خود از گوشه گوشه ایران اسلامی با هر قومیت و مذهب به سمت جبهه‌های حق علیه باطل رهسپار شدند و با وجود کمترین امکانات در سایه توکل به خداوند توانستند در این مسیر هشت ساله به خوبی در مقابل دشمن ایستادگی کرده و به پیروزی دست یابند.

جوانان اهل سنت استان گلستان هم مانند سایر جوانان کشور دفاع از ایران اسلامی را وظیفه خود دانسته به خیل رزمندگان پیوستند و از آنان علاوه بر ۵۶۸ شهید، تعداد زیادی جانباز، آزاده و ایثارگر به یادگار مانده است که تعدادی از آنان با شرکت در میزگرد ایرنا دفتر گنبدکاووس به روایتگری بخشی از خاطرات آن دوران پرداختند.

فرشید عاشوری به عنوان یکی از یادگاران آن دوران در این میزگرد گفت: به دلیل تک پسر بودن طبق قانون با جمع آوری استشهاد محلی می‌توانستم معافیت بگیریم اما در ۲۰ سالگی بعد از شنیدن صحبت‌های امام خمینی(ره) در تلویزیون تصمیم گرفتم به جبهه اعزام شوم و بعد از گذشت ۱۱ ماه از حضورم سال ۱۳۶۳ در مناطق عملیاتی جنوب در حین ماموریت شناسایی بر روی مین رفته و به درجه جانبازی نائل آمدم.

وی افزود: زمانی که به کشور حمله می‌شود همه اقشار جامعه باید برای ایستادگی در مقابل متجاوزگر به صحنه بروند و من و امثال من هم به همین نیت پای در جبهه‌ها گذاشتیم و در نهایت بخشی از بدن خود را فدای دفاع از ایران کردیم و اگر باز هم شرایط مشابهی پیش بیایند با همین وضعیت در صف نخست قرار خواهیم گرفت.

مذهب و قومیت در جبهه‌ها معنایی نداشت

این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان کرد: از تمام نقاط ایران در جبهه‌ها حضور داشتند و شیعه و سنی، فارس، بلوچ، ترک، لر و ترکمن معنایی نداشت چرا که همگی خود را فرزند این آب و خاک می‌دانستیم و هیچ تجاوزی را بی جواب نمی‌گذاشتیم و در برخی مواقع در یک سنگر رزمندگانی از چندین گویش و زبان با هم صحبت می‌کردند.

عاشوری افزود: صمیمیت و صداقت مهمترین ارزش‌های یادگار دوران دفاع مقدس است که خیلی علاقمندیم این ارزش‌ها حفظ شود چرا که دوران دفاع مقدس و ایستادگی هشت ساله در مقابل صدام شوخی و بازی نبود بلکه جوانان زیادی در این مسیر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند یا جانباز و آزاده شدند.

این جانباز اهل سنت ادامه داد: بعد از جنگ بلافاصله فیلم‌های زیادی برای نشان دادن رشادت‌های رزمندگان اسلام تولید و پخش شد که می‌طلبد برای معرفی بهتر آن دوران به نسل امروز باز هم تولید فیلم‌هایی با محتوایی بازگویی روایت‌های واقعی آن دوران در دستور کار قرار گیرد.

عاشوری از مسوولان خواست حمایت و توجه به خانواده شهدا که عزیزترین‌های خود را در راه دفاع از این سرزمین تقدیم کردند و جانبازانی که با از دست دادن عضوی از بدنشان دیگر امکان فعالیت به مانند افراد عادی را ندارند، فراموش نکنند تا آنان به دلیل وجود دغدغه‌ها و مشکلات، مجبور به پیگیری حق و حقوق خود نشوند.

ضرورت حمایت از خانواده شهدا و جانبازان

وی حمایت دولت از خانواده شهدا و جانبازان را نشان دهنده اهمیت کشور به جایگاه این عزیزان دانست و گفت: جوانان با مشاهده این توجه‌ها به خانواده شهدا و جانبازان، علاقه بیشتری برای حرکت در مکتب شهدا و ایثار و جانفشانی در راه دفاع از ارزش‌های ایران اسلامی پیدا می‌کنند.

عاشوری افزود: شرایط ایثارگران با درصدهای بالای جانبازی با گذشت بیش از ۳۰ سال از دوران دفاع مقدس همچنان برای هر لحظه از زندگی خود درد و رنج بیماری را متحمل می‌شوند برای انسان‌های عادی قابل درک نیست و همواره آرزویی جز پیوستن به جمع یاران شهید خود نداریم.

وی که تا قبل از اعزام به جبهه در رشته فوتبال فعالیت می‌کرد بعد از جانبازی برای دوری از افسردگی و تحمل درد مشکلات جسمی به سمت رشته والیبال نشسته روی آورد و علاوه بر کسب مدال‌های رنگارنگ در سطح مسابقات ملی و بین المللی و مربی‌گری تیم‌های ملی، تعدادی زیادی از جوانان با مشکلات جسمی مشابه خود را به ورزشکاران خبره و افتخار آفرین تبدیل کرد.

این جانباز اهل سنت با تاکید بر اینکه ورزش گنبدکاووس به ویژه در رشته جانبازان و معلولان بسیار موفق است از مسوولان خواست حمایت خود را از این ورزشکاران به ویژه در رشته والیبال نشسته و بسکتبال با ویلچر و دوومیدانی دریغ نکنند و سالن ورزشی را برای همیشه به شکل اختصاصی برای افزایش آرامش در اختیار آنان قرار دهند چرا که تفریحی به غیر از ورزش ندارند.

علاقه به وطن مانع احساس درک مجروحیت شد

یوسف نیازی‌فر از دیگر جانبازان اهل سنت دفاع مقدس، گفت: در ۱۹ سالگی به عنوان سرباز به جبهه‌های غرب کشور منطقه پیرانشهر ارومیه اعزام و بعد از ۱۴ ماه خدمت اواخر سال ۱۳۶۹ در منطقه حاج عمران در حین خنثی کردن مین مجروح شدم.

وی افزود: زمان مجروحیت نصف بدنم به دلیل سرما در زیر برف قرار داشت و احساس درد نمی‌کردم لذا با توجه به نیاز رزمندگان به کمک و پشتیبانی به همرزمانم می‌گفتم که جراحتم سطحی است و می‌توانم گوشه‌ای از کار را بگیریم من را به عقب برنگردانید.

وی ادامه داد: دوستانم که از شدت جراحت مطلع بودند زمینه انتقالم به بیمارستان نقده را فراهم کردند و در آنجا پزشکان به دلیل آسیب دیدگی استخوان پا مجبور به قطع عضو شدند.

این رزمنده، وظیفه هر سرباز را دفاع کردن از خاک کشورش دانست و گفت: ما هم به مانند سایر جوانان برای انجام وظیفه و جلوگیری از نفوذ دشمن به خاکمان به مناطق جنگی اعزام شدیم و در برخی عملیات‌ها به دلیل کمبود امکانات و آذوقه تا چندین روز غذایی برای خوردن پیدا نمی‌کردیم اما این مساله خللی در اراده رزمندگان برای مقابله با دشمنان ایجاد نکرد.

حکیم مارامایی یکی دیگر از حاضران در این میزگرد که چند سال بعد از پایان جنگ سال ۱۳۷۱ در دوران سربازی در مناطق مرزی اندیمشک با انفجار مین به درجه جانبازی نائل آمد، هم بیان کرد: بعد از ۱۸ ماه خدمت در مناطق مرزی، انفجار مین باعث قطع عضوم از ناحیه پا شد.

وی افزود: در آن دوران با توجه به وجود مین‌ها و خمپاره‌های خنثی نشده در منطقه خیلی از نیروهای نظامی در حین عملیات و گشت زنی دچار مجروحیت شدند و امروز هم اگر لازم باشد برای دفاع از وطنم حاضرم با همین شرایط به میدان بیایم و به جوانان هم توصیه می‌کنم برای حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از هیچ تلاشی فروگذار نباشند.

وی افزود: از نوجوانی علاقه زیادی به رنگ آمیزی خودرو داشتم و فرصت برای ادامه فعالیت و استادکار شدنم هم فراهم بود اما مانند سایر جوانان خدمت سربازی را انتخاب کردم که نتیجه آن کسب افتخار جانبازی است.

این جانباز اهل سنت گفت: خیلی از مردم فکر می‌کنند خانواده شهدا و جانبازان هیچ مشکلی ندارند و با دریافت امکانات دولتی در بهترین شرایط زندگی می‌کنند اما بنده به عنوان یکی از این هزاران نفر ۳۰ سال از جانبازی‌ام می‌گذرد و در این سال‌ها به دلیل مشکلات جسمی امکان فعالیت در شغل خاصی را نداشتم.

مارامایی ادامه داد: با داشتن سه فرزند ماهانه ۱۰۰ میلیون ریال حقوق جانبازی دریافت می‌کنم که بخشی از آن صرف پرداخت اجاره خانه می‌شود و در تامین مخارج زندگی با شرایط اقتصادی فعلی مانده‌ام و از مسوولان درخواست دارم بیش از پیش هوای جانبازان را داشته باشند.

وی که در رشته والیبال نشسته فعالیت دارد، گفت: مهمترین حرکتی که باعث امیدواری بنده و امثال من به ادامه زندگی با مشکلات جسمی ناشی از مجروحیت شده فعالیت‌های ورزشی است و حدود ۳۰ سال به عنوان بازیکن در رشته والیبال نشسته توپ می‌زنم.

لزوم انتقال واقعیت‌های دفاع مقدس به نسل امروز

قربان گلدی مختومی از ایثارگران اهل سنت دوران دفاع مقدس هم با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی جوانان امروز از ارزش‌های جنگ تحمیلی هشت ساله، گفت: مهمترین راهکار بازگویی حقایق آن دوران انتشار کتاب‌های بیشتری با موضوع دفاع مقدس به غیر کتاب‌های درسی برای دانش آموزان و ساخت فیلم‌های مناسب این سن با موضع ایثار و شهادت است.

وی که سابقه ۲۷ ماه حضور در مناطق عملیاتی غرب کشور را دارد، افزود: سختی‌هایی که رزمندگان با جان و دل در جبهه‌های جنگ برای ایستادگی در مقابل رژیم تا بن دندان مسلح بعثی کشیدند به راحتی برای نسل امروز قابل درک نیست و می‌طلبد مسوولان تمام توان خود را برای روایتگری درست این واقعیت‌ها و هدف واقعی رزمندگان که حفظ خاک ایران اسلامی بود به کار گیرند.

مختومی ادامه داد: جبهه‌های هشت ساله صحنه حضور جوانانی از هر قومیت و مذهبی بود که برای دفاع از مهین خود به میدان آمده بودند و بخشی از مدت حضور در سنگرها به تبادل سوغاتی‌های رزمندگان از شهر و دیارشان از شیرینی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه تا لباس‌های سنتی به عنوان یادگاری می‌گذشت.

گلستان در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس دست کم چهار هزار شهید، افزون بر این ۱۳ هزار جانباز و یک هزار و ۱۷۸ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن